+ Plus

Star Twin Thunderstar TDI

Even terug naar 2007. Op de Motorrai beleeft een bijzondere motor van Nederlandse bodem zijn wereldpremière: de Thunderstar TDI 1200 van Star Twin. Het betreft het prototype van ‘s werelds eerste op diesel rijdende superbike, zo bijzonder dat hij zelfs het NOS-journaal haalt. De bedoeling is om de Thunderstar in serieproductie te gaan maken, het opzetten van een werkbare productielijn blijkt echter heel wat ingewikkelder dan het ontwerpen van een diesel motorfiets met volwassen prestaties. En dan wordt het stil rond het project!

De race naar nieuwe energie zuinige vervoersmiddelen is in het begin van deze eeuw goed losgebarsten. Ook het relatief kleine Star Twin uit het Gelderse Loenen ziet er het nut van in en besluit om zelf een eigen project op te starten. Een elektrische motor ligt voor de hand, maar Star Twin kiest voor een nieuwe generatie dieselmotor uit de auto-industrie. Bedacht, ontworpen en gebouwd door Kees van der Starre, maakt de Thunderstar gebruik van de driecilinder dieselmotor van een Volkswagen Lupo. In niets is echter is dat basisblok nog te herkennen. Het is geheel gerestyled en tot op het laatste detail in 3D uitgetekend door Jeroen Bernart. Daarbij ging vooral veel werk zitten in de zoektocht naar een innovatieve oplossing om het blok op de vertrouwde manier in een motorfietsframe te kunnen hangen. Dankzij het nieuw ontworpen carter, met daarin geïntegreerd de dynamo, startmotor en versnellingsbak, kon het blok zelfs als dragend deel van het frame dienen. De Thunderstar was en is nog altijd in alle opzichten vernieuwend, en zeker ultra zuinig te noemen. Hij past daarom ook prima in het gewenste plaatje van schonere en zuiniger voertuigen met meer efficiënte verbrandingsmotoren. Opvallend, aangezien het project al in 2004 werd gestart.
Een dieselmotorfiets op zich was destijds niet uniek, meerdere partijen waren er mee bezig, alleen benaderde Star Twin het wel op een heel eigen manier. Waar de meesten de techniek vooral gebruikten voor de bouw van een ultrazuinige kilometervreter, ging de Gelderse motorzaak juist op de sportieve toer. Niet alleen moest de diesel met gemak tot één op veertig kunnen lopen, maar tevens snel en handelbaar zijn. Ofwel, qua prestaties kunnen concurreren met de destijds actuele superbikes, met als bijkomend voordeel een verbruik waar iedereen de vingers bij aflikt. De theoretische cijfers had de Thunderstar in ieder geval mee: een gewicht van 205 kilo, megakoppel van 250 newtonmeter en een vermogen van 120 pk  bij 5.500 tpm. Voldoende voor een topsnelheid van 250 km/uur waarbij het verbruik nooit minder dan 1 op 30 zou zijn. Hoewel het er op papier allemaal heel veelbelovend uit zag, liep de praktijk net even anders. Investeerders waren nodig om de motofiets in productie te kunnen nemen, maar ondanks enorm veel belangstelling van onder meer de motorbladen, bleef het akelig stil aan het financiële front. De Thunderstar 1200 TDI verdween onder het zeil in de werkplaats om er enkel nog als showobject bij een beurs of evenement onder vandaan te komen.

We schrijven winter 2014. Nadat het Thunderstar-project enkel jaren op een bijzonder laag pitje heeft gestaan, start Kees afgelopen winter met een hernieuwde zoektocht naar meer vermogen uit het 1200 cc blokje. Een wens van Kees is om het wereldsnelheidsrecord voor dieselmotorfietsen scherper te zetten. Meer vermogen is daarbij een absolute must. Daarvoor zoekt Kees onder meer de samenwerking met Mitsubishi turbo’s. Er is intensief geëxperimenteerd met verschillende maten turbo’s. Een leerzaam traject waarbij onder meer blijkt dat een grotere turbo op een dieselmotor niet altijd direct in meer vermogen resulteert. Ook blijkt dat de techniek van de turbo erg nauw luistert. Maar al doende leert men en uiteindelijk wordt een passend turbo gevonden, waarmee Kees van der Starre flinke stappen in de juiste richting zet. Op de testbank geeft de Thunderstar vlak voor de zomer voor het eerst de magische grens van 125 pk aan. De eerste stap om de Thunderstar nog meer competitief te maken is een feit.
Dan krijgt het verhaal ineens een heel verrassende wending. Het Japanse bedrijf REVO, producent van Bio-diesel, neemt vanuit het niets contact op met Wieger Heukels, de andere helft van Star Twin. Aan de telefoon hangt de Japanse coureur Yoshihiro Kishimoto met de vraag of Star Twin niet een samenwerkingsverband met REVO wil aangaan. Dat partnership moet er uiteindelijk leiden tot deelname met de Thunderstar aan de zogenaamde TTXGP tijdens de TT op het Isle of Man in 2015. In deze TTXGP-klasse, die eveneens racet op de fameuze Mountain Course met een lengte van ruim 60 kilometer, rijden tot nu toe enkel nog elektrische motorfietsen. De reglementen bieden echter ook ruimte aan motoren op een alternatieve brandstof, zoals bio-diesel. Voor REVO dus de perfecte uitdaging om aan de wereld te laten zien dat diesel, zeker bio-diesel, niet per definitie synoniem is voor langzaam en suf. De Thunderstar 1200 TDI  blijkt voor hen de enige dieselmotorfiets die geschikt is om deel te kunnen nemen aan deze prestigieuze race. Omdat de Thunderstar al heeft laten zien waar zijn potentie ligt, maar vooral omdat door het aanvankelijke streven een superbike te ontwikkelen, veel is geïnvesteerd in speciale raceonderdelen. Alles is in het werk gesteld voor een zo laag mogelijk gewicht. In racetrim weegt de machine inclusief 18 liter biodiesel ongeveer 220 kilo. Dit gewicht is onder meer gerealiseerd door carbon kuipwerk, carbon BST wielen, PFM remschijven en remklauwen en een lichtgewicht GP-voorvork van WP. Er staat dus, kortgezegd, al een bijna raceklare basis!

Na intensieve onderhandelingen worden afgelopen zomer de eerste stappen van deze wonderbaarlijke samenwerking gezet. Op 5 augustus vertrekt het REVO/Star Twin raceteam naar Isle of Man voor deelname aan de Manx GP. Hier mag de Thunderstar, met coureur Yoshihiro Kishimoto aan de clip-ons, zijn eerste meters op Man maken tijdens de ‘lap of honor’. Yoshihiro kent het parcours, hij heeft eerder deelgenomen aan de TT in de supersport 600 klasse en rijdt de Thunderstar, na pas net eerder in de week tijdens een paar ritjes op de openbare weg kennis te hebben gemaakt met de machine, in de enige volle ronde op het afgesloten circuit overtuigd op ‘race speed’. Daarbij wordt een veelbelovende gemiddelde snelheid van meer dan 110 mijl per uur gehaald. Hiermee laat de Thunderstar in ieder geval aan de organisatie zien hoeveel potentie er in een dieselmotor schuilt. Ondanks dat nog niet alles uit de motorfiets is gehaald. Hoe zou hij zich bijvoorbeeld houden tijdens 60 kilometer bijna volgas rijden? De Mountain Course is immers moordend voor mens en machine. Het verbruik tijdens deze ‘shake down’ was in ieder geval zeer bemoedigend, één op dertig realiseerde de driecilinder. Ook Kishimoto was opmerkelijk verrast door de prestaties van de 1200, Kees mag komende winter dus op zoek naar nog meer pk’s!

Voor Star Twin is het geloof van een grote Japanse firma in de Thunderstar natuurlijk een flinke opsteker. Eindelijk erkenning voor wat toch wel als baanbrekend werk mag worden beschouwd. Het project krijgt een twee kans, het lijkt haast alsof de Thunderstar ‘back to the future’ is gegaan. Hij was zijn tijd ver vooruit en is dat eigenlijk nog steeds. Een tweede leven, waarbij direct al bijzondere mijlpalen zijn behaald. Zo is de Thunderstar de eerste racer op diesel die meereed tijdens een officieel evenement op Man. En hoe ziet de toekomst er nu uit? Voor volgend jaar wordt er eerst gekeken of er in de TTXGP-race mag worden gestart. De onderhandelingen daarover vinden nu plaats. Mocht dat lukken, dan is er zelfs de mogelijkheid dat er met drie motoren wordt gestart. Wat zou betekenen dat de eerste kleine productieserie van de Thunderstar een feit wordt. Maar zelfs al wordt de Nederlandse TDI van deelname aan de TTXGP uitgesloten, dan nog zal de Thunderstar misschien in actie komen op Man, echter dan als prototype in de seniorrace. Over een goed begin van je tweede leven gesproken, starten in zo’n legendarisch veld!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-