+ Plus

Rij-impressie LSL Kawasaki Clubman W740R

De Kawasaki Clubman W740R van LSL is meer dan de zoveelste peperdure, getunede machine. Het is een uitdaging voor lichaam en geest. Wat is realiseerbaar, waar liggen de grenzen? Hier nog een beetje en daar nog wat, alles met de grootst mogelijke liefde voor detail. Je hebt soms van die dagen dat je zou willen dat je in bed was blijven liggen. Getouwtrek met je vrienden van de Belastingdienst, een stapel onbetaalde rekeningen in de kast en op kantoor wacht een berg werk zo hoog als de piramides van Gizeh. En uiteraard regent het onderweg naar het werk de gebruikelijke pijpenstelen en zitten de stoplichten je op alle mogelijke manieren dwars. Maar aan het eind van de middag neemt de dag alsnog een aangename wending. Het zonnetje laat zich zien en in de parkeergarage staat ze smachtend te wachten: de moderne interpretatie van een klassieke speed-twin, de ultieme brandstof voor een door stress geplaagde ziel. Geschapen uit een Kawasaki W650, ontstaan door een idee: ‘’De tijdloos mooie lijnen van een fiets uit de Sixties combineren met moderne motorische maatstaven.’’ Dat was kort gezegd de missie van Jochen Schmitz-Linkweiler, chef van tuningsmid LSL in het Duitse Krefeld. En toegegeven: Schmitz-Linkweiler en zijn mannen hebben een betoverend mooi huzarenstukje afgeleverd. Tja, en waar te beginnen? Rijwielgedeelte, wielen, swingarm, stuur, zitje, remmen, verlichting, allemaal nieuw. Slechts de tank, zijkappen, carter, carburateurs en frame zijn standaard. ‘’De zware staal- en gietijzeren standaard onderdelen passen niet bij het Clubman-concept. Daarom hebben we de kroonplaten, het stuur, de swingarm, wielen en spatborden van de W650 vervangen door veel lichtere aluminium delen’’, licht Schmitz-Linkweiler toe. De handen strelen de perfecte laklaag, worden vrolijk van de vele ronde vormen, het metaalachtige aura, de massieve koelribben en de Koningsas. Alleen de kickstarter ontbreekt helaas. Die moest het veld ruimen ten faveure van de naar achteren en boven verplaatste voetsteunset van LSL. Goed, een obligate druk op de knop dan maar en vanaf de eerste verbrandingsklap word je verwend door die onmiskenbare langeslag-beleving. Schuif je de choke iets te vroeg dicht, dan draait de parallel-twin ook bij een lage 600 toeren stationair mooi rond. Vette Good Vibrations zijn het, en dan wel van het niet vermoeiende soort. LSL heeft de longcapaciteit van 676 naar 733 cc vergroot en de compressie naar 9,2 : 1. De zuigers meten in deze configuratie 75 mm in plaats van de standaard 72 mm en ze leggen per slag 83 mm af. En dat voelt goed, therapeutisch bijna. Goed, plaatsnemen en genieten. Voor rijders tot ongeveer 1,80 meter is het stuur ideaal gepositioneerd. Een minpuntje is dat de rechter knie net het bovenste huis van de Koningsas aantikt en dat wordt op den duur toch aardig warm. Met het achterste comfortabel in het brede en op de duoplek zelfs enorm dikke zadel gedrukt kan het feest beginnen. In klassiek sportieve stijl, met lichte spanning op de ruggengraat. De geluidsproductie is in eerste instantie nog heel beschaafd. Het tikken van de kleppen en het malen van de Koningsas domineren, maar onder last begint de Clubman al snel aanstekelijk te bulderen. De Roaring Sixties! De beide korte Leo-Vince uitlaatdempers maken hun aanwezigheid kenbaar met een heerlijke donkerbruine roffel, maar helemaal straatlegaal zijn ze niet. Een mooi detail en helemaal passend bij de uitstraling van de Kawa Clubman zijn de hittewerende windsels om de originele uitlaatbochten. Overigens is er door de collector vlak voor de twee dempers geen ruimte meer voor de standaard middenbok. Ronduit verbazingwekkend is hoe fijnzinnig de twin aan het gas hangt en het draaien van hogere toerentallen gaat hem merkbaar makkelijker af dan de standaard versie. Niet zo gek, want de drijfstangen en de krukas zijn bewerkt, er zitten andere nokkenassen in en de in- en uitlaatkanalen zijn geoptimaliseerd. En dan gebeurt er wel wat, zeker na een keer terug schakelen en eenmaal voorbij de duidelijk merkbare dip bij 3500 toeren. De 65 pk’s zetten de 199 kilo aan gewicht met de nodige flair in beweging, terwijl normaal gesproken 50 paarden 215 kg vooruit moeten trekken. Log is de Clubman niet bepaald. Het ding stuurt eenvoudig en goed, sportief ontspannen. De Kawasaki is snel, zonder je daarbij de oren van het hoofd te rukken. Maar laat er geen misverstand over bestaan: deze Clubman heeft al heel wat raceasfalt onder de wielen gehad en staat ook daar best zijn mannetje. De Bridgestone BT012’s bieden veel grip en zijn tot op het randje te gebruiken, dus bang voor de bekende ‘angststrepen’ hoef je niet te zijn. Overigens is het standaard 19 inch voorwiel vervangen door een 18 inch exemplaar, waardoor er minder gyroscopische werking optreedt. Wennen is de beperkte stuuruitslag en de daardoor forse draaicirkel. Dat is te wijten aan de nieuwe kroonplaten en de dikke 43 mm Öhlins voorvork. De binnenpoten zijn met een carboncoating bekleed en de vork doet zijn werk stoïcijns, werkt ook de grotere hobbels haast achteloos weg. Aan de achterzijde wordt het veerwerk verricht door een setje Öhlins stereoveren, die afsteunen op een prachtig gepolijste Junginger Superbike swingarm. De Clubman voelt stukken stabieler aan dan de wat beweeglijke standaard Kawasaki. Een nieuwe sensatie in het zadel van een retro-machine als deze Clubman is de enorme remkracht. De mooi gefreesde Nissin vierzuiger remklauwen bijten zich vol overgave vast in een setje 300 mm wave-schijven en dat doen ze krachtig en goed doseerbaar. De voorrem wordt met een radiale pomp bediend en zowel voor als achter zijn de remleidingen met staal omvlochten. De standaard trommelrem achter is trouwens wel vervangen door een schijf. Een bakkie leut met de Kawasaki doen, is een happening op zich. De ogen schieten via de mini knipperlichtjes naar de karakteristieke multireflector koplamp om bij de al even karakteristieke toerenteller/snelheidsmeter met witte onderplaat te blijven hangen. Of bij het blinkend gepolijste aluminium van de swingarm en de spatborden. Je komt domweg tijd te kort met zo’n machine, alles spreekt tot de verbeelding. Tja, tijd hebben. Is dat niet de ultieme vorm van luxe?Een boodschapper uit een ander tijdperk, dat is deze Clubman. Deze belevenis kost je alleen minstens een dikke € 10.000,- (ex. BPM). Daarvoor krijg je van LSL een gebruikte W650 in frisse staat (onder de 8000 km) met een ombouw voor een basis Clubman. Maar dan mis je nog wel de Superbike swingarm, de Öhlins vork en de dubbele schijfremmen (in plaats daarvan een enkele schijf met een zeszuiger klauw) van ons testexemplaar. Verder ook nog de beide uitlaatdempers, het getunede blok en de enkele klok. Voor dit ‘’all the way’’ pakket moet je de lieve som van € 23.500,- (ook ex. BPM) in Krefeld achterlaten. Puur rationeel bekeken een twijfelachtige onderneming, maar daar draait het uiteraard niet om bij deze zinnenprikkelende creatie voor onbetaalbare momenten. [Kasten Umbau-Info brauchen wir nicht][Technische Daten]TECHNISCHE GEGEVENS LSL-KAWASAKI CLUBMAN W740RMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, door Koningsas aangedreven enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, carburateurs Ø 34 mm, accu 12 V/12 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, ketting. Boring x slag 75,0 x 83,0 mmCilinderinhoud 733 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 47,8 kW (65 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 73 Nm bij 5.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met stereovering, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw.Gespaakte wielen met aluminium velgen 2.50 x 18; 4.25 x 18Banden 110/80-18; 150/70-18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 102 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 110 mm, volgetankt gewicht* 199 kg, tankinhoud 15 liter. Kleur antraciet Prijs € 23.410,- (ex. BPM) INFO www.lsl-motorradtechnik.de; voor LSL delen in Nederland www.tech-line.nl MEETGEGEVENSTopsnelheid 180 km/uurAcceleratie0-100 km/uur 4,7 s0-140 km/uur 9,1 sDoortrekken60-100 km/uur 5,9 s100-140 km/uur 6,5 sVERMOGENSGRAFIEK [Im Grafik]LSL-Kawasaki47,8 kW (65 pk) bij 7.000 tpm73 Nm bij 5.500 tpm[Bilder + Unterschriften][Openerspread Konstruieren aus die Bilder von MRD 26/2008 Seite 43 unten und seite 44 oben. Das original Openerbild brauchen wir nicht][detailbild Seite 44 unten]Betoverende rondingen. De wulpse tank werd bevrijd van de standaard rubberen kniestukken en opnieuw gespoten. [detailbild Seite 45 unten]Bloot liggende techniek, van de carburateurs en het voorste kettingtandwiel tot de mooi gefreesde rem/schakelset.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...