+ Plus

Rij-impressie Honda NM4 Vultus

Batmobiel, ruimteschip; het design van de Honda NM4 Vultus kun je met een beetje fantasie met veel dingen associëren. Maar deze cruiser-scooter kan ook rijden en heel behoorlijk ook nog.

Soms is een beetje toeval al voldoende. Zoals bij de Vultus, NM4 Vultus om precies te zijn. De naam is uit het Latijn afkomstig en kan worden uitgelegd als een toornige gestalte. En daar moeten ongetwijfeld ook een paar jonge Honda-designers in Japan aan gedacht hebben. Ze omarmden de Vultus als een projectklus – zonder enige vorm van dwang. En in zo’n geval, als de lijnen lang en de eisen gering zijn, rolt er vaak iets heel ongebruikelijks uit de designkoker. Het blikt boos de wereld in en laat er geen twijfel over bestaan dat zijn bedenkers science-fiction- en comic-fans zijn. Want zonder ruimteschip Orion, Enterprise en de menselijke vleermuis uit Gotham City zou dit design er nooit zijn geweest. En dat brengt ons bij een volgend toeval. Ergens moet ook een Honda-chef zich aangetrokken hebben gevoeld tot de mythewereld, warp-aandrijving, vreemde galaxy’s en futuristische batmobiels. Hij moet dit project helemaal hebben zien zitten en de productie er door hebben gedrukt.
Om de productiekosten in de hand te houden, is er wat de aandrijving betreft gekozen voor beproefde techniek uit de Honda-schappen. De Vultus wordt aangedreven door de 745 cc metende tweecilinder die ook de NC-modellen aandrijft. In het geval van deze cruiser-scooter moeten er 245 rijklare kilo’s worden voortbewogen. De 55 pk vermogen is niet voldoende om de Vultus te laten opstijgen, maar voor wat lol bij legale snelheden op bochtige secundaire wegen is het voldoende. Groot aandeel daarin heeft de standaard aanwezige DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling. De linker hand heeft vakantie, terwijl de versnellingen elkaar als vanzelf opvolgen. Daarbij is het trouwens aan te raden om de Sport-modus te kiezen. Die schakelt later en pas bij hogere toerentallen op. Doe je dat niet, dan wil de Vultus al snel in de derde versnelling door krappe hairpins en dat schiet niet bepaald op. Wat aanspreken betreft weet het blok er dan nog wel weg mee, maar als je aansluitend het gas vol open draait, kun je haast de grassprieten langs de kant van de weg tellen. Het NC-blok presteert dan behoorlijk futloos, alsof er in het carter dikke honing in plaats van olie wordt rondgeslingerd. Lekker pittig is wat anders.
Naast de Sport-modus kun je ook nog voor handmatig schakelen kiezen om lekker op te schieten. Met twee op de juiste plek gepositioneerde ‘flippers’ op de linker stuurarmatuur kun je zo vlot op- en terugschakelen. Maar automatisch schakelen is onder de streep toch fijner. Ook al omdat de schakelelektronica de laatste schakelvoortgangen herkent en daaruit leert. Dus: wie de gaskraan bij voorkeur openhoudt, mag zich verheugen op late schakelacties in het ideale gebied tussen 5.000 en 6.000 toeren en een sportief reagerend blok.

Met een wielbasis van 1.645 millimeter weet deze buitenaardse verschijning zich prima te redden in een rechte lijn. Maar wanneer de kortste verbinding onderweg eens niet een rechte lijn is, moet je flink aan de bak. Naast de ellenlange afstand tussen de wielen is de vette 200-achterband daar debet aan. Maar de Vultus zou geen Honda zijn als je er geen bocht mee doorkomt. Gelukkig toucheren de treeplanken pas relatief laat het asfalt. Beduidend later dan bij vergelijkbare cruisers in ieder geval. En als de volgende bocht toch te snel komt, zorgen de ABS-remmen er voor dat de Honda indien noodzakelijk snel en veilig tot staan komt. Zelfs meerdere malen achter elkaar. Werp je tussen de bochten door even een snelle blik op de cockpit, dan krijg je alle relevante info op overzichtelijke wijze digitaal voorgeschoteld. Wil je de cockpit meer individualiseren? Geen probleem, je kunt naar eigen smaak uit 25 verschillende achtergrondkleuren kiezen. Voor iedereen zit er wel iets tussen.
Honda vraagt € 12.490,- voor de Vultus, waarbij vorm overduidelijk boven functie gaat. De comfortabele zitpositie van dit ruimteschip, die alleen ‘Matt Ballistic Black Metall’ leverbaar is, is uitstekend geschikt om lekker ontspannen wat rond te toeren. En misschien ontwikkelt Honda nog wel eens een echte warp-krachtbron en kunnen we met de Vultus Orion & Co. bezoeken.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-