+ Plus

Test 19 rugbeschermers

Steeds meer motorrijders dragen ook op straat een rugprotector, protectorvest of zelfs een compleet safety jacket, de volledige protectoruitrustingen die je onder een luchtige jas draagt. We hebben uit het huidige aanbod in totaal 19 verschillende modellen uit deze drie categorieën getest.

Het virtuele leven is zo gemakkelijk. Daar kun je als dappere straatvechter alles riskeren. Vol in de aanval, de fout in gaan en gewoon weer opstaan. Blauwe plekken, schaafwonden of zelfs botbreuken – niets van dat alles. De spelcomputer stoppen en weer opnieuw starten: nieuwe ronde, nieuwe kansen.
In het echte leven gaat het iets anders. Niet alleen de lefgozers die net iets te vaak de limiet opzoeken en daarbij de natuurkundige grenzen overschrijden, maar ook rustige toerrijders merken af en toe dat een ongepland lichamelijk contact met het wegdek meestal tamelijk pijnlijk is. En dan hoeft het nog niet eens een spectaculaire highsider met driedubbele schroef te zijn (waarschijnlijk toch wel een E-element), ook een kleine schuiver kan je al vervelende verwondingen opleveren als je niet goed gekleed bent. De grootste angst van velen is rugletsel, met als ultiem schrikbeeld een dwarslaesie. Ook al gebeurt dit maar zeer zelden, de ernst ervan is dusdanig dat veel motorrijders graag voorzorgsmaatregelen treffen om de kans erop te minimaliseren. Dit kan door extra protectie als aanvulling op de gebruikelijke protectoren in motorkleding.
Losse rugprotectoren die je met een buikgordel ombindt, werden ruim 25 jaar geleden al populair in de racerij. Ze zijn tegenwoordig niet alleen bij coureurs en recreatieve circuitrijders in gebruik (verplicht), maar worden ook steeds meer door uiteenlopende categorieën straatrijders gedragen. Nu motorjacks standaard van steeds meer protectoren zijn voorzien, zien veel rijders echter geen noodzaak meer voor de ietwat omslachtig te gebruiken losse rugprotectoren. Deze soort ombindprotectoren bieden over het algemeen echter wel nog steeds de beste bescherming van de rug. Vanwege twee beslissende factoren: deze rugprotectoren bind je rechtstreeks op je lichaam, met alleen je dunne onderkleding eronder, en ze lopen – in het ideale geval – helemaal van je nek tot aan je stuitje. De geïntegreerde rugprotectoren zitten daarentegen vaak in een netvak van comfortabel gesneden, tamelijk los zittende jassen gestoken, waardoor ze bij een val gemakkelijk kunnen verschuiven. Maar ook bij strak leer en mooi nauwsluitend gesneden textieljacks zit je met het probleem dat de insteek-protectoren maar zelden je onderrug en stuitje goed afdekken.

De hier geteste traditionele rugprotectoren (ombind) hebben zonder uitzondering een Level 2 goedkeuring, momenteel de hoogste veiligheidsnorm. De grenswaarde van Level 2 is een restkracht van 9 kilonewton, wat een gemiddelde is. De individuele klappen mogen bij de meting niet boven de 12 kilonewton komen. Zoals je in de tabel kunt zien, liggen op de IXS Center Back na alle geteste protectoren daar goed onder. Alles bij elkaar een prima resultaat en een goede indicatie dat de fabrikanten hun rugprotectoren hebben doorontwikkeld, want vijf jaar geleden voldeed een aantal protectoren slechts aan Level 1 en overschreed ook een aantal andere protectoren de grenswaarden voor Level 2.
Een andere ontwikkeling is dat er nu een behoorlijke keuze is in protectorvesten. Daaronder verstaan we armloze onderkleding van dunne, doorgaans zeer goed ventilerende gaatjesstof met daarin op z’n minst een goedgekeurde rugprotector. Deze vesten hebben meestal een ritssluiting aan de voorkant en zitten strak om je lichaam. Aan- en uittrekken is even simpel als bij een trainingsjack. Tegenwoordig maken de fabrikanten bij dit soort vesten meestal gebruik van de mogelijkheid om er ook een borstprotector in te bouwen. In onze test zijn er echter maar drie die daarvoor gecertificeerde protectoren gebruiken (zie tabel). De toegevoegde borstprotectie is een waardevolle veiligheidsbonus, want ongevalstatistieken wijzen uit dat bij meer dan een zesde van alle motorongelukken sprake is van borstletsel. In de toekomst zullen dus hopelijk meer vesten van goede borstprotectoren zijn voorzien.
Mooi nauwsluitend en (door borst- en heupriemen) stevig om je heen zittende vesten zijn in principe een goede keuze en een volwaardig alternatief voor de klassieke rugprotectoren die je ombindt. Maar ook bij de vesten zijn er kritiekpunten. Vaak worden dezelfde rugprotectoren gebruikt als in jassen, waarmee je dus ook dezelfde problemen hebt: de protectoren zitten vrij hoog en dekken niet helemaal tot onderaan je stuitje af. Hierbij is opletten geboden: soms liggen grote delen van de nek- en lendewervels bloot, maar wordt deze tekortkoming door simpele polstering ‘opgelost’, of beter gezegd gecamoufleerd.

Een kleine categorie is die van de protectorshirts, of ‘safety jackets’. Die zijn al heel lang zeer populair onder offroadrijders, omdat de zeer luchtige crosskleding en ook de flink geventileerde enduro- of adventurekleding vaak geen goede bescherming voor schouders en ellenbogen biedt. Een volledig met goedgekeurde CE-protectoren uitgerust veiligheids-onderhemd is daar nog steeds de beste oplossing.
Als dit ‘pantser’ goed zit, is het een prima systeem, want ook hier geldt de gouden regel: hoe dichter de protectoren op je lichaam zitten, hoe beter ze werken. Een casual spijkerjasje met daaronder een compleet protectorenshirt is in elk geval veiliger dan een ‘volwaardige’, maar flodderig zittende textiel motorjas. Ook bij deze protectorshirts is het uiteraard aan te raden om ze voor aankoop eerst goed te passen in een rijhouding, om te zien of alle protectoren op de juiste plek zitten.
Conclusie van deze test: geen schokkende faalconstructies, geen echte verliezers. Alle geteste protectoren voorzien in een behoorlijke bescherming, zij het niet altijd met fantastisch comfort. Maar ja, thuis zitten op de leren driezitsbank is het waarschijnlijk het comfortabelst, bovendien kun je je tijdens het spelen van videospelletjes nauwelijks bezeren. Maar is het daarom ook leuker dan buiten met de motor onderweg zijn? Echt niet! Dus aansjorren die protectoren en de echte wereld in..!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-