+ Plus

Sport Dakar Rally 2011

Met Marc Coma kreeg de Dakar 2011 de winnaar die de rally verdiende. De Spanjaard veroverde op de vierde dag de leiding, won de meeste etappes en maakte de minste fouten. Met zijn derde Dakar-zege komt Coma op gelijke hoogte met Cyril Despres, de man die hij versloeg. Henk Knuiman sloot een heel knappe wedstrijd af als twaalfde. Frans Verhoeven zag zijn kansen op een topklassering verdwijnen door mechanische pech, maar won wel de laatste etappe.“De organisatie heeft onsuitgeput”, zegt Henk Knuiman nadat hijzijn zevende Dakar tot een goed einde wistte brengen. “Aan het eind was ik helemaalop. Elke dag tussen half drie en half zes ‘sochtends op staan en soms bijna vijftien uurop de motor. Frans (Verhoeven) had me algewaarschuwd en ik dacht dat het wel meezou vallen, maar de rally is tegenwoordigecht één grote cross. Dit was de zwaarsteDakar in Zuid-Amerika.”Ook de weersomstandigheden, met temperaturentussen de 2 en 42 graden, de uiterstcomplexe navigatie, het doorkruisen vanhet Andesgebergte op ruim 4.800 meterhoogte, de enorme duinen, het stof en modderzorgden er voor dat de 33e Dakar degeschiedenis in gaat als “een echte rally”,zoals Knuiman hem kwalifi ceert. Van de 172gestarte motorrijders zagen 94 deelnemers –waaronder acht van de tien gestarte Nederlandersen twee Belgen – Buenos Aires nietalleen als begin- maar ook als eindpunt.Marc Coma kroop in de vijfde etappe door hetoog van de naald toen een fullspeed crashalleen maar materiële schade opleverde. “Ikhad ook in het ziekenhuis kunnen belanden”,blikte de 34-jarige Spanjaard aan de fi nishterug na zo’n 9.500 zware kilometers doorArgentinië en Chili. Coma bekroonde zijnnegende Dakar met zijn derde eindzege,mede dankzij vijf dagoverwinningen en twaalftop 5-klasseringen in dertien etappes. Comabezorgde KTM haar tiende Dakar-zege op rijen bewees samen met tweede man Cyril Despres dat de Oostenrijkse fabriek nog steedsde beste rallymachine bouwt. Geruchten datDespres in de tiende etappe illegaal met eenvierde blok (drie blokken zijn toegestaan)rondreed, werden gedurende de rally nietbevestigd. “Het belangrijkste was om steedsgefocust te blijven op mijn eigen rijden, geenseconde te verslappen”, vertelde Coma. “Alsde ene etappe zwaar leek, was de volgendenog weer moeilijker. Dit was beslist één vande zwaarste Dakars die ik gereden heb.”Despres kreeg op de vierde dag, de dag datComa de leiding in het klassement van deFranse titelhouder overnam, een tijdstraf vantien minuten toen hij in de proef terugkeerdenaar het startpunt om warme handschoenente halen. Hij deed dat via een niet toegestaneroute en het maakte dat Despres vervolgenseen inhaalrace moest rijden en de directedruk op Coma duidelijk minder werd. Despresbleef aanvallen, maar toen hij in de tiendeetappe in de mist ging met de navigatie, wasde rally gelopen. Frans Verhoeven volgde

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-