+ Plus

Reportage pinstriper Scratch

Hij heeft alleen een artiestennaam en Skratch leeft voor kleuren, vormen en voertuigen. Deze afgestudeerde mechanicus is een ‘pinstriper’, een lijnentrekker par excellence. Het is ronduit indrukwekkend om te zien hoe nauwkeurig hij spatborden, tanks en helmen uit de losse pols decoreert.

Dat had ik me toch anders voorgesteld. Je rijdt naar misschien wel de bekendste helmdecorateur ter wereld (hij heeft voor helmfabrikant Bell diverse decors ontworpen), en dan struikel je niet over helmschalen, maar over auto-onderdelen. “Sinds mijn zestiende sleutel ik al aan auto’s”, vertelt Skratch in zijn bijzondere garage. En het zijn ook niet zomaar wat auto’s, maar Hot Rods, met dikke V8-motoren aangeklede Amerikaanse wagens uit de jaren 20, 30 en 40. Skratch bouwt ze van de grond af op, restaureert en onderhoudt ze. Maar we zijn hier nu om Skratch als pinstriper te ervaren.
Zijn naam is een woordspeling: ‘to scratch’ betekent ‘krassen’ of ‘krabben’. Maar deze 43-jarige artiest springt juist bijzonder zacht om met de oppervlakten die hij onder zijn hoede krijgt, met een airbrush-pistool of een penseel. En die moeten nu voor Wendy Newton in de weer. De Californische is uitgekeken op het design van haar perfect passende Italiaanse Suomy-helm. “Ik zoek een design dat bij mijn huidige en klassieke racemotoren past.” Skratch bekijkt een paar foto’s, luistert, overlegt, maakt wat schetsen van deze race-amazone en begint dan met het afplakken van haar helm.
Voor het lakken, moet de helm nog wel geschuurd worden, maar anyway, de meester trekt brede banen van voor naar achter in rood, groen en blauw. Gescheiden door met de hand getrokken strepen. Of je voor de opdracht nog een ‘proefje’ kunt zien? Geintje natuurlijk. Maar misschien kun je beter geen grapjes maken met iemand die over zijn gehele lichaam getatoeëerd is? Ja, ik heb wel een paar tattoos”, vertelt Skratch. Een paar? In en achter de oren, in de hals, op alle vingers, de boven- en onderarmen.

Maar Texanen hebben niet veel woorden nodig. Ook niet als ze al zeventien jaar in Californië wonen. En dus pakt Skratch een rondslingerende, blauwe integraalhelm uit de jaren zeventig met drukknopen voor de vizierbevestiging, opent zonder een woord te zeggen zijn schatkistje met materialen en haalt er zijn belangrijkste stuk gereedschap uit, een penseel om lijnen te trekken. Een extreem langharig en aan de zijkanten afgevlakt penseel met een zeer korte steel. Hier kun je heel lange en mooi gelijkmatige lijnen mee trekken. En hoe!
De concentratie is groot, de Californische lucht trilt, terwijl Skratch met de hand lichtblauwe lijnen trekt, gesteund door de pink van zijn rechter- en de volledige linkerhand. ‘Pinstriping’ is het decoratief aanbrengen van sierlijnen, meestal op voertuigen. Traditie merken als BMW, Harley-Davidson en Triumph waren en zijn tot op de dag van vandaag met recht
trots op hun zeer ervaren medewerkers, die met een uiterst vaste hand sierlijnen aanbrengen op bijvoorbeeld tanks en spatborden.
Daarbij is het benadrukken van de ruimtelijke contouren de echte uitdaging: Skratch moet bij het trekken van zijn lijnen rekening houden met de kromming van het oppervlak, in dit geval een helmschaal. En steeds weer zijn penseel in de verf dopen en de helm draaien om links en rechts symmetrisch te kunnen werken, en dat zonder sjablonen. Zo’n nauwkeurige penseelvoering is absoluut verbluffend! Skratch mag geen fouten maken, en heeft slechts één kans. Maar iedere streep is raak.
Na een amper vijftien minuten is er een waar kunststukje ontstaan. Wow! Het doet denken aan een tribal tattoo. Ok, tatoeëren heeft Skratch ook wel eens gedaan. Hij heeft gewoon een enorm goed ontwikkeld ruimtelijk voorstellingsvermogen en een uitgesproken gevoel voor vormen. Naar eigen zeggen leerde hij het vak bij het gerenommeerde bedrijf, dat ooit door de Godfather of Pinstriping ‘Von Dutch’ (Kenneth Howard, 1929 – 1992) werd opgericht. De prijs voor zijn werk? Ongeveer honderd dollar per uur, 750 voor een hele dag. “Veel mensen vinden me misschien een beetje duur”, relativeert Skratch, “maar ik werk gewoon heel doordacht.” Als hij middels Facebook een volledig door hem gedecoreerde metal-flake jethelm aanbiedt, vraagt hij een overkomelijke 500 dollar. En ja, de Amerikaan verstuurd desgewenst ook naar Europa.
Je kunt Skratch in talloze filmpjes op Youtube aan het werk zien, maar hij gaat ook veel beurzen af, ook in Europa trouwens. En ook als er veel publiek over zijn schouders meekijkt, blijft Skratch zijn vaste hand houden.

Lees meer over

BMW Harley-Davidson Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-