+ Plus

Rij-impressie Kawasaki VN2000-Walter

Het lijkt als of de komst van de Power Cruisers ook nieuwe mogelijkheden voor de zijspanrijders biedt. De door de Duitse constructeur Walter op de wielen gezette Kawasaki VN 2000 combinatie geeft een idee hoeveel rijplezier een derde wiel aan zo’n vette V twin toevoegt. Het idee van een dikke, koppelsterke twee- of driecilinder als krachtbron voor een zijspancombinatie werkt blijkbaar op de fantasie van veel zijspanliefhebbers. De Triumph Rocket mag zich op brede driewieler-belangstelling verheugen en ook de Kawasaki VN2000 staat met zijn volle twee liter V-twin in de picture. De Duitse zijspanbouwer Walter levert er nu een klassiek ogende ombouwset voor, waarbij het zijspan aan een hulpframe met vier montagepunten wordt gemonteerd. De wielen en wielophanging van de VN2000 blijven daarbij ongewijzigd. Het idee daarachter is dat de VN2000 op deze manier zowel solo als zijspan bereden kan worden, want het zijspan is vrij makkelijk te demonteren. Je hoeft daarvoor dus alleen de vier montagepunten los te halen, plus de stekkertjes van de zijspanverlichting. Het zijspanwiel heeft zijn eigen hydraulische remsysteem dat werkt via een gekoppeld rempedaal vanaf de achterrem. Trap je de achterrem in, dan bedien je nu dus twee rempompen: eentje voor het achterwiel en eentje voor het zijspanwiel. Daarmee bereik je dat de combinatie netjes recht blijft bij het remmen, terwijl je geen hydraulische leidingen hoeft af en aan te koppelen als het zijspan wordt gemonteerd of demonteerd. Als derde wiel aan onze wagen functioneert in dit geval de zogenaamde Side Glide bak met zijn klassieke “Harley-Davidson-uitstraling”. Als alternatieven heeft Walter ook nog de Freeway-lijn, waarbij de Freeway King extra breed is om de koper een maximum aan ruimte te geven. De sierlijke Side Glide is met zijn 45 centimeter zitbreedte en zijn 70 liter bagageruimte achter de naar voren klappende rugleuning slechts geschikt voor een inzittende van gemiddeld postuur. Tot de uitrusting van de keurig afgewerkte zijspanbak hoort een vast gemonteerd windscherm, een deurtje en een – naar wens zelfs met leer – bekleed interieur. Een bagagerek en een reservetank zijn optioneel, een cabriodak helaas niet. De zijspanpassagier zit dus ook altijd lekker buiten… Het zal je niet verbazen dat de dikke twin uitblinkt in het echte cruisen. Net zo vanzelfsprekend als de VN2000 als solofiets op het gas reageert, zo moeiteloos rijdt hij ook met het derde wiel er aan. Onder de 3000 tpm presteert de motor al ingetogen overtuigend, maar vanaf 3500 tpm voel je de echte bullige kracht die er in deze motor steekt. Dat de langeslag motor met zijn nostalgische stoterstang klepbediening al bij 4800 toeren zijn maximale vermogen levert is eigenlijk alleen van belang voor sprintjes, want in het gewone gebruik blijf je ver van dat soort “hoge” toerentallen. Als het er echt op aan komt loopt de combinatie ongeveer 160 km/uur, maar voor die topsnelheid moet dan wel teruggeschakeld worden naar de vierde versnelling. De vijfde versnelling is bij deze combinatie een hele echte overdrive: goed om de zaak stilletjes op gang te houden, maar niet voor acceleratie en het vlotte werk. Natuurlijk had men er voor kunnen kiezen om de eindoverbrenging aan te passen of datzelfde te bereiken door een kleiner achterwiel te monteren om de vijfde versnelling weer tot actieve inzet te brengen, maar voor het rijplezier is dat niet noodzakelijk. Alleen voor mensen die met deze combinatie echt gaan reizen in plaats van lekker rustig cruisen is die (behoorlijk dure) ombouw wel zinnig, want ook bij een gematigde rijstijl maakt het moddervette koppel van de V-twin snel korte metten met het profiel van de dure standaard-achterband. Uit de praktijk weten zijspanrijders dat een 15-inch-wiel met een autoband uiteindelijk veel voordelen biedt op het gebied van bandenslijtage en dus kosten. De angst dat de enorme tweecilinder zo trilt en schudt dat hij motor en zijspan in losse onderdelen verandert is niet terecht. In het vettige duister van het blok draaien immers twee balansassen. De motorloop is daarmee net zo beschaafd als het uitlaatgeluid. Voor hardcore V-twin-liefhebbers klinkt dat uitlaatgeluid waarschijnlijk zelfs te veel gedempt, maar een zijspanpassagier vaart er zeker op wat langere uitstapjes wel bij. Cruisend loopt de VN ongeveer 1 op 12,5, met een stoerdere inzet gaat er ruim een liter per tien kilometer door de injectoren. Kawasaki geeft een riante 182 mm naloop op voor deze VN2000 en die waarde doet verwachten dat het hele spul net zo makkelijk zal sturen als een dertigtonner zonder stuurbekrachtiging. Het feit dat deze combinatie zich met wat hulp van het gashendel en de remmen juist zo vriendelijk gedroeg, verraste ons dan ook prettig, zeker in vergelijking tot cruisers met minder extreme rijwielgeometrie. In de praktijk blijkt dat deze combinatie probleemloos door alle soorten bochten danst. Het grote, ergonomisch goed doordachte stuur is daarbij – ook voor berijders met wat kortere armen – een prima stuk gereedschap. Motoren zoals deze Kawasaki worden gewoonlijk niet tot op het uiterste bereden. Daarom is de keuze voor compromissen in de zijspanconstructie te accepteren. Tot die dingen die met de mantel der liefde bedekt kunnen worden hoort bij deze VN de wat te geringe demping van de achtervering en de weinig comfortabele Hagon schokbreker in het zijspanwiel. Dat moet een keuzekwestie zijn geweest, want Hagon levert normaal maatwerk tegen confectieprijzen. De achterrem vraagt ook nogal veel pedaalkracht. En bij stevig remmen is die achterrem onmisbaar om het hele spul op koers te houden. Wanneer het volbeladen span met zijn driekwart ton alleen vol op de voorste schijven wordt geremd, dan duwt de bak het voorwiel genadeloos naar links en dat is bewezen slecht voor de bloeddruk van de rijder! De rest van het weggedrag van deze driewieler is juist weer heel goed voor de bloeddruk. Het voorwiel laat zich niet van zijn pad afbrengen door spoorvorming in de weg. Het zijspanwiel blijft ook in rechterbochten keurig aan de weg. Het hele stuur- en weggedrag is zo goedmoedig dat de berijder en passagier eigenlijk nooit voor verrassingen komen te staan. Voor mensen die cruisen tot een meer dynamische sport willen maken hadden we het al over de ombouw naar een kleiner (auto-)achterwiel met vierkante band. Die mensen zouden ook nog voor een meer levendig stuurkarakter kunnen kiezen door een schommelarm-voorvork met een kortere naloop te laten monteren. Dan zal het geheel nog lichter en wat sportiever sturen. Maar eigenlijk: als je daar in dit verband echt zo over denkt, dan sta je toch op het punt de verkeerde zijspancombinatie te kopen. En over kopen gesproken: De ombouwkit van Walter kost af leverancier vanaf € 6.360,- euro, dat is dan ongelakt en ongemonteerd. Spuiten van het geheel kost rond de 1300 euro en ook de montage zal op een dergelijk bedrag uitkomen. Reken dus voor een kompleet nieuwe combinatie als deze op een kleine 30 mille; een gebruikte VN2000 als basis zal die prijs natuurlijk danig doen slinken. INFO Walter Gespann Technik, www.walter-motorrad-gespanntechnik.de of tel. 0049- 56 83 72 71 of via MotoPort Hengelo, www.wbm.nl of tel. 074 243 83 76. [[bildunterschrifte]] Het Walter Side Glide zijspan aan de Kawasaki VN2000 heeft een heel klassieke uitstraling. Een deurtje in de bak zorgt voor de makkelijke instap. Het achterrempedaal bedient twee rempompen, eentje voor het achterwiel en eentje voor het zijspanwiel. De schokbreker van het zijspan blinkt niet uit in comfort. Het hele rijwielgedeelte van de VN200 bleef – inclusief achterwiel – gewoon standaard. De twee liter V-twin levert een enorme trekkracht, ideaal voor zijspanrijden.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...