+ Plus

Test: 16 tanktassen

Magneet tanktassen zijn nog altijd een geliefde manier voor het vervoeren van bagage. Logisch, want in een wip zit de tas vast op de tank en met hetzelfde gemak haal je hem er bij een korte stop ook weer af. Naast dat hij tijdens het rijden stevig blijft zitten, moet een goede tanktas over nog een aantal andere belangrijke eigenschappen beschikken. Wij onderwierpen daarom vijftien exemplaren aan een uitvoerige praktijktest.Iedereen die wel eens met de motor op reis gaat, hetzij voor een dagje uit of voor een lange reis dwars door Europa, weet dat een tanktas enorm veel praktische waarde heeft. Het gros van de tanktassen is naar keuze met riemen op de tank te bevestigen of middels een magnetische onderplaat. Voorwaarde voor die laatste is natuurlijk wel dat je beschikt over een stalen tank. Wij kozen bij de test voor de magnetische variant, omdat die over het algemeen binnen enkele seconden gemonteerd kan worden. Deze heeft trouwens wel twee nadelen waar je heel goed rekening mee moet houden. Allereerst gaan magneetstrippen (van je bankpas en/of creditcard) en magneten in de onderplaat van de tanktas niet samen. Gooi daarom nooit je portemonnee onderin de tas, want voor je het weet sta je aan de pomp met passen die niet meer werken. Controleer daarnaast ook altijd de onderkant voor je de tas op de tank zet. De magneten trekken namelijk ook vuil als ijzervijlsel, schroefjes en andere kleine (vaak scherpe) metalen zaken aan. Het laat zich wel raden wat voor effect dit op je tank heeft, wanneer het driehonderd kilometer schuddend de tijd heeft gehad om de lak te molesteren! Als testdrager voor de vijftien verschillende opbergsystemen kozen we een Suzuki Bandit 1200, waarbij we de testkandidaten beoordeelden op de volgende criteria:Afwerking (maximaal 10 punten): zijn de tanktassen fatsoenlijk afgewerkt? Hoe stabiel voelen het buitenmateriaal, de riemen en ritssluitingen aan? Hoe goed zijn de magnetische grondplaten? Uitrusting (maximaal 20 punten): is er goed nagedacht over een zinvolle indeling van de verschillende compartimenten? Maar uiteraard ook extra handigheidjes als makkelijke draaggrepen, extra bevestigingsogen en balhoofdriemen? Zijn de geteste modellen als rugzak te gebruiken en beschikken ze over voldoende grote en goed toegankelijke kaartvakken?Gebruiksvriendelijkheid (maximaal 30 punten): hierbij keken we naar hoe makkelijk de tanktas zich op zijn plaats laat zetten en aansluitend weer laat verwijderen, hoe flexibel er met de bergruimte kan worden omgegaan, de grootte en toegankelijkheid van de kaartvakken en hoe makkelijk, of juist niet, je kunt tanken.Rijtest (maximaal 40 punten): alle tassen zijn maximaal volgepakt en op de Bandit op secundaire- en snelwegen tot een snelheid van 160 km/uur getest, waarbij allereerst is gekeken of de magneten wel krachtig genoeg zijn. Hierbij werden de tassen gevuld met een zware ketting, drie flessen water, waarna de overige ruimte werd opgevuld met handdoeken en T-shirts, tot het maximale volume was bereikt. Daarnaast is er ook gekeken of de stuuruitslag niet werd beperkt en of het zicht op de instrumenten en het comfort niet minder werd. [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BAGS CONNECTIONSport MagnetImporteur: Splash Design, tel. 0413 – 389 089 , www.splashdesign.nlPrijs: € 149,95PLUSZeer goed afgewerkt; functionele ritssluitingen; zeer hoogwaardig uitgerust; veel extra bevestigingsogen; erg gebruiksvriendelijk; sluit netjes aan op de tank; functionele balhoofdriem; zeer goede rijeigenschappen; perfecte regenhoes; extreem sterke magneten.MINIets te klein kaartvak in het bovendeel.CONCLUSIEHoogwaardig afgewerkte tanktas met uitermate krachtige magneet bodemplaat. Valt op door zijn praktische indeling van de compartimenten en biedt daarnaast voldoende bagagecapaciteit.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed BÜSEMultiImporteur: Büse Nederland, www.buese.comPrijs: € 69,95*PLUSUitrusting nog net acceptabel; gebruiksvriendelijk; bovenop en in de tussenbodem grote, goed toegankelijke kaartvakken; goede rijeigenschappen.MINMatig afgewerkt; niet als rugzak te gebruiken; geen extra bevestigingsogen; volgeladen een sterk belemmerd zicht op de cockpit.CONCLUSIEDe Multi is vergeleken met andere tanktassen redelijk eenvoudig uitgevoerd, biedt veel en variabel te gebruiken bagageruimte met grote kaartvakken. Rijdend gedraagt de tas zich helemaal prima.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendeGrote regenhoes kost € 5,95 extra DANEBogenseImporteur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 139,-PLUSNette afwerking; zelfs helemaal volgeladen amper belemmerd zicht op de cockpit.MINMagneten niet krachtig genoeg; matige uitrusting; niet bijzonder gebruiksvriendelijk; weinig functionele balhoofdriem; te klein en slecht afsluitbaar kaartvak; matige rijeigenschappen; zeer instabiele opbouw.CONCLUSIEDoor de nogal instabiele grip van de magneten op de tank, in combinatie met bijkomende tekortkomingen in de details, laat de Bogense, ondanks een goede afwerking, niet echt een goede indruk achter.[Logo MotoPlus]-oordeel: matig IXONX-KitImporteur: Double D Designs, tel. 0548-366 724, www.doubleddesigns.nlPrijs: € 70,-PLUSNette afwerking; grote kaartvakken, alleen van binnenuit toegankelijk. MINMatige uitrusting en gebruiksvriendelijkheid; weinig functionele balhoofdriem; rijeigenschappen onvoldoende; belemmert volgeladen het zicht op de instrumenten; te zwakke magneten.CONCLUSIEDe in zwart/blauw of zwart/grijs leverbare X-Kit kan met uitzondering van de zeer grote bagageruimte en kaartvakken maar weinig overtuigen, met name te wijten aan de zwakke magneten die zorgen voor slechte rijeigenschappen. [Logo MotoPlus]-oordeel: matig IXSSurseeImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 124,95PLUSGoed afgewerkt; functionele ritssluitingen; hoogwaardig uitgerust; veel handige bevestigingsogen; uitermate gebruiksvriendelijk; zeer goede rijeigenschappen; ook volgeladen nauwelijks belemmerd zicht op de cockpit.MINGeen noemenswaardige minpunten opgemerkt.CONCLUSIEDe goed afgewerkte Sursee heeft bij geen van de testcriteria echte tekortkomingen laten zien. Een uitblinker bij de rijeigenschappen en daardoor niet alleen voor Bandit-rijders een echte aanrader.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]LOUIS70Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nlPrijs: € 39,95PLUSNetjes afgewerkt; behoorlijke uitrusting; erg gebruiksvriendelijk; goede rijeigenschappen; meerdere goed toegankelijke kaartvakken; perfecte regenhoes.MINDun en in vergelijking weinig solide buitenmateriaal; extra bevestigingsogen zouden welkom zijn.CONCLUSIEDe Louis tanktas biedt in vergelijking de beste prijs-kwaliteit-verhouding. Hij overstijgt zichzelf weliswaar bij geen van de testcriteria, maar laat ook nergens een grove steek vallen. Gewoon een erg goede indruk.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed GIVIT424Importeur: Highway Hawk, tel. 0342-490 208, www.highwayhawk.comPrijs: € 102,80PLUSNette afwerking; behoorlijk gebruiksvriendelijk; extreem flexibele en zeer grote bagageruimte, perfecte regenhoes.MINMatige uitrusting; weinig functionele balhoofdriem; kaartvak bovenin slecht toegankelijk; geen goede rijeigenschappen; volgeladen zeer volumineus, daardoor extreem belemmerd zicht op de cockpit.CONCLUSIEVol beladen is de Givi hoog als een berg, dat resulteert enerzijds in een behoorlijk, en flexibel, laadvolume, maar anderzijds beperkt het ook het comfort. De 424 is inmiddels opgevolgd door de T426 (€ 102,80)[Logo MotoPlus]-oordeel: matig HEIN GERICKEStreetlineImporteur: Hein-Gericke Nederland, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nlPrijs: € 39,95 PLUSNetjes afgewerkt; erg gebruiksvriendelijkheid; functionele balhoofdriem; groot, zeer goed toegankelijk kaartvak; perfecte regenhoes; behoorlijke rijeigenschappen.MINMatige uitrusting; slechts één groot hoofdcompartiment en een kleine buitentas; niet als rugzak te gebruiken; geen extra bevestigingsogen; volgeladen sterk belemmerd zicht op de cockpit; te zwakke magneten.CONCLUSIEGoedkope tankzak met prima kaartvak en voldoende bagageruimte. Helaas zijn de magneten niet krachtig genoeg, hetgeen een negatieve invloed op de rijeigenschappen heeft, en er zijn nog andere kleine tekortkomingen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]HELDAlphaImporteur: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 4845, www.held-biker-fashion.comPrijs: € 102,90*PLUSGoed afgewerkt; behoorlijke uitrusting; extreem gebruiksvriendelijk; sluit perfect aan op de tank; functionele balhoofdriem; uitstekende rijeigenschappen; extreem krachtige magneten.MINNiet als rugzak te gebruiken; geen extra bevestigingsogen.CONCLUSIEEen klassieker van Held zonder poespas en met extreem krachtige magneten. Niet bijzonder rijk uitgerust, maar zelfs met volle belading zijn de rijeigenschappen ongekend goed. Terecht een gedeelde winnaar.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed* Prijs inclusief magneethouder (art. nr. 4001); regenhoes (art. 9505) kost € 6,30 extra OXFORDSprint Tank/TailImporteur: Motana, tel. 0318-561 280, www.motana.nlPrijs: € 132,-*PLUSPerfect afgewerkt; erg functionele ritssluitingen; redelijk ruime uitrusting en goede gebruiksvriendelijkheid; perfecte balhoofdriem; erg goede rijeigenschappen; volgeladen neemt de tanktas weinig ruimte in beslag en beperkt amper het zicht op de cockpit; zeer krachtige magneten. MINHet kaartenvak is weinig functioneel en te klein.CONCLUSIEDe Sprint Tank/Tail is een zeer geschikte en hoogwaardig afgewerkte tanktas. Door de krachtige magneten beschikt de sportief ogende tas, die in blauw, rood of zwart leverbaar is, over meer dan prima rijeigenschappen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed*Prijs inclusief magneethouder POLODrive MilanoImporteur: Polo, tel. +49 (0)211-979 6699, www.polo-motorrad.dePrijs: € 59,95 (excl. € 7,60 verzendkosten)PLUSNette afwerking; functionele ritssluitingen; handige extra bevestigingsogen; zeer goede rijeigenschappen.MINRedelijk karige uitrusting; kan niet als rugzak worden gedragen; niet bijzonder gebruiksvriendelijk; weinig functionele balhoofdriem; kaartenvak veel te klein.CONCLUSIEDe Polo Drive Milano beschikt over extreem goede rijeigenschappen en leek op een goede klassering af te stevenen. Het gepriegel met de balhoofdriem, de karige uitrusting en het veel te kleine kaartvak gooien echter roet in het eten.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende XTUX7610Importeur: Orina Bike Wear, tel. +49 (0)24-039 9960, www.xtu.eu.comPrijs: € 79,95 (exclusief verzendkosten)PLUSNette afwerking; functionele ritssluitingen; hoogwaardig uitgerust; erg gebruiksvriendelijk; meerdere goed toegankelijke, grote kaartvakken; behoorlijke rijeigenschappen.MINVolgeladen vrij volumineus waardoor het zicht op de cockpit wordt beperkt.CONCLUSIEDe in zwart/blauw of zwart/grijs leverbare XTU is volgeladen vrij hoog, maar dan gaat er ook een flinke hoeveelheid bagage in. Bijzonder functioneel zijn de grote kaartvakken bovenin en in de magneethouder.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed RICHAMultitank BagImporteur: IGM Trading, tel. 074-291 7700, www.grand-canyon.nlPrijs: € 99,-PLUSNette afwerking; functionele ritssluitingen; zeer hoogwaardig uitgerust; ideale indeling van de compartimenten en buitentassen; handige extra bevestigingsogen; perfecte regenhoes; goede rijeigenschappen.MINNiet bijster gebruiksvriendelijk; balhoofdriem weinig functioneel.CONCLUSIEDe in vier kleuren leverbare Richa overtuigt, een enkele uitzondering daargelaten zoals de op verkeerde plaats zittende kliksluiting van de korte balhoofdriem, in nagenoeg alle opzichten. Met achttien liter inhoud wel wat aan de kleine kant. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed TOP SELLERIEEstorilImporteur: Bike Design, tel. 015-214 3075, www.bike-design.nlPrijs: € 125,-PLUSGoed afgewerkt; ook volgeladen onbelemmerd zicht op de cockpit.MINMagneethouder wat gammel; matige uitrusting; niet bijster gebruiksvriendelijk; weinig functionele balhoofdriem; rijeigenschappen onvoldoende; te zwakke magneten.CONCLUSIEJe kunt duidelijk merken dat de Estoril ontwikkeld is voor gebruik in combinatie met een tankovertrek. De geteste magneethouder sluit niet goed aan en de magneten zijn te zwak, gevolg is dat de rijeigenschappen duidelijk te wensen over laten.[Logo MotoPlus]-oordeel: matig X-PACKCameleonImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nlPrijs: € 185,80*PLUSZeer goed afgewerkt; functionele ritssluitingen; bijzonder gebruiksvriendelijk; functionele balhoofdriem; goed toegankelijk en groot kaartenvak; zeer goede rijeigenschappen.MINMatige uitrusting; slechts één groot basiscompartiment; geen buitentassen; geen regenhoes; geen extra bevestigingsogen.CONCLUSIEZoals de naam al zegt is de Cameleon een echte transformatiekoning en laat hij zich dankzij legio accessoires geheel naar eigen wens aanpassen. De door ons geteste meest opvallende en meest dure versie liet een prima indruk achter.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed* Inclusief magneethouder, kaartenvak en Tek-Pack opbouw________________________________________[KASTEN DAS FIEL AUF]DIT VIEL ONS OPTe hoog: dit laat duidelijk zien dat het zicht op het klokkenspel nihil is. Gebruik je het maximale laadvolume van de Givi tanktas, dan kun je een vrije blik op de cockpit wel vergeten. Bovendien drukt de tas door de rijwind vanaf ongeveer 100 km/uur onaangenaam tegen je aan. Onhandig: de kliksluiting van de Richa Multitank Bag zit erg dicht tegen het balhoofd aan, waardoor in het ergste geval de stuuruitslag kan worden beperkt. Een sluiting dicht bij de tas zelf verdient daarom de voorkeur.Gefrommel: bij de Drive Milano van Polo moet elke keer de balhoofdriem opnieuw worden gelust omdat er geen snelsluiting aanwezig is. Het te dikke uiteinde van de riem bemoeilijkt deze toch al lastige oefening nog eens extra.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNGSTABELLE]CONCLUSIEVijftien tanktassen met een magnetische onderplaat, die allemaal hetzelfde doel nastreven: voldoende ruimte voor de dagbagage bieden met een snelle en degelijke bevestiging op de stalen tank. Terwijl het ruimteaanbod amper ruimte voor kritiek biedt, zeker omdat alle geteste tassen variabele opbergruimte bieden, laat de sterkte van de magneten van sommigen tanktassen toch sterk te wensen over. Ook de gebruiksvriendelijkheid is niet altijd van een erg hoog niveau. Bags Connection en Held ontkurken onder de streep uiteindelijk samen de champagne, en daarnaast is er ook nog een hoofdrol weggelegd voor de 70 van Louis. Op geen enkel gebied een echte hoogvlieger, maar het totaalpakket klopt helemaal en dat voor een vriendenprijsje van nog geen veertig euro! [UNTERSCHRIFTE]Wachten op de missie: voor het moment suprème wachtten de kandidaten ongeduldig in de laadruimte van ons busje.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-