+ Plus

Rij-impressie Nelis-Suzuki 1000R

In MotoPlus 20 van 2009 maakten we kennis met de Nelis 1000R, een motor gebouwd rond een Suzuki TL1000R V-twin-blok door de 25-jarige Mathijn Nelis uit Heerhgugowaard. Als stagair kwam hij bij stadsgenoot en erkend motorconstructeur Nico Bakker terecht en onder diens vleugels mocht hij zijn droom waar maken: een hele eigen motorfiets construeren. Een motor die inmiddels rijdt, dus we gingen er een dagje mee op pad. Mathijn Nelis mag zich gelukkig prijzen. Na zijn MTS werktuigbouw deed hij de HBO-studie Human Technology en kwam hij als stagair terecht bij Nico Bakker Framebouw in Heerhugowaard. En daar kreeg hij een leertraject voorgeschoteld waar hij van kon dromen: met het hele bedrijf van Nico (en diens ervaring) achter de hand mocht Mathijn zijn eigen motorfiets ontwerpen en bouwen. Gedurende een jaar zette Mathijn al zijn vrije tijd in om zijn droom te creëren en zijn eigen machine gestalte te geven.Het resultaat van de harde leerschool van Nico Bakker mag er wezen. Het geheel is een mix geworden van oude technieken aangevuld met nieuwe designideeën en keuzes in het bouwen van een moderne motorfiets. Het frame is gemaakt van chroommolybdeen buizen; een manier die goed is en blijft ondanks de hedendaagse alternatieven. De vormgeving van het frame en achterbrug verraad het eigentijdse design. De vloeiende lijnen in de gebogen frame en achterbrug buizen tonen het voorbeeld voor bijna alle overige in het zicht opvallende onderdelen. Zo vind je dezelfde vloeiende lijnen ook terug in het aluminium bodywork en het opvallende stuur, dat in twee delen vanuit de kroonplaat omhoog rijst en zijn aandeel levert in de sportieve zitpositie. De Nelis zit daarbij vol fraaie details, zoals de eigenwijs radiaal aan het frame gemonteerde rem-schakelset. Zelfs in de ophanging van de uitlaatdempers zie je de consequente vloeiende lijnen terug.Het onderscheidt de Nelis-Suzuki ook duidelijk van de machines die de laatste jaren uit de Nico Bakker werkplaats kwamen. Het zit er dik in dat Nico en Mathijn in de toekomst vaker samen hun weg gaan vinden met gezamenlijke producties die op zullen vallen door hun design, hun functionaliteit en hun rijeigenschappen. Voorlopig is het de bedoeling dat de Nelis – net als de oudere Bakker-iconen als de Barracuda en de Grizzly – in een kleine serie geproduceerd gaat worden.Kijkend naar de motor vallen de besproken vloeiende lijnen in het design direct op en de zitpositie is ook min of meer zo geworden. Voorover gebogen neem je plaats op het comfortabele zadel. Je zit echt in de motor waarbij de twee stuurhelften prima op zijn plek zitten. Toch is het even wennen aan het uitzicht met de twee aparte stuurhelften die uit de kroonplaat omhoog rijzen. Het lijkt namelijk of er een stukje stuur ontbreekt tussen de twee helften. Wie hier niet aan kan wennen, kan de Nelis trouwens ook bestellen met een recht superbike-stuur, waardoor de zithouding ook iets meer rechtop zal worden.De fraaie gebogen stuurhelften laten namelijk geen misverstanden over de zithouding: Sportief met een hoofdletter. Samen met het motorisch geweld van het Suzuki TL1000R-motorblok zorgt dat vanaf de eerste meters voor de ware ‘attack-mode’: je bent helemaal klaar voor de aanval op de Nelis. En dat terwijl je weet dat je op een unieke motor rijdt, waarvan er maar eentje bestaat. Maar in plaats van op eieren te rijden, daagt de Nelis je continu uit.Motorisch kunnen we kort zijn over deze machine: het 135 pk sterke Suzuki V-twin-blok met injectie doet het zoals de fabriek in Hamamatsu Japan het had bedoeld. Hij is erg krachtig van onderuit en met zijn 106 Nm koppel is hij sterk genoeg om overal en altijd te versnellen en door de zes versnellingen heen te trappen. Het is en blijft jammer dat deze heerlijke V-twin naast de V-Strom 1000 all-road geen enkele andere Suzuki meer aandrijft: hij had veel beter verdiend! Bij de heerlijke kracht van het vette blok dien je in het achterhoofd te houden dat de Nelis compleet rijklaar net geen 170 kilo weegt: die 135 paardekrachten kunnen dat hele goed aan en in zijn gehele kom je op een gunstige pk-gewichtsverhouding uit.Doordat de geometrie van de Nelis sterk is gestoeld op vaste Bakker-waarden, verwacht je ook ‘Bakker-rijeigenschappen’. Als basis voor de framematen werd namelijk de Suzuki Barracuda van Nico Bakker zelf gebruikt.De wielbasis meet 1400 mm en het balhoofd is instelbaar, zodat je kunt kiezen voor extra wendbaarheid of extra stabiliteit. Voor zit er een dikke Marzocchi-upside-down in met 50 mm vorkpoten. Achter is de monoschokbreker volledig instelbaar.In de afstelling waarin wij de Nelis bereden, geeft de motor je een respons tijdens het rijden alsof je op rails rijdt. Tijdens het rijden verraad hij al snel zijn ware sportieve achtergrond: als een racer spoort hij je aan van bocht naar bocht. Je moet constant op het gas en de motor laten werken, dan vreet hij de weg werkelijk op.In lange bochten en op hoge snelheden komen de ware Bakker-normen goed naar boven met veel stabiliteit en niets dat de machine in verlegenheid kan brengen. Tijdens het scherp insturen van kortere bochten en bij hard remmen merk je dat de dikke voorvork veel stabiliteit geeft, ondanks dat de veervoorspanning naar ons idee wel iets hoger had mogen zijn.De remmen geven een ook fenomenale respons, maar dat is de magnifieke Brembo monoblocks wel toevertrouwd. Hij vertraagd enorm bij al een geringe kracht. Op slecht wegdek en bij nat weer zijn het wel remmen om met fluwelen handschoenen te bedienen.De gewichtsverhouding blijkt mooi in balans te zijn en door de relatief lange achterbrug blijkt de machine ook geen overdreven wheeliegedrag te hebben.De Nelis lijkt zich bij dat alles het beste thuis te voelen op mooie secundaire wegen, het liefst met veel bochten. Maar ook voor een stuk snelweg draait hij zijn hand niet om en komt de V-twin echt tot leven. Eigenlijk blijkt de ‘naked’ Nelis een ware alleskunner: circuitrijden, toertochtje, showfiets, vakantie of uitwaaien, hij kan het allemaal. Misschien vergeten we nog één ding: verzamelobject! Want zo’n echte unieke en handgemaakte machine is en blijft bijzonder. Daarvoor moet je de Nelis eigenlijk wel zelf met eigen ogen aanschouwen. Dat kan trouwens op de stand van MotoPlus op de Motorbeurs in Utrecht, van 18 t/m 21 februari.Al met al is de Nelis een machine die op alle fronten de moeite waard is. Hij combineert een bijzonder lijnenspel met uitstekende rij-eigenschappen en een beresterk blok.En toch laat de Nelis zich niet makkelijk in een hokje duwen. Is het een naked bike of een racer zonder kuip? Is het een raspaardje of een studieproject?Het volbloed motorblok en de zitpositie maken het zonder meer tot een sportieve machine, maar het allerbelangrijkste is waarschijnlijk dat de Nelis-Suzuki geen eenheidsworst is. Geen machine waarvan er dertien in een dozijn gaan, maar eentje die tot in de details met de hand wordt gemaakt en gebouwd. Het is een zeer exclusieve machine die op bestelling wordt geproduceerd gehele naar wens van de klant. Dat is namelijk de gedachte Mathijn Nelis heeft over de toekomst: de realisatie van een droom van een klant. En natuurlijk hangt daar een fors prijskaartje aan, dat kan ook bijna niet anders als je bedenkt dat er vele uren, dagen, weken in zo’n machine worden gestoken.Deze Nelis-Suzuki 1000R is in dat kader een visitekaartje van Mathijn Nelis. Een prachtig debuut van deze nieuweling in de Nederlandse motorscène. We gaan zeker nog meer van hem horen![[technische daten sind nog nicht definitiv, die Werte mussen nog geánderd werden]]TECHNISCHE GEGEVENS NELIS-SUZUKIMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø ??? mm, 12 V/10 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 41 : 17.Boring x slag 98,0 x 66,0 mmCilinderinhoud 996 ccCompressie 12,9 : 1Max. vermogen 99 kW (135 pk) bij tpmMax. koppel Nm bij tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, Marzocchi upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar; stalen swingarm met monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 110 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg 125 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht 210 kg, tankinhoud 17 liter. Prijs € INFO Mathijn Nelis, tel 06-41 18 74 59, www.nelis-bakkerframes.nl of info@nelis-bakkerframes.nl BilderActionbilder: ich denke das RIJ 3 – 7 – 9 und 12 die besten sind.Static & detail: Nelis 2 – 3 – 5 – 6 – 7 – 8 und 12 sollen eigentlich mit rein.BU’s mache ich in den PDF.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-