+ Plus

Test: 9 integraalhelmen rond

Koning Winter dacht ons een spaak in het wiel te kunnen steken, maar zo makkelijk gaat dat niet. We laten onze helmtest niet vergallen door de late sneeuw en kou, mooi niet. Maar als het op de motor niet meer verantwoord is, gebruik je gewoon je fantasie. Tocht is tocht en windgeruis blijft gewoon windgeruis. Ook in een cabrio…Eén blik op de openingsfoto van dit artikel zal menigeen genoeg zeggen: ”Wat een watjes, ze rijden in een auto!” Het tweede deel van deze opmerking zal niemand hier ontkennen, maar wat betreft het eerste deel, dat van die watjes, ligt de zaak toch iets genuanceerder. Wil je namelijk aan het begin van het seizoen een actuele helmtest publiceren, dan zal de daadwerkelijk praktijktest zelf al ruim voor de publicatiedatum moeten zijn afgewerkt. Het verwerken en analyseren van de data, evenals het verifiëren van de voorlopige uitkomsten is namelijk een hels karwei en daarna moet ook het complete artikel nog worden geschreven. Oftewel: de test moest tenminste medio februari echt wel zijn uitgevoerd. En hoe was ’t weer ook alweer medio februari? Precies! Bagger. Winter was het, geen hel van ’63 maar wel ouderwets winter. Met temperaturen van soms dubbele cijfers onder nul, zelfs overdag. En veel erger, overal een dik sneeuwtapijt dankzij het ‘aangepaste strooibeleid’ als gevolg van het schromelijke tekort aan zout.Nu hadden we op de snelweg kunnen testen, daar werd immers wel gestrooid, maar daar liepen we al snel tegen een probleem aan. Er moesten namelijk met negen helmen in de prijsklasse rond 200 euro uitvoerig worden proef gereden worden, waarbij speciaal werd gelet op het gebruik van de ventilatieschuiven, het windgeruis en het beslaan van vizieren. En natuurlijk ook bij snelheden die boven het snelweggemiddelde liggen. En precies daar ging het mis. Na twee of drie proefritten bij matige tot strenge vorst bleek het beoordelingsvermogen van de testrijders aangetast door de kou. Het lichaam heeft dan alle energie nodig om warm te blijven en dat gaat ten koste van overige lichaamsfuncties, zoals het registratievermogen van de hersenen. Vandaar dus.Tijd voor een stukje creatieve hersengymnastiek dus. Besloten werd om het testprogramma op te splitsen. Voor het eerste gedeelte van de test gingen we naar de windtunnel. Hier zorgt een sterke kunstmatige luchtstroom voor maximaal 120 km/uur tegenwind. De rijder zit een Honda CBF600 en kan zich ongestoord op allerlei invloeden van buitenaf concentreren, bijvoorbeeld het windgeruis en de ventilatie, maar uiteraard ook de aerodynamische eigenschappen van de helm. Het tweede deel van de test speelde zich af op de achterbank van een Citroën C3 Pluriel cabrio. Om ervoor te zorgen dat de beide testrijders ook werkelijk de volle mep aan tegenwind te verduren kregen, was met veel liefde een verhoogde achterbank in de auto geconstrueerd, wat de nogal vreemde zitpositie, zoals te zien op de foto’s, verklaart. De nodige turbulentie bleef daarbij natuurlijk niet uit, maar al met al kwamen de bevindingen toch aardig overeen met de situatie achter een kleine kuipruit op de motor, zodat samen met de ‘klinische’ resultaten uit de windtunnel een duidelijk en kloppend totaalbeeld ontstond van het gedrag van de helmen in de dagelijkse praktijk. De tests in de buitenlucht werden overigens gedaan met een maximale snelheid van 170 km/uur, meer zat er met de kleine Citroën-ijskast niet in. Wat aanvankelijk een elegante noodoplossing was, bleek in de loop van de test een geniale zet. Want wie zich niet op het rijden hoeft te concentreren, kan zijn volledige aandacht richten op dat waar het in de praktijk om draait. Stevig op het vizier ademen, iets langer over de schouder kijken, het hoofd in allerlei extreme hoeken draaien en het intensief bedienen van de (meestal ondeugdelijke) ventilatieschuiven. Zaken die je op de motor gewoonlijk wel laat, maar die op de achterbank van een cabrio prima te doen zijn en de testresultaten nog duidelijker en preciezer maken. Daarnaast bestond de test ook nog uit een derde deel. De ‘droge’ test, waar helmen die in de maten M , L en XL beschikbaar waren, stevig door de mangel werden gehaald. Vier testers zetten de helmen krachtig op en af, klapten met de vizieren, voelden de sluitingen uitgebreid aan de tand en onderzochten de gebruiksvriendelijkheid voor brildragers. Uiteraard werd er ook gekeken naar de bekleding, voering, het zichtveld en de pasvorm.In tegenstelling tot de zeer uitgebreide helmtest met laboratoriumproeven, die later dit jaar nog op het programma staat, lieten we de schokabsorptietest deze keer voor wat het was. De besproken helmen zijn allemaal conform de actuele helmnorm ECE-R 22.05 getest, waarbij je nog wel vraagtekens zou kunnen zetten wanneer een ECE-label is uitgegeven door een land waar men normaliter weinig moeite heeft om de strikte regels wat ruimer te nemen. Na een uitgebreide controle van het leveringstraject bleek dat echter in geen van de testhelmen het geval en daarmee kun je de conclusie trekken dat het met de beschermende eigenschappen van deze helmen wel goed zit. Ook omdat bij een eerdere test met helmen uit de 100 Euro-klasse is gebleken dat alle testhelmen unaniem aan de ECE 22.05 richtlijnen voldeden, wat in feite voldoende zegt over de deugdelijkheid.Die deugdelijkheid is een combinatie van passieve veiligheid, die door de ECE-norm is gewaarborgd, en actieve veiligheid. En wat dat betreft valt er over de helmen in de 200 Euro-klasse veel positiefs te berichten. Waar bij die eerdere test van echt goedkope helmen de beste helm nog maar net het eindoordeel ‘voldoende’ scoorde door met name problemen bij pasvorm, draagcomfort en de kwaliteit van het vizier, krijg je hier over het algemeen, zelfs bij de goedkoopste exemplaren uit de test, behoorlijk waar voor je geld. Het net iets ruimere budget creëert voor de fabrikanten voldoende speelruimte om volwassen en goed uitgeruste producten te ontwikkelen, zonder de hoge ontwikkelings- en marketingkosten, zoals het geval bij de topmodellen, door te hoeven berekenen. Wie zoveel mogelijk helm voor zo weinig mogelijk geld zoekt, en niet uit imago oogpunt vastzit aan een bepaalde merknaam, vindt in de 200 Euro-klasse een prima prijs-kwaliteit-aanbod!________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]HJC [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR, EIGENE BILDER VERWENDEN, NICHT DIE VON MRD]FG-15 Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 199,95 (decor € 239,95, Ben Spies Replica € 349,95)Maten: XXS t/m XXXLGewicht: 1500/1520 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: wit, zwart/zilver, antraciet metallic, matzwart, zes deco motievenSchaal: fiberglas/aramideSluiting: dubbel D-sluitingLand van herkomst: Korea, ECE keurlabel E1 (Duitsland)Vizieropties: helder € 39,95 / getint € 39,95 / gespiegeld € 49,95Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler, anticondens vizier met pinlock voorbereiding, uitneembare wangstukken en binnenvoering, helmzakPLUSErg gemakkelijk op en af te zetten; sluit perfect om het hoofd perfect zonder ergens te knellen, uitstekende pasvorm; ligt absoluut neutraal in de wind; nagenoeg tochtvrij; laag geluidsniveau; ventilatieschuiven goed te bedienen; prima hoofdventilatie; vizierwissel extreem eenvoudig; geschikt voor brildragers; binnenvoering makkelijk uitneembaar; erg goede afwerking.MINViziervergrendeling aan de grove kant (slechts vier standen); kinriembekleding aan de korte kant; kinventilatie werkt matig; meerprijs voor decor-kleuren aan de hoge kant.CONCLUSIEWie denkt dat helmen in de prijsklasse rond € 200,- niet alleen prijstechnisch goedkoop zijn, maar dat dit ook opgaat voor de fabricage, zou de FG-15 moeten aanschaffen. Deze Koreaan weet zelfs de grootste criticasters te overtuigen en is de onbetwiste de testwinnaar![Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]De perfecte entree: zo ziet het mooie en zachte binnenwerk van de FG-15 eruit. ________________________________________HJCIS-16Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: vanaf € 179,95 (deco € 209,95 / € 229,95)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1600/1640gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: matzwart, zilver- en zwart metallic, decor in diverse kleurcombinaties.Schaal: polycarbonaatSluiting: kliksluitingLand van herkomst: Korea, ECE keurlabel E1 (Duitsland)Vizieropties: helder € 39,95 /getint € 39,95 / gespiegeld € 49,95Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler, anticondens vizier met pinlock voorbereiding, geïntegreerde zonneklep, wangstukken en binnenvoering uitneembaar, helmzakPLUSBijzonder aangenaam op en af te zetten (wel krappere instap dan bij de FG-15); stevige maar goede pasvorm; ligt neutraal in de wind; absoluut tochtvrij; erg prettige voering; geïntegreerde zonneklep met een bijzonder gebruiksvriendelijke bediening; vizierwissel extreem eenvoudig; zeer goed geschikt voor brildragers; erg goede afwerking.MINIets hoger geluidsniveau dan bij de FG-15; ventilatieschuiven te klein en een slechts matige werking, alleen op voorhoofd merkbaar; krasgevoelig oppervlak van versies met matte lak; meerprijs voor decor kleuren aan de hoge kant.CONCLUSIEOpzetten en je lekker voelen. Dat geldt met een paar kleine uitzonderingen beperkingen ook bij het op en afzetten voor het zustermodel van de testwinnaar. Als extra krijg je er dan ook nog een goed functionerende zonneklep bij. De IS-16 bevestigt het hoge niveau waarop HJC zich tegenwoordig met zijn helmen bevindt.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Geluid is relatief: hierbinnen is het wat rumoeriger dan in de FG-15, maar stiller dan bij veel van de concurrenten.________________________________________MARUSHIN888 RSImporteur: Cabos BV, tel. 071-342 3910, www.cabos.nlPrijs: € 169,95 (decor € 179,00)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1350 (+/- 50 gram) / 1376 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: matzwart, decors in diverse kleurcombinatiesSchaal: fiberglasSluiting: dubbel D-sluitingLand van herkomst: China, ECE keurlabel E13 (Luxemburg)Vizieropties: helder € 29,90 / getint € 29,90 / gespiegeld € 29,90Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler, anticondens vizier, wangstukken en binnenvoering uitneembaar, helmzakPLUSErg gemakkelijk op en af te zetten; voelt erg licht aan; comfortabele pasvorm, sluit goed en zonder knelpunten; ligt neutraal in de wind; tochtvrij rond de ogen; erg groot blikveld; geschikt voor brildragers; extreem makkelijke vizierwissel; goede afwerking.MINKinriem relatief ver naar achteren gepositioneerd en drukt soms op het strottenhoofd; vanaf 100 km/uur bovengemiddeld windgeruis; viziervergrendeling onnauwkeurig; ventilatieschuiven weliswaar groot, maar zonder merkbare werking; kinriem te lang (flappert); voering voelt erg synthetisch aan en is iets te zacht; wangstukken kunnen bij het uitnemen breken.CONCLUSIEEen helm passen is sowieso altijd aan te bevelen, maar bij de Marushin zeker. Hij laat in de nek voldoende ruimte vrij (goed voor sportrijders), maar daarentegen is de kinriem is relatief ver naar achteren geplaatst en dat is slecht nieuws voor rijders met een wat bredere nek. Heb je daar geen last van, dan vind je in de Marushin een comfortabele en lichte helm.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Strottenhoofd opgelet: de nek is dan weliswaar lekker hoog uitgesneden, de riem zit wat ver naar achteren.________________________________________NEXOCarbon ComfortImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 (0)2165-844 0400, www.polo-motorrad.de Prijs: € 199,95 (actieprijs exclusief verzendkosten)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1250 (+/- 50 gram) / 1354 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: zwart (carbon)Schaal: carbonSluiting: dubbel D-sluitingLand van herkomst: China, ECE keurlabel E9 (Spanje)Vizieropties: helder € 19,95 /getint € 24,95 / gespiegeld € 24,95Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler, vizier met pinlock voorbereiding, geïntegreerde zonneklep, uitneembare wangstukken en binnenvoering, helmzakPLUSErg makkelijk op en af te zetten; erg licht en aangenaam draaggevoel; goede pasvorm; nagenoeg tochtvrij; eenvoudige vizierwissel; binnenvoering makkelijk te verwisselen; geschikt voor brildragers; tijdelijk zeer aantrekkelijke actieprijs; voordelige vervangingsvizieren.MINNogal windgevoelig, schudt vanaf 110 km/uur behoorlijk en reageert onrustig bij blik over de schouder; geluidsniveau bovengemiddeld; zonnevizier klapt niet helemaal in, blikveld daardoor beperkt; kinriembekleding veel te kort; ventilatieschuif te klein en zo goed als zonder werking.CONCLUSIEPerfect is anders, maar de voelbare en ook daadwerkelijk lichte aard van de Nexo maken deze carbon prijsvechter, ook door de goede pasvorm, toch wel aantrekkelijk. De sportieve rijders zullen zich echter ergeren aan de allesbehalve soevereine aerodynamische eigenschappen en het beperkte blikveld.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Wel een beetje jammer: ziet er licht uit, voelt ook licht aan, maar schudt ook licht bij hogere snelheden.________________________________________NOLAN [logo Motoplus kooptip]N85Importeur: Nerons; tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: vanaf € 189,95 (decor € 249,95 tot € 299,95, classic € 229,95)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1400-1580/1594 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: zwart (Special); zilver, wit, matzwart, decor in zeven kleurenSchaal: lexanSluiting: ratelsluitingLand van herkomst: Italië, ECE keurlabel E3 (Italië)Vizieropties: helder € 36,95 / getint € 36,95 / gespiegeld € 50,95Uitrusting: kinspoiler, Pinlockvizier (Special alleen met Pinlock voorbereiding), geïntegreerde zonneklep, uitneembare wangstukken en binnenvoering (Special alleen bovenzijde), helmzakPLUSErg praktische en goed werkende ratelsluiting; prettige en gelijkmatige zit, goede pasvorm; bekleding en voering erg aangenaam; ligt neutraal in de wind, tochtvrij; laag geluidsniveau; extreem eenvoudige vizierwissel; praktijkgerichte, goed gedefinieerde viziervergrendeling; geschikt voor brildragers.MIN Op en afzetten gaat wat moeizaam; ventilatieschuiven klein en zwaar te bedienen; matige kinventilatie; mat oppervlak erg vuilgevoelig; basismodel beetje mager uitgerust; meerprijs decor-kleuren pittig.CONCLUSIEZit als een handschoen, dat compenseert het wat moeizame op- en afzetten weer enigszins. De vele praktijkgerichte details maken duidelijk dat de ontwerpers hier met veel knowhow op helmgebied te werk zijn gegaan. De goede aerodynamica en het totaal tochtvrije karakter tocht maken de N85 ook voor snelheidsduivels interessant.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Hier krijgt de rijwind geen kans roet in het eten te gooien, de binnenkant is absoluut tochtvrij.________________________________________SCORPIONEXO-750Importeur: Evolution, tel. 0180-463 242, www.evolutionmotorsport.com Prijs: vanaf € 219,90 (decor € 239,95)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1550 (+/- 50 gram) / 1567 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: zwart, matzwart, zwartwit decorSchaal: fiberglas/kevlarSluiting: dubbel D-sluitingLand van herkomst: China; ECE keurlabel E9 (Spanje)Vizieropties: helder € 39,95 / getint € 39,95 / gespiegeld € 49,95Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler, anticondens vizier, oppompbare wangstukken, uitneembare wangstukken en binnenvoering, helmzakPLUSKinriembekleding voldoende lang; extreem eenvoudige vizierwissel; duidelijk merkbare voorhoofdventilatie; minimale tocht van onderen; ogen blijven tochtvrij.MINErg nauwe opening; op- en afzetten daardoor ongemakkelijk; sluit bijzonder nauw aan, oppompbare wangstukken eigenlijk overbodig; pasvorm matig; vizier opent niet ver genoeg, desalniettemin is de ventilatiestand weer veel te wijd; voering voelt nogal synthetisch en grof aan; kinspoiler werkt niet; terugplaatsen van de wangstukken gaat nogal omslachtig; matig geschikt voor brildragers; de helm ruikt behoorlijk in nieuwstaat.CONCLUSIEDe pompfunctie van de wangkussen is een leuke gadget, maar niet echt noodzakelijk. Slanke schedels passen er zo ook wel in, dikkere hoofden zullen sowieso problemen ondervinden met de pasvorm, ongeacht de wel of niet opgepompte wangen. Op het gebied van aerodynamica en geluidsniveau vertoont de helm verder geen zwakke punten.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Pimp…eh…pump my helmet! Niet echt noodzakelijk, maar desondanks een leuk extraatje voor de gadgetfreak.________________________________________SHARK S900Importeur: DC-Afam, tel. +32 (0)92-437 390, www.shark-helmets.com Prijs: vanaf € 199,95 (decor € 219,95 tot € 249,95)Maten: XS t/m XLGewicht: 1490 (+/- 50 gram) / 1532 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: zwart, zilver, vier decors in diverse kleuren (o.a. two-tone) en glow in the darkSchaal: polycarbonaatSluiting: ratelsluitingLand van herkomst: Portugal, ECE keurlabel E11 (Groot-Brittannië) Vizieropties: helder € 57,95 / getint € 57,95 / gespiegeld € 68,95Uitrusting: neusspoiler, kinspoiler, anticondens vizier, geïntegreerde zonneklep, uitneembare wangstukken en binnenvoering, helmzakPLUSMakkelijk op en af te zetten; aangename en gelijkmatige zit; knelt nergens; goede pasvorm; stevig vizier met robuuste vergrendeling; eenvoudige vizierwissel; geschikt voor brildragers; goede uitrusting en afwerking.MINVanaf 100 km/uur luidruchtiger dan duurdere Shark-modellen; vanaf 120 km/uur onrustig bij een blik over de schouder; ventilatieschuiven te klein en zonder merkbare werking; tocht enigszins aan de onderkant; ventilatiestand van vizier te wijd.CONCLUSIEZit goed, komt luxueus over en is goed uitgerust. Rijders met een wat groter geproportioneerde neus moeten voor aankoop eerst de geïntegreerde zonneklep uitproberen, want die werkt in het uiterste geval bijna als een guillotine. Het geluidsniveau had wat lager mogen liggen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Komt u binnen: de pasvorm is top, het terugplaatsen van de binnenvoering gaat evenwel wat omslachtig.________________________________________UVEXBoss 525Importeur: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 4845, www.uvex-sports.com Prijs: vanaf € 229,95 (decor € 249,00)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1350 (+/- 50 gram) / 1412 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: zwart, wit/zwart, wit/rood, wit/blauw, zwart/antraciet decorSchaal: ABSSluiting: ééndelige ratelsluitingLand van herkomst: Duitsland, ECE keurlabel E1 (Duitsland) Vizieropties: helder € 59,95 / getint € 59,95 / gespiegeld € 69,95Uitrusting: kinspoiler, anticondens vizier, uitneembare wangstukken en binnenvoering, helmzakPLUSKinriem goed bekleed en gemakkelijk te bedienen; goede aerodynamica; laag geluidsniveau; aangename binnenvoering; vizier sluit goed af en is condensvrij; grote ventilatieschuiven.MINMaatopgave klopt niet, helm valt veel te klein uit; op en afzetten wordt bemoeilijkt omdat de schaal bij de kinriem niet uit elkaar getrokken kan worden; te ruim uitgevallen wangstukken drukken; vizier kan niet ver genoeg open; ventilatiestand daarentegen te wijd; relatief veel tocht van onderaf en lichte tocht rond de ogen; niet geschikt voor brildragers.CONCLUSIEJe houdt van de Boss of je haat hem. De ‘duurzaam’ gesloten kinriem en de ruwe wangstukken maken van het op- en afzetten een marteling, maar wie daar eenmaal aan gewend is (wat overigens niet iedereen zal lukken) zal vooral bij hogere snelheden erg blij zijn met deze stille en aerodynamische helm.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Een echte uitdaging: om hier zonder opgevouwen oren binnen te komen zal je eerst stevig moeten oefenen.________________________________________VEMARVVSEV MidasImporteur: Casco Sportivo, tel. 0521-383 220, www.cascosportivo.nl Prijs: € 189,00Maten: XXS t/m XLGewicht: 1450 (+/- 50 gram) / 1496 gram (fabrieksopgave, werkelijk gewicht maat XL)Kleuren: zwart metallic, matzwart, decor in wit, zwart, zilver, groen en oranjeSchaal: fiberglasSluiting: ratelsluitingLand van herkomst: China, ECE keurlabel E3 (Italië) Vizieropties: helder € 46,00 / getint € 46,00 / gespiegeld € 46,00Uitrusting: neusspoiler, anticondens vizier, uitneembare wangstukken en binnenvoering, helmzakPLUSKinriemsluiting goed te bedienen; bevredigende aerodynamica; vizier sluit goed af; acceptabel geluidsniveau; degelijke lak afwerking; prima prijsvoering, decor en reguliere kleuren dezelfde prijsstelling en dat geldt ook voor de verschillende vizieren.MINOnaangenaam op en af te zetten; erg matige pasvorm, alles is te nauw (kin, opening rond de hals); voering onaangenaam glad; kinriembekleding te kort; ventilatiestand vizier te wijd; ventilatieschuiven zonder merkbare werking; tocht van onderaf en licht rond de ogen; beperkt geschikt voor brildragers; vizierwissel alleen met gereedschap (inbussleutel wordt bijgeleverd); uitrusting aan de magere kant.CONCLUSIEDertig jaar geleden zou dit een heel redelijke helm zijn geweest, maar de grote manco’s bij de pasvorm zorgen ervoor dat deze Chinese Italiaan niet meer up-to-date is. Bijna alle testpersonen kozen de Vemar als duidelijk verliezer van deze test, maar wie weet rijdt er ergens wel een hoofd rond waar deze helm wel op past.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Merkwaardige pasvorm: geen van de hoofden op de redactie bleek geschikt voor een gelukkige samenwerking met de Midas.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEDuidelijke uitkomst met een bijzonder gevarieerd eindresultaat. De beide HJC modellen vormen samen met de Nolan de top drie en bewijzen dat er met een gemiddeld budget best bovengemiddeld gescoord kan worden. Shark, Marushin en Nexo volgen op een respectabele afstand, maar vormen desondanks een nog altijd aan te bevelen middenveld. Daarachter wordt het allemaal al flink wat minder. De Scorpion en Uvex helmen halen met de hakken over de sloot een voldoende, waarbij de Uvex het toch wel verdient om even gepast te worden. Vemar sluit de rij, met name omdat pasvorm en draagcomfort duidelijk te wensen over laten.________________________________________[UNTERSCHRIFTE][Bildunterschrift Seite 115]Oefening op het droge: testen van de gebruiksvriendelijkheid en pasvorm, daarnaast de proef in de windtunnel.[Bildunterschriften Seite 117 – 118 – 120]HJC FG-15: de neusspoiler is behoorlijk groot en stabiel gefixeerd.HJC IS-16: minuscule ventilatieschuiven met handschoenen niet te bedienen.Marushin 888RS: de polystyreen wangkussen breken relatief makkelijk.Nexo Carbon Comfort: door lage zonneklep alleen figuurlijk een ruime blik mogelijk.Nolan N85: de schuif voor de zonneklep is gebruiksvriendelijk vormgegeven.Scorpion EXO 750: idee is goed, kinstuk met luchtpomp (links) en uitlaatventiel (rechts).Shark S900: praktische ratelsluiting waarvan het stelbereik wel wat mager uitvalt.Uvex Boss 525: de ééndelige kinriem blijft ook bij het op- en afzetten gesloten.Vemar Midas: het wisselen van het vizier vereist een (meegeleverde) inbussleutel.[Bildunterschrift Seite 119]In gevecht met de Uvex Boss, de oren krijgen rake klappen. Rechts de test bij 120km/uur in de windtunnel.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-