+ Plus

Test 8 integraalhelmen

De helmenmarkt is continu in beweging. Belangrijk, stilstand is immers achteruitgang en waar het op je eigen veiligheid aankomt, doe je absoluut geen concessies. Ondanks dat de systeemhelm flink aan terrein wint, is de ‘good old’ integraal nog altijd het meest populair onder motorrijders. Wij onderwierpen daarom de topexemplaren van acht verschillende fabrikanten aan een uitgebreide test. Er is de laatste tijd nogal wat verandert op de integraalhelmmarkt. Schubert bijvoorbeeld, gooit met de SR1 een nieuw topmodel in de strijd, terwijl ook Lazer met de Kite Carbon Light instapt in het hoogste prijssegment. De X-spirit II van Shoei zag al in 2010 het levenslicht, maar geldt nog steeds als het paradepaardje van het merk. Hetzelfde geldt voor X-lite: de samen met verschillende MotoGP-coureurs (o.a. Jorge Lorenzo) ontwikkelde X-802 is nog steeds het topstuk uit het assortiment. We hebben bij deze test bewust geen bepaald prijssegment gekozen, omdat het topproduct van het ene merk niet per definitie op dezelfde prijshoogte bivakkeert als die van een ander. Neem de EXO-750 van Scorpion bijvoorbeeld, deze met een gunstig prijskaartje van € 234,90 gezegende helm is veruit de goedkoopste in de test, maar tekent desondanks samen met de EXO-1000 wel voor de top-of-the-line range binnen het gamma van deze Franse helmfabrikant. Het feit dat Moto3 Le Mans GP-winnaar Louis Rossi met een EXO-750 rijdt geeft bovendien aan dat we hier niet met een Chinees afdankertje van doen hebben. Naast Shoei en Scorpion staan ook HJC, Lazer, Suomy, Schubert, Shark en X-lite op de testlijst. AGV wilde haar GP-Tech helaas niet beschikbaar stellen, simpelweg omdat ze niet geloven in een test die deels is gestaafd op ‘subjectieve waarnemingen’. Had de test zich enkel gericht op aerodynamica, gewicht en/of de beschermende werking, oftewel zaken die puur in het laboratorium kunnen worden getest, dan had de Italiaanse fabrikant naar eigen zeggen wel mee willen werken. Maar dan, wie rijdt er nu enkel onder laboratoriumcondities motor? Ook Arai redeneerde op vergelijkbare wijze en wederom niet meewerken aan een test. Voor het praktijkgedeelte van de test togen we met onze ‘deelnemers’ op een Kawasaki Z1000 en Aprilia RSV4 het achterland in, waarbij tijdens een vlotte rit de volgende aspecten van de helmen werden beoordeeld: pasvorm/draagcomfort, aerodynamica, geluidsdemping, ventilatie, blikveld, gewicht, gebruiksvriendelijkheid en anticondens eigenschappen. Toch heb je helemaal niets aan zelfs de lichtste en meest gebruiksvriendelijke helm, wanneer deze bij een ongeval onvoldoende beschermt. Voor de obligate schokabsorptietest trokken we ons daarom terug in het laboratorium waar de helmen conform de geldende ECE 22.05 richtlijn een heel testprotocol (zie kader pagina ??) doorliepen. PASVORM/DRAAGCOMFORT Ieder hoofd is anders en daarom moet elke helm goed worden gepast. Het criterium ‘pasvorm’ is in dit opzicht dus zeer subjectief. Toch meerdere, ervaren redacteuren met verschillende ‘hoofdvormen’ goed beoordelen of bijvoorbeeld de voering langs je huid schuurt of de helm onaangenaam tegen je voorhoofd drukt of de oren samenperst. Opzetten en het zit direct aangenaam geldt het meest voor de Shoei en X-lite helmen, die op dit onderdeel bijna het maximale puntenaantal scoren. Wanneer je je eenmaal in de Schubert hebt gewurmd zit deze ook als gegoten. Die vreugde duurt echter slechts tot de helm weer af moet, want dat is door de nogal krappe instap een behoorlijk pijnlijke aangelegenheid. De Lazer scoort punten door de lekker strakke pasvorm en comfortabele voering. Dat laatste geldt ook voor de HJC, die echter wat betreft pasvorm wat minder overtuigt, omdat de helm, net als de Scorpion trouwens, niet overal even naadloos aansluit. AERODYNAMICA Waar de Schubert en de Shark zijn opleukt met een gecompliceerde spoiler, doen de overige merken minder moeite om hun aerodynamische kwaliteiten te ventileren. Geen gemiste kans zo blijkt, want in de praktijk blijken de spoilers nauwelijks meerwaarde te hebben. We testen het gedrag van de helm in de rijwind, hoe gemakkelijk kun je je hoofd draaien en is de helm gevoelig voor opwaartse druk. De ogenschijnlijk meest ronde helm van het stel – de Scorpion- komt aerodynamisch gezien samen met de Shoei het best uit de bus. De Shark verliest vooral bij het draaien van het hoofd veel punten. De andere helmen laten zich hier duidelijk van een betere kant zien doordat ze gemakkelijk draaien en ook beter in de wind liggen. GELUIDSDEMPING Voor wat betreft het onderdeel geluidsdemping zijn er maximaal tien punten te vergeven. Waar Lazer, Scorpion en Shoei zich als relatief stille helmen presenteren, zelfs op hoge snelheid, doe je er bij de HJC en Suomy beter aan niet zonder oordoppen te rijden. Het ‘Noise Reduction System van Schuberth, twee kleine schuifjes ter hoogte van de oren, blijkt daadwerkelijk te functioneren. Open hoor je duidelijk het geluid van de motor, dicht wordt de helm merkbaar stiller. VENTILATIE Via je hoofd geeft je de meeste lichaamswarmte af. Wanneer je tijdens een actieve rit deze warmte niet goed krijt kunt door onvoldoende ventilatie, gaat dit één op één ten koste van de concentratie. De Schubert laat zich hier van zijn meest zonnige kant zien en sleept het maximale puntenaantal in de wacht. De grote bovenste inlaten laten de lucht rijkelijk stromen en ook bij de kin is de ventilatie perfect geregeld. De andere kandidaten halen tussen de vijf en acht punten, terwijl de Soumy er slechts drie pakt en de Scorpion zelfs maar twee. Hiermee staat het duo ver achter op de rest. De ventilatieopeningen aan de zijde van de Suomy werken simpelweg, echter maakt de inlaat op de kin het verhaal nog enigszins goed. Bij de Scorpion is er noch op de kin, noch op het hoofd sprake van een enige vorm van ventilatie. Wel laat het vizier zich stevig in de ventilatiestand vastzetten, waardoor het toch niet helemaal een broeierige bedoening wordt. BLIKVELD Hoewel het zicht op een Naked Bike door de zithouding niet zozeer een heet hangijzer is, is dit op een supersportfiets wel degelijk het geval. In de racehouding, plat gedrukt achter de kuipruit en met je kin op de tank is een ruim blikveld belangrijk, met name aan de bovenzijde. De Shark bijt hier van zich af en pakt negen van de maximaal tien te behalen punten. Zijn grote vizier maakt een ontspannen houding van het hoofd mogelijk. De rijders met een Suomy of Scorpion moeten het hoofd duidelijk verder achterover trekken om nog enigszins wat te zien. Schubert, Shoei en X-lite zijn goed, de HJC en Lazer eindigen in het middenveld. GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID Hét onderdeel waar de helmen zich onderdeel van heel verschillende kanten laten zien. We beoordeelden onder andere of gemakkelijk de ventilatie zich laat bedienen, evenals de kinriem en het openen en sluiten van het vizier. Alle ventilatieknoppen van de Scorpion laten zich, onafhankelijk van de werking, heel erg praktisch bedienen, iets dat ook geldt voor het pompje voor de wangkussens. Bovendien laat het vizier zich ook gemakkelijk openen en verwisselen. Zeer goed dus. Door de met handschoenen aan bijna onmogelijke te bedienen ventilatieknoppen en de erg omslachtige clipbevestiging van de kinriem boet de Suomy flink aan punten in. De HJC scoort punten met zijn extreem gemakkelijk te verwisselen vizier, maar levert deze ook gelijk weer in door de loszittende en bij tijd en wijle eraf vallende neusspoiler. Ook de afwerking rond de kinventilatie kost de HJC punten. De op veel alle fronten overtuigende Shark laat het liggen bij het vizier. Het openingslipje is te klein, te sterk gebogen en bovendien is de positie ervan verre van optimaal, met handschoenen aan laat het vizier zich daardoor erg moeilijk openen. Daar komt nog bij dat het vizier, mocht het los geraakt zijn, alleen met een inbussleutel weer vast te draaien is. De ventilatieknoppen van de Shark daarentegen laten zich gemakkelijk bedienen. De op het eerste gezicht erg praktische magneetsluiting van de kinriem komt door te zwakke magneten helaas totaal niet uit de verf, bij hoge snelheid klappert de kinriem tegen de helmschaal. Bij de SR1 van Schubert storen de niet goed vastzittende neusspoiler en de weinig praktische openingslip van het vizier. Ook hier geldt weer: met dikke handschoenen aan moeilijk nauwelijks te bedienen. De Lazer overtuigt met een stevige bevestiging van de neusspoiler, helaas laat de slecht gezekerde kinspoiler vaak los bij het afzetten. Zo laat elke helm in deze categorie wel wat steken vallen, wat ons inziens eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn. Sterker nog, voor helmen met een prijs van duidelijk over de € 500,00 zou het domweg niet eens mogen! ANTICONDENS EIGENSCHAPPEN Tegenwoordig horen Pinlock vizieren zo’n beetje tot de standaarduitrusting van een goede helm. Niet zonder reden, want door dit inzetvizier behoort beslaan nagenoeg volledig tot het verleden, met een helder zicht als beloning. Het vizier van de Shark heeft geen Pinlock inzetvizier maar is voorzien van een anticondens laag. We hebben onder andere getest met een buitentemperatuur van drie graden boven nul. Het vizier van de Shark beslaat ondanks de beschermingslaag erg snel. De eveneens van Pinlock afziende Scorpion doet het iets beter, wat ook geldt voor de Suomy, waarvan het vizier weliswaar snel beslaat, maar door de goede luchtcirculatie ook net zo snel weer helder is. Ondanks dat helm niet schittert met een prima ventilatie komt er van onder voldoende lucht in de helm. ________________________________________ HJC R-PHA10 Importeur: Splash Design BV, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.eu Prijs: vanaf € 359,95 Gewicht: 1.290 gram (maat M) Maten: XS-XXL Goede pasvorm, de helm sluit goed aan. De ventilatieknoppen bij de kin en bovenop het hoofd zijn goed te bedienen, de ventilerende werking is echter maar matig. CONCLUSIE De lichtste helm in de test kent maar weinig echt zwakke punten, maar de concurrentie is op veel punten simpelweg net wat beter. De schokabsorberende eigenschappen zijn goed, het vizier laat zich makkelijk openen en de getrapte standen ervan functioneren uitstekend. De neusspoiler had beter bevestigd mogen zijn, meer dan eens viel deze eraf. De vizierventilatie is buitengewoon effectief, iets dat echter niet geldt voor de ventilerende werking op het hoofd, er is nauwelijks sprake van een luchtstroom. BRILVRIENDELIJK [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ Lazer Kite Carbon Light Importeur: Trophy Motorsport, tel. 0164-616 666, www.trophymotorsports.nl Prijs: € 549,00 Gewicht: 1.445 gram (maat M/L) Maten: XS-XXL De knoppen bovenop de helm zijn gemakkelijk te openen, van ventilatie is echter nauwelijks sprake. De knop voor de kinventilatie zit aan de binnenzijde, werking is goed. CONCLUSIE De schokabsorberende eigenschappen bij een impact zowel links als rechts zijn bijtengewoon goed, bij een impact op de kin laat de Lazer het helaas duidelijk afweten. De pasvorm weet te overtuigen, net als de zachte voering. Voor brillendragers is de helm daarnaast weer niet geschikt, de brikpootjes drukken hard tegen het hoofd. Het Pinlock-vizier is makkelijk te wisselen, minder daarentegen is de tochtstrip bij de kin die bij het afzetten constant loslaat, wat ook geldt voor de kliksluiting van de binnenvoering in de nek.. De basis is goed, met is meer oog voor detail zou de Lazer veel hoger kunnen eindigen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ Schubert SR1 Importeur: Splash Design BV, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.eu Prijs: vanaf € 599,95 Gewicht: 1.330 gram (maat M) Maten: XS-XXL Wij kunnen geen enkel voordeel ontdekken van de grote spoiler, buiten dat het wel lekker smoelt dan. De vizierlip aan de zijkant van de helm biedt te weinig houvast. CONCLUSIE Het op- en afzetten vergt wat inzet, maar zit de helm eenmaal op zijn plaats, dan zit hij ook als gegoten. De viziervergrendeling mag steviger en de neusspoiler, die met drie minuscule rubberlipjes wordt bevestigd, blijft tijdens het rijden weliswaar zitten, tijdens het dragen valt hij er constant af. De ventilatie van de Schubert functioneert perfect, waarbij de knop voor de kinventilatie aan de binnenzijde is weggewerkt. Ook goed, Schubert bied als enige een Anti Roll Off Systeem (een borging voor de kinriem), dat voorkomt dat een helm tijdens een valpartij kan afglijden. Onder de streep de beste helm en daarmee de testwinnaar BRILVRIENDELIJK [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ Scorpion EXO-750

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.