+ Plus

Reportage off-road cursus

Met de groeiende populariteit van all-road-motoren, stijgt ook de vraag naar voortgezette rijopleidingen voor het rijden op onverharde ondergrond. In een imposante zandgroeve in het Zuid-Limburgse Landgraaf worden tegenwoordig dergelijke offroad-trainingen gegeven en MotoPlus ging ook een keer ‘terug naar de zandbak’.Arjan Brouwer Motor Trading en Motorrijschool Hendriks werkten al samen op het gebied van allroad-trainingen en veel cursisten bleken na afloop van zo een all-road-dag zo enthousiast dat de roep naar vervolg opleidingen steeds groter werd. Hierop werd ingehaakt door Franklin Motortrainingen en Freebike, waarna contact werd gezocht met de beheerder van een enorme zandgroeve in Landgraaf, waar de trainingen van ‘ORT-Landgraaf’, zoals de cursus is genoemd, worden gehouden.De afgraving is ongeveer een vierkante kilometer groot en vanaf het hoogste punt maar liefst zeventig meter diep! In de groeve zijn alle denkbare soorten ondergrond aanwezig, van harde paden, gravel, grind, brokken steen, zand, heuvels tot waterplassen aan toe. Nadat de vergunningen rond waren volgde in 2008 een try-out voor de cursus en onlangs is de eerste officiële – en enerverende – cursusdag gehouden op de adembenemende locatie.Voor deze cursus werkt de organisatie met zeer ervaren offroad-instructeurs, die hun sporen met name in de Dakar-rally hebben verdiend, zoals Dakar-top-tien-rijders Frans Verhoeven en Henk Knuiman, meervoudig Nederlands en Europees kampioen supermoto Marcel van Drunen, achtvoudig Nederlands trial kampioen Alex van den Broek en Arjan Brouwer. Later op de dag sluit ook Jurgen van den Goorbergh zich nog aan.Op de cursusdag is de groeve al vroeg met een kleine 70 deelnemers – waaronder een tiental dames – gevuld. Niet alleen onder de instructeurs bekende gezichten, maar ook onder de deelnemers. Zo zien we Boer Frans uit ie ‘Boer zoekt vrouw’ voorbij komen. Met een nieuwe geliefde trouwens, maar dat terzijde.Het spektakel kan beginnen, maar niet voordat de trainers en de deelnemers uitgebreid worden gebrieft. Beginners worden in verschillende groepen verdeeld, afhankelijk van hun kennen en kunnen in het terrein. In totaal gaan er zeven verschillende groepen van start, van absolute beginners tot mensen die al wat ervaring hebben in het terrein. Iedere instructeur heeft per oefening een eigen sector in de groeve en het eerste uur kijkt de instructeur vooral of de deelnemers niet te hoog hebben gegrepen bij de groepsindeling, want als je ondanks alles toch boven je eigen kunnen wilt rijden, bestaat er immers sneller kans op schade en letsel. Veiligheid staat sowieso hoog in het vaandel, vandaar dat er ook EHBO-ers en bedrijfshulpverleners aanwezig zijn.In principe kan de training met iedere allroadmotor gevolgd worden, al adviseert de organisatie wel om dan echte noppenbanden te monteren voor de broodnodige grip in het zand. De meeste deelnemers rijden tijdens onze cursusdag op ene gekentekende enduromotor. Dat kenteken is – samen met een WA-verzekering – ook een vereiste. Verder wordt aangeraden om zeker bij een all-road niet met een te volle tank te komen (25 liter benzine kan héél zwaar aanvoelen in het terrein!), het eventuele aanwezige ABS uit te schakelen, de bandenspanning te verlagen, de veervoorspanning en demping te verhogen en de spiegels plus rubbers van de voetsteunen te verwijderen.We sluiten ons aan bij de beginnersgroep onder leiding van Marije van Ettekoven, die onder meer de Heroes-Legend-rally naar Dakar heeft gereden. Ze begint met een vragenronde en vraagt de deelnemers of ze bang zijn om te vallen. De mogelijke schade aan de motor blijkt voor veel deelnemers de reden om enigszins angstig het terrein in te gaan en Marije vertelt dat de beschadigingen in het zachte Limburgse zand erg meevallen, terwijl juist bij een angstige rijstijl de kans groter is dat er iets gebeurt, omdat je het gas dan vaak dicht draait in plaats van open schroeft, waardoor het voorwiel zich in het zand graaft en je omvalt.De oefeningen worden langzaam opgebouwd. Eerst rijden we een lange slalom op een lange flauwe helling, daarna het bekende achtje en een helling op en af rijden. In het begin gebeurt alles zittend, maar dat wordt al snel uitgebreid naar de staande positie op de machine. Welke techniek gebruik je daarvoor, hoe stuur je en waar kijk je naar, zijn zaken die getraind en geoefend worden tijdens dit dele van de cursus. Na vele herhalingen krijgen de deelnemers het allemaal best onder de knie en zo wordt het rijniveau langzaam maar zeker opgeschroefd.Ook de techniek om de motor op te tillen, als je omvalt op een helling komt aan de orde en we leren tevens hoe we bochten met een zandwal moeten rijden. Daarna komt het driften in de bocht aan bod, net als het remmen in zand.Tussen de verschillende locatie-oefeningen wordt teruggereden naar de basis, waar voldoende eten en drinken aanwezig is en even gerust kan worden. Een enkeling is tijdens deze oefeningen al zo moe, dat ze afhaken, het geheel doet ook een behoorlijke aanslag op je conditie.De gevorderden rijden een deel van de dag in een tweede groeve, die iets verderop ligt. Ook wordt gereden op de smalle paden in het bosperceel tussen de twee groeves. De gevorderden knallen flink tegen de steile hellingen op en schuwen ook het water niet. Onderdeel van de training is namelijk het rijden door een waterbak: waar kijk je naar en hoe zit het met bediening van de motor als je door dertig centimeter water waadt?Na iedere oefening wordt er uitgebreid geëvalueerd en de volgende oefening besproken. Als een deelnemer een bepaalde oefening niet ziet zitten en vraagt of dat niet gevaarlijk is, krijgt hij steevast als antwoord: “Gevaarlijk? Als er een ijsbeer voor je staat en je zit aan z’n jongen, das pas gevaarlijk!” Hilariteit alom dus en dat kenmerkt de sfeer van de training.Zo krijgen we gedurende de dag alle kneepjes van het offroad-rijden onder de knie, waarna de dag voor de liefhebbers wordt afgesloten met een massastart onder in de groeve, gevolgd door een route door de hele zandbak. Boer Frans en zijn maten rijden daarbij in de voorste gelederen, voor de duvel niet bang en volgas!Na afloop van de leerzame dag zijn de motoren vrijwel onherkenbaar door het modderbad, maar is het zelfvertrouwen van alle deelnemers flink gegroeid. Je leert juist in het zand erg goed hoe je met de motor onder slechte wegcondities overeind kunt blijven. Per saldo is iedereen op zo’n cursusdag een betere motorrijder geworden; dat je daarbij spieren voelt, waarvan je niet eens wist dat je ze had, dat neem je graag op de koop toe![[streamers]]ER ZIJN ZEER ERVAREN INSTRUCTEURS ZOALS FRANS VERHOEVEN, HENK KNUIMAN, MARCEL VAN DRUNEN, ALEX VAN DEN BROEK EN ARJAN BROUWER.JE LEERT IN HET ZAND ERG GOED HOE JE MET DE MOTOR ONDER SLECHTE WEGCONDITIES OVEREIND KUNT BLIJVEN.[[kasten]]INFOORT Landgraaf is bedoeld voor rijders die graag eens in het zand willen rijden en onder begeleiding het terreinrijden willen oefenen. Ervaren instructeurs geven je tips en brengen je technieken bij om met een off-road of een all-road door het onverharde terrein te rijden. Ook voor ervaren rotten blijkt de dag trouwens leerzaam en leuk.Voor de deelnemers is een complete cross-outfit niet direct noodzakelijk, maar goed beschermende kleding is wel een must. De motor dient technisch in goede staat te zijn, een kenteken te hebben en verzekerd te zijn. Noppenbanden genieten de voorkeur. Het uitlaatsysteem mag niet te veel lawaai maken. Het is het ook mogelijk om de training te doen met een Yamaha WR-huurmotor, deze kost € 150,- excl. brandstof.De ORT-cursusdag duurt van 9.00 tot 16.30 uur en kost € 175,-, waarbij de koffie, lunch en frisdrank zijn inbegrepen. Voor nadere informatie, data en inschrijving zie: www.arjan-brouwer.nl, www.motorrijschoolhendriks.blogspot.com, www.fmte.nl of www.freebike.nl.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-