+ Plus

Test 13 vervangingsuitlaten

Vervangingsuitlaatdempers vinden vooral in de sportieve hoek gretig aftrek. Veel motorrijders vinden de orginele dempers te groot, te zwaar of te stil. Bovendien blijken de originele dempers ook nog eens peperduur, wanneer ze na een schuivertje beschadigd raken. Voer voor de uitlaatspecialisten dus. We monteerden twaalf sets vervangingsdempers op een Suzuki GSX-R1000 en vergeleken deze qua prestaties en geluidsporductie met de originele dempers.Smaken verschillen en dus is het niet verbazingwekkend dat de nogal smaakgevoelige einddempers van de GSX-R1000 (K7/K8-model) niet bij iedereen in goede aarde vallen. Goed nieuws dus voor de uitlaatproducenten, die erg veel dempers voor de ‘kilogixxer’ in de aanbieding hebben. Suzuki zelf biedt naast de originele dempers ook de geweldig mooie (maar wel dure) Yoshimura GP Evo II –uitlaten als alternatief aan. De andere merken in deze test zijn: Akrapovic, Arrow, Bos, Gianelli, GPR, KR-Tuned, Laser, LeoVince, Micron, Mivv, Shark en Termignoni. Om een zo helder mogelijk beeld te krijgen, richten we ons enkel op de ‘slip-on’ einddempers. Diverse aanbieders hebben daarnaast ook complete systemen (met andere voorbochten en collectorbox) in hun assortiment, waarbij je naar wens soms ook de standaard-katalysator kunt laten vervallen middels een ‘katvervanger’. Strikt genomen is de machine dan natuurlijk niet meer goedgekeurd voor de openbare weg. Wij wilden deze ‘ruis’ voorkomen in de test en kozen dus voor goedgekeurde (‘street-legal’) vervangingsdempers.De criteria waarop de uitlaatdempers werden beoordeeld zijn: afwerking, pasvorm/montage, gewicht, topvermogen en vermogensafgifte. Een verplicht uitstapje naar de rollenbank stond dus voor het hele testveld op de agenda. Behalve de Micron-dempers, waarmee de Suzuki drie pk minder topvermogen leverde, waren alle andere systemen tenminste op het niveau van de standaarduitvoering. Sommige dempers, zoals de Akrapovic, Bos, Gianelli en Termignoni, leverden zelfs tot maximaal drie pk meer. Dat resultaat mag in vergelijking met het verleden, toen de meeste vervangende uitlaten doorgaans meer lawaai en minder vermogen leverden, toch wel verheugend genoemd worden.Het topvermogen alleen is echter niet de belangrijkste zaak wanneer het om uitlaten gaat. Minstens even belangrijk is de manier waarop het vermogen wordt afgegeven en ook het verloop van de koppelkromme is een zeer belangrijk criterium. Juist hier bieden sommige van de geteste exemplaren duidelijk voordeel ten opzichte van de standaard dempers. Vooral Bos springt er op dit onderdeel op een positieve manier uit en maakt de koppelkromme een stuk ronder, waarbij er in het bereik rond de 3.000 tpm zelfs 10 Newtonmeter koppel extra tot je beschikking staat en dat voel je onder het rijden. De geluidsproductie – zowel stilstaand als rijdend – is eveneens een hot item. Je wilt immers met een gerust hart naar de TT in Assen kunnen rijden of tijdens een zondagmiddagritje niet van de weg geplukt worden. Daarom werd ook gemeten hoeveel geluid de testuitlaten produceerden. De resultaten van deze geluidsmeting waren zo mogelijk nog positiever dan die van de vermogensmeting, omdat alle systemen de toegestane grenswaardes zonder uitzondering haalden.Is het dan één en al optimisme wat de klok slaat? Nee, een kritische noot is er voor verschillende fabrikanten, die de dempers leveren met goedkope metalen montagebeugels die los om de pijp zitten. Mooier en bovendien makkelijker te monteren zijn voorgevormde klemmen van carbon of de geschroefde of gelaste montagebeugels. In tegenstelling tot de rondlopende klemmen, verstoren deze bovendien het uiterlijk niet. Verder liep de waardering voor de pasvorm en montage behoorlijk uiteen.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]SUZUKIORIGINELE DEMPERImporteur: Nimag BV, tel. 0347-349 749, www.suzuki.nlMantel: aluminium/titaniumPrijs: € 2.132,00 (prijs twee dempers, ook per stuk verkrijgbaar)Varianten: geenPLUSGoed afgewerkt; zeer goede pasvorm; eenvoudige montage; zeer gelijkmatige vermogensafgifte; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINErg zwaar; ongelijkmatige koppelkromme; duur.CONCLUSIEGrote, zware en extreem dure uitlaatdempers. Ze hebben weliswaar een goede pasvorm, maar zullen vanwege het smaakgevoelige uiterlijk toch vaak tegen aftermarket-dempers worden omgeruild.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpm________________________________________AKRAPOVICHEXAGONAL TITANImporteur: GP Products, tel. 0416-660 663, www.gpproducts.nlMantel: titaniumPrijs: € 1.148,35Varianten: carbon € 1.148,35PLUSUitstekend afgewerkt; goede pasvorm en vrij eenvoudige montage; precies passende carbon klemmen; extreem licht; iets hoger topvermogen dan standaard; meer vloeiende vermogens- en koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINGeen minpunten.CONCLUSIESuperlichte en uitstekend afgewerkte demper van de bekende Sloveense uitlaatspecialist. De set mag zich samen met de Yoshimura dempers winnaar van de test noemen.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]Origineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmAkrapovic132,8 kW (180,6 pk) bij 12.300 tpm113 Nm bij 10.000 tpm________________________________________ARROWTITANIUM THUNDERImporteur: DC-Afam NV, tel. +32 (0)9-243 7390, www.dc-afam.comMantel: titanium met RVS eindstukPrijs: € 1163,00Varianten: aluminium € 825,00; titanium met carbon eindstuk € 1300,00PLUSGoed afgewerkt; goede pasvorm en montage; goed passende carbon klemmen; extreem licht; vermogens- en koppelkromme nagenoeg identiek aan de standaard versie; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINKlemschroeven van de verbindingspijp passen slecht.CONCLUSIEDe Titanium Thunder heeft de test zonder echte mankementen afgelegd. De Thunder is er ook in een meer alledaagse, maar daardoor prijstechnisch ook veel aantrekkelijker, aluminium uitvoering.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmArrow132,2 kW (179,7 pk) bij 12.300 tpm113 Nm bij 10.000 tpm________________________________________BOSRVS SLIP ONImporteur: Bike Design, tel. 015-214 3075, www.bike-design.nlMantel: RVSPrijs: € 699,00Varianten: carbon € 899,00PLUSGoed afgewerkt; goede pasvorm en vrij eenvoudig te monteren; geschroefde montagebeugels; enige accessoire demper waarbij originele kunststof hitteschildje weer kan worden gemonteerd; iets hoger topvermogen; wezenlijk vloeiender vermogens- en koppelkromme; stationair geluid nog net binnen de tolerantie; dynamisch geluid okay.MINGeen minpunten.CONCLUSIEDempers die het vermogen het hoogst wisten op te krikken en tegelijkertijd het goedkoopste zijn. Subjectief beoordeeld is de geluidsproductie het hoogste, maar de meetwaarden liggen evenwel toch binnen de grenzen. Door de lage prijs de kooptip van deze test.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]Origineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmBos133,5 kW (181,6 pk) bij 12.300 tpm114 Nm bij 10.000 tpm________________________________________GIANELLITITANIUM SLIP ONImporteur: Verheul Leathers & Motorcycle Gear, tel. 0546-641 689, www.verheul.nuMantel: titaniumPrijs: € 849,00Varianten: aluminium € 599,00; carbon € 849,00PLUSGoed afgewerkt; licht; iets hoger topvermogen; vermogens- en koppelkromme identiek aan origineel; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINVergeleken met de rest vrij ingewikkelde montage, niet in de laatste plaats vanwege de goedkope bevestigingsbeugels met erg lastig te monteren rubberen beschermingsstrips; klembouten van het tussenstuk passen slecht.CONCLUSIEMet nog geen zeshonderd euro is de aluminium variant van deze Gianelli demper een echt koopje. De irritatie tijdens de montage neem je daarvoor graag op de koop toe.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmGianelli132,4 kW (180,1 pk) bij 12.300 tpm113 Nm bij 9.900 tpm________________________________________GPRGRAND PRIX REVOLUTIONImporteur: EPS Uitlaten BV, tel. 0598-350 335, www.uitlaten.comMantel: RVSPrijs: € 743,75Varianten: titanium € 847,50; carbon € 809,50PLUSZeer goed afgewerkt; gereedschap voor het monteren van de spanveren meegeleverd; rubberen beschermstrips op de blikken klemmen zijn voorgemonteerd; acceptabel gewicht; vermogens- en koppelkromme identiek aan origineel; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINMatige pasvorm en montage; goedkope klemmen; spanveren raken de tussenpijp waardoor de rubberbescherming verbrandt.CONCLUSIEKleine mankementen, met name bij de montage, verstoren de voor de rest goede indruk van de GPR dempers met het unieke design. Prijstechnisch gezien het overwegen waard.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmGPR131,4 kW (178,7 pk) bij 12.000 tpm113 Nm bij 10.100 tpm________________________________________KR-TUNED1/2-SYSTEM CARBONImporteur: SO Products, tel. +49 (0)59-247 8360, www.so-products.comMantel: carbonPrijs: € 1.663,00Varianten: titanium met carbon eindstuk € 1.709,00PLUSGoed afgewerkt; goede pasvorm en montage; goed passende carbon klemmen; zeer licht; vermogens- en koppelkromme identiek aan origineel; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINKlembout van één van de twee tussenstukken past niet goed.CONCLUSIEKenny Roberts, geen onbekende, staat achter deze KR-Tuned uitlaat. Voor de naam betaal je flink, maar daarvoor krijg je niet alleen een net afgewerkte, maar ook de lichtste demper van het testveld terug. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmKR-Tuned131,4 kW (178,8 pk) bij 12.200 tpm112 Nm bij 10.000 tpm________________________________________LASERSTEALTH CARBONImporteur: Jama Engineering, tel. 0186-646 464, www.laserexhausts.comMantel: carbonPrijs: € 1057,95Varianten: RVS met carbon eindstuk € 927,05; RVS € 808,05PLUSZeer goed afgewerkt; montagebeugels met bouten; hitteschildjes bij tussenpijpen; licht; vloeiender vermogens- en koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINMatige pasvorm en montage; bij de eerste montage moeten er eerst veel kleine onderdelen samengebouwd worden.CONCLUSIEDe ongebruikelijk hoekig uitziende dempers van Laser vallen vooral op wanneer je ze van achteren bekijkt. Montage is wat omslachtig, maar verder is er geen reden voor kritiek. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmLaser132,2 kW (179,8 pk) bij 12.300 tpm113 Nm bij 10.000 tpm________________________________________LEOVINCESLIP ON EVOLUTION 2Importeur: Roger Erzeel, tel. +32 (0)2-569 5805, www.leovince.comMantel: carbonPrijs: n.n.b.Varianten: n.n.b. PLUSZeer goed afgewerkt; gereedschap voor het monteren van de spanveren meegeleverd; relatief licht; vermogenskromme nagenoeg identiek aan origineel; iets vloeiender koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINMatige pasvorm en montage; bij de eerste montage moeten eerst veel kleine onderdelen gemonteerd worden; goedkope blikken klemmen; rubberen beschermstrips lastig te monteren.CONCLUSIEOnder de streep toch een postief optreden van het Italiaanse LeoVince. Jammer dat de omslachtige montage en de nogal goedkope blikken beugels het beeld wat verstoren.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmLeoVince132,1 kW (179,6 pk) bij 12.200 tpm113 Nm bij 10.000 tpm________________________________________MICRONGP-STYLEImporteur: EPS Uitlaten BV, tel. 0598-350 335, www.uitlaten.comMantel: RVS met zwarte coatingPrijs: € 989,00Varianten: RVS gepolijst € 989,00PLUSZeer goed afgewerkt; zeer goede pasvorm; eenvoudige montage; montagebeugels met bouten; zeer licht; meer vloeiender koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINMontagehandleiding in het Engels; iets minder vermogen dan origineel.CONCLUSIEFraai ogende, uit één stuk gevormde en gekromde dempers van Micron. Leveren jammer genoeg als enige dempers uit de test iets minder vermogen dan de originele dempers.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmMicron129,1 kW (175,6 pk) bij 12.100 tpm111 Nm bij 9.900 tpm________________________________________MIVVGP CARBONImporteur: Motoria Motorcycle Parts, tel. 0342-420 702, www.motoria.nlMantel: carbonPrijs: € 843,75Varianten: titanium € 880,60PLUSGoed afgewerkt; goede pasvorm en montage; acceptabel gewicht; vermogen bijna identiek aan origineel; meer vloeiender koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINEenvoudige blikken klemmen.CONCLUSIEMet uitzondering van de goedkope blikken klemmen, valt er niet echt kritiek op de MIVV dempers te uiten. Afwerking en pasvorm zijn prima, iets dat ook geldt voor de prijs van deze carbon dempers. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmMIVV132,2 kW (179,8 pk) bij 12.400 tpm113 Nm bij 9.900 tpm________________________________________SHARKCONICImporteur: Fechter Drive Motorsport, tel. +49 (0)70-239 5230, www.fechter.deMantel: RVSPrijs: € 758,00 (exclusief verzendkosten)Varianten: geenPLUSZeer goed afgewerkt; uitstekende pasvorm en zeer makkelijk te monteren; enige demper met gelaste montagebeugels; acceptabel gewicht; vermogen bijna identiek aan origineel; meer vloeiender koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINGeen minpunten.CONCLUSIEDe volledig ronde Conic dempers zijn dankzij de perfecte pasvorm razendsnel te monteren en horen bovendien tot de goedkopere alternatieven voor de GSX-R1000. Helaas maar in één uitvoering verkrijgbaar.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmShark131,1 kW (178,3 pk) bij 12.100 tpm113 Nm bij 9.900 tpm________________________________________TERMIGNONIGP-STYLE CARBONImporteur: Verheul Leathers & Motorcycle Gear, tel. 0546-641 689, www.verheul.nuMantel: carbonPrijs: € 1118,95Varianten: titanium kern (i.p.v. RVS) met carbon mantel € 1380,50PLUSGoed afgewerkt; goede pasvorm en montage; licht; iets meer topvermogen; duidelijk vloeiender vermogens- en koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINGoedkope blikken klemmen.CONCLUSIEPrachtige set einddempers, die optisch onrecht wordt aangedaan door de goedkope blikken klemmen. De prijs is stoer, maar maar daarvoor krijg je naast iets meer vermogen, ook een vloeiender afgifte.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goedOrigineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmTermignoni133,0 kW (180,9 pk) bij 12.300 tpm114 Nm bij 9.900 tpm________________________________________YOSHIMURAGP EVO IIImporteur: Nimag BV, tel. 0347-349 749, www.suzuki.nlMantel: titaniumPrijs: € 1.699,00Varianten: geenPLUSZeer goed afgewerkt; uitstekende pasvorm en zeer eenvoudig te monteren, mede dankzij de kraakheldere montagehandleiding; montagebeugels met bouten; extreem licht; vermogenskromme nagenoeg identiek aan origineel; iets vloeiender koppelkromme; stationair en dynamisch geluid binnen de grenswaarden.MINGeen minpunten.CONCLUSIESamen met de Akrapovic dempers haalt de GP EVO II van Suzuki huistuner Yoshimura de overwinning binnen. Dit mede dankzij de extreem mooie lasnaden en de razendsnelle montage. De hoge kwaliteit heeft overigens wel een stevige prijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]Origineel131,3 kW (178,6 pk) bij 12.400 tpm112 Nm bij 10.000 tpmYoshimura131,5 kW (178,9 pk) bij 12.200 tpm112 Nm bij 10.000 tpm________________________________________[KASTEN GERÄUSCHMESSUNG][BK]GELUIDSMETING[KO]STILTEGEBIED[FLIESSTEXT]Alle uitlaatdempers zijn door een professioneel onderzoeksinstituut aan een stationaire (lees: stilstaande) en dynamische (lees: rijdende) geluidsmeting onderworpen. In de papieren van de GSX-R1000 en op het typeplaatje op het frame staan als grenswaardes 96 dB(A) voor het stationaire geluid en 79 dB(A) voor het rijgeluid vermeld.De stationaire geluidsproductie is enkel een richtwaarde voor een snelle controle langs de weg door de politie. De afwijking mag maximaal 5 dB(A) boven de vermelde waarde bedragen. Tijdens de dynamische meting rijdt de motor in de tweede en derde versnelling met 50 km/uur (met 1 km/uur tolerantie) naar het twintig meter lange testtraject toe, om vervolgens vol door te accelereren. Een op 7,5 meter van het midden van het parcours opgestelde microfoon registreert vervolgens de geluidsproductie. In beide versnellingen wordt het traject twee keer van rechts en twee keer van links gereden, waarna de acht gemeten waarden eerst worden afgerond en vervolgens 1 dB(A) tolerantie krijgen toebedeeld. Aan de hand van deze waarden wordt het gemiddelde bepaald, wat dus het ‘effectieve rijgeluid’ oplevert. Geen van de geteste dempers overschreed daarbij de geluidsproductie van de standaarddempers. Die produceerden met 78 dB(A) zelfs 1 dB(A) minder dan is opgegeven door Suzuki! Stationair geluid in dB(A) Dynamisch geluid in dB(A)Suzuki 96 78Akrapovic 95 77Arrow 95 76Bos 101 78Gianelli 95 77GPR 96 77KR-Tuned 94 77Laser 97 77Leo Vince 95 77Micron 97 78MIVV 95 77Shark 96 77Termignoni 99 77Yoshimura 96 78________________________________________[KASTEN ENDWERTUNG]CONCLUSIEAls er één ding in deze test duidelijk is geworden, dan is het wel dat vervangingsdempers niet langer herriepijpen zijn. Ze voldoen zonder uitzondering keurig aan de gestelde geluidseisen! Ook bij de andere testcriteria komen er – gelukkig – maar weinig negatieve punten voor de dag en mede daardoor zijn de beoordelingen dan ook unaniem positief.De dempers van Akrapovic en Yoshimura claimen uiteindelijk samen de overwinning, op de voet gevolgd door de Nederlandse dempers van Bos, die niet alleen uitstekend presteren, maar ook nog eens opvallen door hun lage prijs. Niet verrassend dus dat Bos met het predikaat MotoPlus-kooptip huiswaarts keert.Slotsom: Als we de GSX-R1000 als maatstaf nemen, hoeven sportieve motorrijders niet langer te wanhopen. Als je op zoek bent naar legale vervangingsuitlaten zijn er goede alternatieven in overvloed!

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-