+ Plus

Rij-impressie Suzuki R450 Quad racer

Je draagt een helm, de wind giert vrij om lijf en leden, je knuisten omvatten een heus motorcross-stuur en onder je roffelt een fel 450 cc ééncilinder off-road-motorblok. Toch moet je gewoon achteraan sluiten in de file…De sceptici zullen meteen roepen dat een quad de nadelen van een motor perfect combineert met die van een auto. En dat quadrijden maar weinig te maken heeft met motorrijden. Maar toch: leuk is het wel!Ons boerenverstand kan het in eerste instantie ook allemaal maar moeilijk bevatten. Na de echte 4×4-werkpaarden (zoals je die tegen kunt komen op boerderijen, op het strand of bij de lokale gemeentewerken), zijn nu ook de echte sportquads met een kenteken leverbaar en mag je er dus ook de openbare weg mee op. De Suzuki QuadRacer R450ZV is zo’n heftige sportquad, gebaseerd op een 450 cc off-road-motorfiets, maar dan voorzien van een dubbele onafhankelijke voorwielophanging en een starre achteras met kleine aluminium velgen en vette bandjes.Een vluchtige blik op het kentekenbewijs leert ons dat hij geregistreerd staat als ‘driewielig motorrijtuig’ van het Italiaanse merk Valenti. Dat blijkt een Italiaanse off-road- en ATV-specialist te zijn, die deze bijzondere Suzuki’s geschikt maakt voor weggebruik en ook zorgt voor de Europese typegoedkeuring. En met die typegoedkeuring in de hand moet ook de Nederlandse RdW de machine van een gele kentekenplaat voorzien, zodat je er de gewone weg mee op kunt. Mits je autorijbewijs hebt, want hoewel de opbouw en de bediening 100% motorfiets is, word je pas met een autorijbewijs in staat geacht hiermee overweg te kunnen. Trouwens: helemaal 100% motorbediening klopt ook niet, want een gewoon gashendel heeft een ATV niet: je geeft gas met een duimhendel rechts. Dat vraagt gewenning, maar is gedaan vanwege de veiligheid: als het misgaat sluit een ‘duimgas’ zich eigenlijk vanzelf, terwijl je een gewoon gashendel dan onbedoeld juist altijd vol open houdt… Tijd voor een motorbeleving op vier wielen. Of iets in die trend. De QuadRacer 450 is in eerste linie een cross-ATV, bedoeld voor het ruigere off-road-werk. Voor zijn de wielen onafhankelijk geveerd middels een dubbele draagarm, achter zit er een lange starre as vast in een ogenschijnlijk normale swingarm met monoschokbreker. De vering is voor en achter volledig instelbaar.De dikke aluminium sidebars met vangnet vormen het opstapje naar de ruime buddyseat. En voorkomen ernstige blessures wanneer je voet van de voetsteun schiet bij heftig off-road-werk. Zonder deze sidebars zou je voet dan direct onder je eigen achterwiel komen; de klassieke quad- en trikeblessure. Trouwens: bij heftig wedstrijdgebruik voorkomen de sidebars ook dat je elkaar ‘in de wielen’ kunt rijden.De QuadRacer is qua bediening en uitvoering vooral functioneel, enige luxe of bijvoorbeeld opbergruimte is ver te zoeken. Daarvoor zijn heel andere quads leverbaar, bij deze gaat het puur om de actie en de snelheid. Bovendien is alles zo geconstrueerd dat het een stootje kan hebben, zeker als je de spullen voor de wettelijke ombouw voor de openbare weg buiten beschouwing laat. Spiegels, kentekenplaathouder, gekoppelde voor- en achterrem, dashboard en knipperlichten zijn niet superrobuust en in feite vooral bedoeld om de kentekenhorde te nemen.De krachtbron kennen we van de Suzuki DRZ400 off-road. Daarin doet hij het nog met een carburateur, deze quad is al voorzien van benzine-injectie.Zodra de motor warm is, ploft hij braaf voor zich uit en als je gas geeft, laat hij middels harde, kernachtige klappen weten dat hij er zin in heeft.Gas erop, eerste versnelling inschakelen en daar gaan we. Snel door naar twee, drie, vier en vijf! De quad is kort gegeared en na krap honderd meter heeft hij zijn top al bijna bereikt. Die top ligt ongeveer bij 110 km/uur, maar de éénpitter draait dan enorm toeren. Zoveel zelfs, dat je uit piëteit al snel besluit dat het bij zo’n 80 a 90 km/uur wel mooi is geweest. Het gebruiksgebied ligt echt in het korte werk met veel bochtjes en niet in de lange baan, om over de snelweg maar te zwijgen.Ook de wegligging sluit volledig aan bij het korte werk. Daar blinkt de QuadRacer uit en laat hij zich heftig van links naar rechts gooien. En omgekeerd. Moet het alleen maar rechtuit, dan merk je dat de stabiliteit op hoge snelheid duidelijk minder hoog op het wensenlijstje van de ontwerpers stond. Op hoge snelheid voelt de quad nerveus aan en reageert hij op iedere minieme beweging van het stuur. Een beetje vergeklijkbaar met een kart.Simpelweg rechtuit rijden op het asfalt is duidelijk niet zijn ding. Bochten wil hij maken, hoe meer hoe liever. Voorwaarde daarbij is wel dat je lekker op het gas gaat en de quad met spinnende achterwielen een bocht omzet. Dat gaat het beste en dat komt omdat de ketting namelijk een starre achteras aan, waardoor beide wielen altijd even hard draaien. Gevolg is dat de vierwieler in feite alleen rechtdoor wil en zich enkel geforceerd een bocht door laat sturen. Hoe harder en gewelddadiger je hem de hoek omkegelt, hoe makkelijker het gaat en hoe lekkerder hij zich voelt: insturen, er naast gaan hangen en halverwege de bocht het gas er vol op, dan gooit deze Soes zijn achterwerk heldhaftig dwars en kom je als een rallyauto de bocht uit stuiven. Heftig dus. Ga je netjes rijden, dan voel je de twee achterbanden wringen als je een bocht doorstuurt.De QuadRacer komt met dit sportieve rijgedrag het allerbeste tot zijn recht in een speelse zandbak. Op een crossterrein of een braakliggend industrieterrein bijvoorbeeld. Dan merk je meteen dat zijn roots in het terrein liggen en zijn ‘vrije geest’ graag de ruimte wil hebben. De brede acht inch achterwielen graven zich losjes in het mulle zand in en nadat de gaskleppen de aanslag hebben aangetikt, barst het geweld los. Het toerental vliegt – samen met het adrenalinepeil – omhoog en de noppen gooien alles wat binnen hun territorium komt achteloos een metertje of vijftien verderop. De constant spinnende banden weten daarbij toch nog genoeg grip te creëren om de kleine 200 kilo rijklaar gewicht snel voorwaarts te katapulteren. Vlak voor de volgende bocht gaat het gas er weer even af, om na een korte instuurbeweging en een tik op de achterrem het vermogen er weer vol op te zetten en je als een volleerd driftkoning dwars de hoek om zeilt. Dat voelt spectaculair en ziet er ook zo uit, maar blijkt eigenlijk best makkelijk onder de knie te krijgen. Wel is het zaak om altijd met je volledige gewicht naar de binnenkant van de bocht te hangen, om te voorkomen dat de quad omslaat of je zelfs uit de buddyseat wordt geslingerd. Dat betekent dus dat je zelden of nooit rustig in het zadel zit, maar altijd bezig bent. Quadrijden lijkt wel sport. Maar dan beter!Om dit heftige feest te mogen beleven, dien je bij de Suzuki-dealer wel even het allesbehalve schuchtere prijskaartje van € 10.990,- te voldoen. Dat is zonder meer erg veel geld voor een stukje speelgoed, hoe heftig dan ook. Een voertuig dat het ook absoluut niet van zijn praktische eigenschappen moet hebben, maar waarmee adrenalinejunkies ongelooflijk aan hun trekken kunnen komen!________________________________________[KASTEN REGELGEVING]DE WETTELIJKE REGELSDe quad is nog relatief jong en de originele wegenverkeerswetgeving voorziet dan ook niet in passende regels. Omdat ze op de openbare weg wel kentekenplichtig zijn heeft de overheid een aparte richtlijn in het leven geroepen, waarbij deze ATV’s in vier categorieën zijn ingedeeld:1. De trike en quad als bromfiets2. De trike en lichte quad als ‘driewielig motorrijtuig’3. De zware quad als ‘vierwielig motorrijtuig’4. De trike en quad met beperkte snelheid als landbouwtrekkerDe eerste en laatste categorie spreken voor zich; hiervoor gelden de regels als voor brommers c.q. landbouwvoertuigen. Bij de andere twee ligt dat ingewikkelder. Om bij de eerste te beginnen, onder de lichte quad als driewielig voertuig valt ook de vierwielige quad. Of zoals een RdW-keurmeester het kort en bondig samenvatte: “In vakjargon noemen we dit dus een vierwielige driewieler!” Deze mogen maximaal 15 kW hebben, maximaal 400 kilo wegen, je hebt er autorijbewijs voor nodig en hebt helmdraagplicht, die weer vervalt als er goedgekeurde gordels op zitten. Het maximum vermogen geldt trouwens alleen voor de lichte quad en niet voor een echte trike.Onder een zware quad vallen vierwielige motorrijtuigen met een vermogen van meer dan 15 kW. Deze komen te boek te staan als personenauto (dus ook autorijbewijs). Ook hier geldt de helmplicht, tenzij er gordels aanwezig zijn. Voor een zware quad zijn de kentekeneisen echter beduidend strenger en is er ook de verplichte APK. Die APK geldt weer niet voor een lichte quad, alhoewel die ook wel een autokenteken heeft.Met name wat het rijbewijs betreft, blijft het echter bijzonder dat je ook op een vierwielige driewieler – een ‘lichte quad’ dus – een autorijbewijs moet hebben, terwijl het in alles een motorfiets is. Soms zijn wettelijke regels niet te doorgronden…________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI QUADRACER R450 ZVMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 43 mm, 240 watt dynamo, accu 12V/6Ah, kabelbediende meervoudige natte platenkoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 95,5 x 62,8 mmCilinderinhoud 449 ccCompressie 11,7 : 1Max. vermogen (met restrictie) 14,5 kW bij 6.000 tpm Max. vermogen (open) 31 kW (42 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 39 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen, stalen swingarm met starre achteras, schokbrekers volledig instelbaar, twee schijfremmen voor Ø 160 mm met tweezuiger-remklauwen,één schijfrem achter Ø 190 mm met éénzuiger-remklauw en handrem.Aluminium velgen 5.50 x 10; 8.00 x 8Bandenmaat AT20/7R10; AT18/10R8MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.285 mm, breedte 1.245 mm, veerweg v/a 254/277mm, zithoogte 780 mm, drooggewicht 180 kg, rijklaar gewicht 195 kg, tankinhoud 10 liter.Garantie één jaar (bij geen competitiegebruik)Kleuren zwart, geel en witPrijs NL € 10.990,- / B € 8.900,-INFO NEDERLAND B.V. NIMAG, tel. (0)347 349 749, www.suzuki.nlINFO België Suzuki 2Wheels Belgium, tel. (0)3 450.04.11, www.suzuki2wheels.be

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-