+ Plus

Rij-impressie Aprilia SL750 Shiver

De Aprilia SL750 Shiver is vrijwel productieklaar en wordt naar verwachting binnen een maand leverbaar. Het is een compleet nieuwe Aprilia en met een prototype konden wij alvast even een blokje om. Helemaal definitief waren de Shivers nog niet, toen we er in Italië op het grote testcomplex van Balocco alvast even mee mochten sturen. Met name de carterdeksels en het frame hebben hun uiteindelijke kleur nog niet bereikt. Maar technisch is de Shiver – een heel nieuwe lijn binnen het Aprilia-gamma – er klaar voor. De Shiver is volledig nieuw ontwikkeld en kreeg als basis een watergekoeld V-twin-blok met een blokhoek van 90°, waar de 1000’s een 60° blokhoek kennen. Het motorblok blijkt bijzonder gecultiveerd te draaien en pakt al ver onder de 3.000 tpm mooi vloeiend op. Boven de 5.000 tpm begint het 750 cc-blok lekker bullig aan te voelen en komen de 95 paardekrachten er keurig uit. Als je de machine doortrekt zit je op 180 km/uur voor je er erg in hebt. Passeert de toerentellernaald de 8.000, dan voel je de krachtbron wel wat afvlakken: hij moet het duidelijk hebben van zijn vette middengebied en dus van snel doorschakelen naar een hogere versnelling. Kom je boven de 9.000 tpm, dan begint de elektronische gasklep-aansturing de motor al iets te knijpen om te voorkomen dat de V-twin echt keihard in de toerenbegrenzer knalt. De Shiver is uitgerust met een zogenaamd ‘ride-by-wire’ systeem: de commando’s van het gashendel worden via een stroomdraadje omgezet in een beweging van de gaskleppen. Daarbij wordt elke gasklep apart bestuurd en onafhankelijk van elkaar optimaal afgeregeld. En dat voel je dus, vooral aan het heerlijk soepele oppakken bij lage toeren. Ook bij supersnel losdraaien van het gas heeft de elektronica het laatste woord. Het systeem zorgt er ook voor dat lastwissel-reacties mooi worden afgevlakt, zonder dat je als bestuurder het idee hebt dat je niet meer de baas bent over je eigen motor. Eigenlijk is dit de eerste keer dat we een motor met injectie en een enkele gasklep zo mooi vloeiend voelen reageren; iets dat tot dusver eigenlijk alleen motoren met dubbele gaskleppen wisten te bereiken. Het ride-by-wire is niet nieuw meer, maar Aprilia maakt er wel optimaal gebruik van en gaat verder dan bijvoorbeeld de Yamaha R6 of de BMW K1200’s. Bij heel hard afremmen voor een bocht zorgt het Shiver-systeem er bijvoorbeeld voor dat de gaskleppen iets gelicht worden, om het afremmen op de motor iets af te zwakken en daarmee een stempelend achterwiel tegen te gaan. Ook het insturen verloopt daardoor mooi vloeiend. Aprilia heeft veel tijd en geld in deze elektronica gestopt, ook al omdat dit in de toekomst op hun nieuwe generatie sportmachines (waaronder de 1000 V4) gebruikt zal worden. Het blok hangt onder een al even nieuw frame, opgebouwd uit een klein stalen vakwerk-bovenframe, een aluminium onderstuk en een achterframe uit stalen buis. De mooie achterswing bediend de schuin geplaatste achterschokbreker direct; voor zorgt een relatief simpele upside-down-vork voor de wielophanging. Op het asfalt blijkt het rijwielgedeelte erg handelbaar en heel precies te sturen. De motor blijft mooi neutraal, tot aan de grenzen van de grondspeling. Waarbij het stabiele gevoel opmerkelijk is: je hebt nimmer het idee dat voor- of achterwiel onder je vandaan zou kunnen schuiven. Al gebied de eerlijkheid te zeggen dat de grondspeling niet bovenmodaal is: de voetrusten krassen al vrij snel over het asfalt, waarna vooral in rechterbochten ook andere, minder beweeglijke delen snel de grond gaan raken. Het maakt je er van bewust dat de Shiver natuurlijk geen supersportfiets is. Maar ook dat het rijwielgedeelte bij stevig sturen eigenlijk geen krimp geeft. In tegenstelling tot veel middenklasse-motoren is de Shiver geen ‘teruggetunede’ sportfiets, maar een kompleet nieuwe, zelfstandige ontwikkeling. Stap op en je merkt dat Aprilia echt werk van deze nieuwe machine heeft gemaakt. De Shiver straalt kwaliteit uit en de afwerking was zelf van dit prototype al bijzonder goed. De Shiver smaakt gewoon naar meer! [[Bildunterschrifte] De Shiver wordt waarschijnlijk in vier kleur-varianten leverbaar, waarbij ook het frame soms anders gelakt is. Het nieuwe blok heeft à la Ducati een blokhoek van 90°. Door een dubbele overbrenging bleef de nokkenasaandrijving compact. De hooggeplaatste uitlaatdempers kregen een fraaie vorm. Die vorm vind je ook terug in de richtingaanwijzers. Elke gasklep heeft zijn eigen elektronische aansturing, zodat elke cilinder apart geregeld wordt voor een mooie motorloop. [Kasten] TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA SL750 SHIVER MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder-viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende ketting/tandriem aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 50 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, kabelbediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 92,0 x 56,4 mm Cilinderinhoud 750 cc Compressie 11,0 : 1 Max. vermogen 70,0 kW (95 pk) bij 9000 tpm Max. koppel 82 Nm bij 7000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, eenzuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1449 mm, balhoofdhoek 64,3°, naloop 109 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 810 mm, drooggewicht 205 kg, tankinhoud 15,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren wit, antreciet, zwart, rood Richtprijs €8.500,- à €9.000,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Moto Tricolore BV, www.mototricolore.nl

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.