+ Plus

Reportage Roland Sands VMax

Roland Sands was vorig jaar één van de drie wereldvermaarde custom-bouwers die de opdracht kreeg van Yamaha om de VMAX een ander eigen gezicht te geven. En dan wel graag binnen drie weken én binnen de lijntjes die Yamaha uitzette. MotoPlus kreeg als enige Europese blad de kans om de Sands VMAX Hyper Modified gedetailleerd in beeld te brengen. De eerste VMAX stamt uit 1985, maar toen in 2008 de nieuwe 200 pk-generatie van Yamaha’s indrukwekkende ‘dragbike’ werd gepresenteerd, waren overal ter wereld al VMAX-liefhebbers én professionele ‘custom builders’ al aan het warm draaien. Yamaha gaf vorig jaar de Amerikaan Roland Sands, de Duitser Marcus Waltz en de Fransman Ludovic Lazareth de opdracht om hun visie op de V4 los te laten. ‘Leaner, meaner, faster’, luidde het credo van Sands: slanker, agressiever en sneller. Niet zo verwonderlijk, want de nu bijna 38-jarige man uit Californië heeft een verleden in snelheid. In 1998 werd hij Amerikaans 250 cc-wegracekampioen en vanaf zijn negentiende verbouwt Sands al straatmotoren, crossers, jetski’s en ook auto’s. Zijn stoere, vaak elementaire designs met een sportieve inslag oogsten wereldwijd bewondering. Eenkennig is de Amerikaan bepaald niet, want hij modificeerde van alles: van Harleys tot Ducati’s, van KTM’s tot Yamaha’s. “Wij hakken motor niet gewoon in stukken, wij denken er over na”, vertelde Sands na de opdracht van Yamaha. “Wij weten wat werkt.” Binnen de tijdspanne van slechts drie weken moest de ‘VMAX Hyper Modified’ zijn voltooid. “Het was supersnel werken en dat is wel eens lastig. Ik heb een bank aan ideeën in hoofd en als we een probleem moeten oplossen, duiken we in de ‘memory bag’.” Het standaard frame, de voorvork en de swingarm en ook het 1679 cc-blok bleven onaangetast. Wel plaatste Sands de tank onder de swingarm, voorzag de machine van een nieuw subframe en een nieuw kontje met daarin verwerkt een fraaie uitlaatdemper. De standaard airbox bleef gehandhaafd en ook de originele koplamp werd gemonteerd. Het meest opvallend is het gebruik van clip ons. “Ik wilde een relaxte sportbike”, legt Sands uit. “Je zit er in, je leunt voorover en het is agressiever dan de standaard-VMAX. De zitpositie heeft zeker invloed op het stuurgedrag.” Om dat stuurkarakter enigszins sportief te houden, behield Sands de ‘smalle’ 200/50-achterband. “Het is een handvol, maar hij stuurt goed”, merkte de bouwer zelf. Het V4-blok verdiende het om er nog verder uit te springen, meende Sands. “Het is een agressieve machine die we nog agressiever hebben gemaakt door hem eenvoudiger te maken”, verduidelijkt hij het eindresultaat. En over dat eindresultaat is hij erg tevreden. "Het bouwen is goed gegaan. De motor (rijklaar standaard inclusief brandstof zo’n 310 kilo, FW) is een stuk lichter, zo’n kleine 50 kilo, gok ik. We hebben bereikt wat we wilden als je de schetsen bekijkt. Ik denk dat ik ‘m maar houd.” Opener De ‘Roland Sands VMAX Hyper Modified goes Dutch’. Als enige Europese blad kreeg MotoPlus de mogelijkheid om Sands’ creatie in detail te fotograferen. 1 De wielbasis bleef gehandhaafd, maar door de clip ons en de afslankkuur oogt de machine een stuk langer. 2 De standaard 200-achterband bleef, de tank werd verplaatst naar onder de swingarm. De uitlaatdemper kreeg een plek in het kontje. 3 Het blok moest ‘ge-highlight’ worden, vond Sands zelf. Dat is gelukt. Mooi ook die eigen voetsteunen. 4 De vork en koplamp zijn standaard, maar met de eigen velgen werd aardig wat gewicht bespaard. Erg stoer ook de zeszuigerremklauw. 5 De tank is geen tank meer. De digitale display op de tankcover is uiterst minimalistisch. 6 Een relaxte sportbike, zo omschrijft Sands zijn machine. “Je zit er in en het is agressiever dan de standaard-VMAX.” De Hyper Modified is overigens wel plezier voor één. 7 De ‘handtekening’ van de bouwer op de luchthapper. Die hoort er op.

Lees meer over

Ducati Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-