+ Plus

Rij-impressie Benelli Tre-K 1130

Rij-impressie Benelli TRE-K 1130 Noem de naam Benelli en je denkt onmiddellijk aan de exclusieve, bijna exotische Italiaanse machines. Hun TnT mag je daar immers onder rangschikken. Met de nieuwe Tre-K heeft Benelli nu ook een echte cross-over in het programma. Een machine met een bredere inzetbaarheid, maar nog steeds zo mooi dat je er uren naar kunt kijken! We staan op een zonnige zondag eind september op de paddock in Misano om kennis te maken met Benelli’s nieuwste model, de Tre-K 1130. Volgens goed Italiaans gebruik waren de eerste testmotoren pas een paar uur geleden helemaal klaar en het is een typisch Italiaanse chaos. Met de nodige overredingskracht en wat duwwerk krijg ik als één van de allereersten een contactsleutel in handen. Dus opstappen en weg uit de drukte hier, op zoek naar mooie bochtige wegen in het binnenland van de Italiaanse Oostkust. De wegen zijn hier smal en hebben krappe bochten. Ach, denk ik, ik kan altijd nog op de grote powerknop op het dashboard duwen, waarmee het motormanagementsysteem op een andere mapping overgaat en het topvermogen wordt begrenst. Een aardige optie wanneer het bijvoorbeeld gaat regenen of wanneer het slechte wegdek vraagt om een hele soepele reactie op het gashendel. Maar eigenlijk vind ik de Tre-K 1130 veel te spannend om die knop te gebruiken, want deze machine geeft juist een kick vanwege het heerlijke vermogen dat er uit de watergekoelde driecilindermotor komt rollen. Vergeleken met de Benelli TnT, waarin dezelfde driecilinder dienst doet, is het blok licht teruggetuned, maar met een geclaimde 125 pk bij 9000 toeren mag hij er nog steeds zijn. Hij levert bijvoorbeeld veel meer vermogen als een Yamaha TDM900 of een Ducati Multistrada, wat toch zijn belangrijkste tegenstrevers zijn. In de lagere versnellingen is het – zeker in de full-power-mode – een klein kunstje om het voorwiel van het asfalt te tillen bij het accelereren. Het motorblok is tot veel in staat, dat blijkt ook wel uit de nieuwe Tornado, waarin het zelfs tot 163 pk is opgevoerd. Dat was voor deze breed inzetbare “gebruiks-machine” niet nodig. Benelli beperkte het topvermogen om zo juist meer trekkracht bij lage toerentallen te genereren. Benelli claimt al een trekkracht van meer dan 100 Nm vanaf 4500 tpm en de machine biedt inderdaad een opmerkelijk sterk middengebied. Ook bij normale kruissnelheden kun je gebruik maken van de zesde versnelling, zonder dat je bij elke inhaalactie direct één of twee keer moet terugschakelen. Het blok heeft meer dan voldoende reserve. Hij klinkt bij het stationair lopen wel wat rauw en ook bij lage toerentallen merk je dat deze driepitter niet het gecultiveerde van een moderne Triumph driecilinder heeft. Maar zodra je het gashendel ietsje openschroeft verdwijnt dat gevoel meteen en maakt de rauwe loop plaats voor een bijna hysterisch gehuil uit de drie-in-één-uitlaat onder de buddyseat. Een verslavend geluid, zo mooi! De zithoogte van de Tre-K heeft meer weg van een sportfiets dan van een echte all-road. Met zijn 810 mm zithoogte is deze Benelli bijvoorbeeld 40 mm lager dan een Ducati Multistrada. Nu is deze Benelli in zijn hart ook meer een sportfiets dan een all-road. Met name enkele stylingdetails, zoals de carterbeschermer, willen doen geloven dat hier een om een avontuurlijke machine gaat, maar in feite is het een sportmotor met een meer rechtop-zitpositie. Voor dat laatste zorgt vooral het hoge en brede stuur. De buddyseat is trouwens ook zo dun uitgevoerd, dat echte globetrotters hier met afschuw naar zullen kijken. En hetzelfde geldt voor de zitplaats van de duopassagier… De stroomlijnruit is verstelbaar nadat je aan weerszijden een stelbout hebt losgeschroefd. Het werkt wel, maar de uitvoering is niet half zo solide dan dat we bijvoorbeeld van BMW kennen. De wind doet erg zijn best de ruit in hoge positie weer plat te duwen, dus het lijkt erg verstandig deze gewoon onderin te laten staan. Benelli koos voor de Dunlop D270-banden onder hun “cross-over”. Deze banden zijn ontwikkeld voor dit soort motorfietsen: het zijn in feite echte wegbanden, maar het profiel is precies grof genoeg om op een gravelweg niet meteen in de problemen te komen. Op het vaak gladde wegdak langs de Adriatische kust voldeden ze ook prima, al wilde de achterband bij al te enthousiast gasgeven soms wel uitbreken. De banden zitten om Brembo-velgen, het merk dat ook voor de remmerij zorgde. Met name de dubbele schijf in het voorwiel levert plenty vertraging en een erg goed gevoel. De vering op de Tre-K is relatief soepel, maar ook weer niet te zacht voor het betere bochtenwerk. Een prima mix dus. De handelbaarheid van deze Benelli staat op een hoog peil en ondanks de 205 kilo drooggewicht laat hij zich erg makkelijk insturen. Dat zal niet in de laatste plaats de verdienste van het brede stuur zijn. Het typische Benelli-frame is opgebouwd uit een stalen voorframe en een aluminium achterdeel. Het is erg mooi gemaakt en dat laatste geldt ook zeker voor de stalen swing-arm. Dat is een echte eye-catcher met zijn grote excentrische kettingspanners. De basis van de Benelli Tre-K 1130 is daarmee dik voor elkaar met het heerlijke inspirerende motorblok en het fijne rijwielgedeelte. Maar daarmee heb je nog geen complete motorfiets en juist met de rest lijkt Benelli nog eens serieus aan het werk te moeten. De totale afwerking verdiend meer aandacht, net als het elektrische systeem. Tijdens deze eerste testdag waren er volop problemen met lege accu’s door de slechte kwaliteit, te kleine afmetingen en/of de matige dynamo. De Duitse Benelli-importeur verkocht ondertussen al 1000(!) TnT’s en hij was er tijdens deze introductie heel eerlijk in: “Dat succes betekende ook 1000 problemen.” Er is op dit gebied door de fabriek al heel wat werk verzet, onder meer door betere toeleveranciers te kiezen, maar nu moeten nog wel net even de puntjes op de i gezet worden. Dat verdient een schitterende machine als deze Tre-K 1130 gewoon. Voorlopig lijkt het nog een merk waarop je serieus verliefd moet zijn om tot aanschaf over te gaan, maar indien Benelli ook dat laatste stapje kan zetten en de betrouwbaarheid en afwerking naar een hoger nivo kan tillen, dan heb je met dit Italiaanse merk iets heel bijzonders in handen! TECHNISCHE GEGEVENS BENELLI Tre-K 1130 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, één balansas, twee ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie Ø 53 mm, 550 watt dynamo, 12V/12Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 88,0 x 62,0 mm Cilinderinhoud 1130 cc Compressie n.o. Max. vermogen 92 kW (125 pk) bij 9000 tpm Max. koppel 115 Nm bij 6250 tpm RIJWIELGEDEELTE brugframe uit staal en aluminium, motor als dragend deel, Marzocchi upside-down voorvork Ø 50 mm, stalen swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter, dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50×17; 6.00×17 Banden 120/70×17; 180/55×17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1514 mm, balhoofdhoek n.o., naloop n.o., veerweg v/a n.o., zithoogte 810 mm, drooggewicht 205 kg, tankinhoud 16 liter. Garantie twee jaar Kleur zwart/zilver Prijs n.n.b. INFO NL + B RAD, tel. 0032 (0)9 282 94 10, www.benelli-moto.nl of www.benelli-moto.be [056 oder 082] Oogverblindend mooi: de stalen achtervork met enorme excentrische kettingspanners. [074] Power-mode: met de knop op het dashbaord kun je het topvermogen beperken. [078] Soepel: zowel de vering als de remmen werken erg fijn en probleemloos. [086] Niet solide: de contructie van de verstelbare stroomlijnruit maakt weinig indruk. [088] Eenvoud: de gecombineerde spiegels/richtingaanwijzers zijn zeer geslaagd.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-