+ Plus

Test 10 waterdichte rugzakken

De hoogtijdagen van de super goedkope tassen lijken voorbij. De doorgewinterde motorrijder is inmiddels bereid om wat meer geld in een degelijke rugzak te investeren. We testten tien praktische, waterdichte rugzakken tussen de zestig en honderdvijftig euro. Wat kan erin, wat zit erop en aan en wat houden ze buiten…

Wanneer er weer eens rugzakken worden getest, zien we op onze burelen altijd wonderlijke taferelen. Plotseling constateert een aanzienlijk deel van de redactieleden dat ze eigenlijk wel toe zijn aan een nieuwe rugzak en je ziet ze dan rondhangen bij de betreffende collega’s die met de test bezig zijn. “Dus als jullie na de test nou niet weten waar je ze moet laten, dan ehh…” Waarmee één van onze inschattingen al bevestigd wordt: de mobiele bagageruimte op de rug is nog steeds een van de meest populaire accessoires onder motorrijders. Een blik op de goedgevulde pagina’s van de diverse catalogi onderschrijft deze stelling nog eens. De rugzakmarkt is echter in beweging. Vijf, zes jaar geleden waren niet veel motorrijders bereid om meer dan 60 à 70 euro voor een rugzak uit te geven. Het merendeel van de verkoop zat daar zelfs ver onder. Inmiddels zijn prijzen tegen de 100 euro heel gewoon, en ook boven de 100 euro worden er al aardig wat verkocht. Waar ligt dat aan? Misschien een gegroeid kwaliteitsbesef? Waarschijnlijk wel, en dat kon wel eens zijn aangewakkerd door de al jaren groeiende outdoor markt. Hardcore trekkers of backpackers hebben altijd al behoorlijk wat geld uitgegeven aan een slimme uitrusting, iets wat nu lijkt door te zetten in de inmiddels qua leeftijd en financiële draagkracht deels verwante motorwereld. Daarnaast heeft de rugzak zich tegenwoordig ook tot een trendy modeartikel ontwikkeld. Iedereen – van tienermeiden tot opa’s – loopt er tegenwoordig mee rond, dus dan is het niet gek dat ook de motorrijder deze trend naar goed gemaakte en daarmee iets duurdere rugzakken oppikt.
Door de bank genomen geldt deze laatste kwalificatie ook voor de rugzakken in deze test. Althans, als het gaat om praktische details die in het wat verdere verleden steeds weer voor ergernis zorgden. Stevige kliksluitingen, goed vast te pakken lipjes van ritsen, netjes afgedichte stiknaden, stevig gefixeerde riempjes die niet flapperen, gezekerde losse eindjes en stevige buitenmaterialen zijn in deze klasse vanzelfsprekend. Je zult in de opsomming van de plus- en minpunten op dat gebied daarom geen uitgebreide beschrijvingen vinden, de verschillen zijn in dat opzicht marginaal.

Het is wel een wezenlijk verschil of een rugzak waterdicht of alleen waterafstotend moet zijn. Als je niet houdt van het altijd wat egaal en rubberachtige uiterlijk van de honderd procent waterdichte rugzakken en liever een meer textielachtig, chiquer ogend materiaal ziet, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om bij flinke regenbuien een los bijgeleverde of handig geïntegreerde regenhoes te monteren. Bijna even fundamenteel is het soort sluiting van het hoofdvak. De twee hoofdgroepen zijn de ritssluiting en de rolsluiting, waarbij je in laatstgenoemde categorie nog de varianten dwars- en lengtesluiting hebt. Alle systemen hebben voor- en nadelen, en zelfs tamelijk ongewone oplossingen als bijvoorbeeld bij Touratech (een verticaal geplaatste ritssluiting in het rugdeel) en bij Qbag (een dubbel trekkoord) hebben zo hun pluspunten. Uiteindelijk kunnen we je slechts adviseren om het zelf in de winkel ook uit te proberen. Het risico om volledig mis te grijpen is bij de hier geteste modellen klein.

ZO TESTEN WE
De voorwaarden voor deelname aan deze test waren als volgt: een rugzak voor dagelijks gebruik, inhoud circa 20 tot 35 liter en geschikt voor motorgebruik. Dat wil zeggen waterdicht of op z’n minst waterafstotend (waarbij de waterdichtheid niet uitsluitend door de regenhoes wordt bereikt) en snelwegbestendig tot zo’n 150 km/uur.
Van elk type deden er twee exemplaren mee in de test, om eventuele uitglijers te kunnen vaststellen. Bij de specificatie van materiaal en inhoud hebben we de opgave van de fabrikanten aangehouden, het in de kolommen vermelde gewicht is door ons zelf gemeten. De rijtest maakten we met een vijf kilo zware doorsneebepakking, bestaande uit een 15,6 inch laptop, waterfles van één liter, thermovoering van een motorjack, trui, een paar handschoenen en een portefeuille. Vervolgens reden we met onze langeduurtest MT-07 een uitgebreide testronde, die behalve stadsverkeer en binnenwegen ook een stuk snelweg bevatte.
De waterdichtheidstest is uitgevoerd op de redactie (zij het in een daartoe geëigende ruimte), waar elke rugzak op dezelfde manier bij wijze van regensimulatie met een hogedrukspuit werd bestookt met 1,5 liter water. Bij de afsluitende ‘droogtest’ in onze vergaderruimte werden alle resultaten tot dan toe verzameld en gecontroleerd op verschillen tussen de exemplaren. Daarbij werden vervolgens uiteraard ook alle sluitingen, trekkoorden, draagsystemen en overige uitrustingsdetails aan een kritische blik onderworpen.
Tot slot werd gezamenlijk een oordeel gegeven over de afwerkingskwaliteit en praktische bruikbaarheid. De einduitslag is puur gebaseerd op de opgetelde puntenscores in de afzonderlijke testonderdelen.

 

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...