+ Plus

Reizen Cyprus

De cultus van Aphrodite, godin van de liefde en schoonheid uit de Griekse mythologie, is op Cyprus tot ware bloei gekomen. We rijden er langs de zee waar de godin uit de golven opdook en bezoeken de grot waar ze heeft gebaad. Het eiland zou het paradijs op aarde kunnen zijn, ware het niet dat de politieke achtergrond roet in het eten gooit. Dat neemt niet weg dat Aphrodite’s speeltuin een eldorado voor motorrijders is.Cyprus is het kruispunt van continenten. Geografisch valt het onder Azië, cultureel onder Europa. Cyprus wordt vaak ten onrechte gezien als een Grieks eiland. Het is evenwel een zelfstandig land met een geheel eigen cultuur en geschiedenis, waarbij wel een groot deel van de inwoners een Griekse achtergrond heeft. Het eiland kent pittoreske bergdorpjes, afgelegen kloosters, Byzantijnse kerkjes en een intieme charme. Tot 1960 was Cyprus een Britse kolonie, maar na het verkrijgen van de zelfstandigheid is het eiland verdeeld. Het noordelijk deel van het eiland heeft zich in 1974 afgescheiden van het zuiden en vormt de niet erkende (met uitzondering van Turkije) Turkse republiek van Noord Cyprus. Nicosia is na de val van de Berlijnse muur dan ook nog de enige gedeelde hoofdstad ter wereld. De zogeheten demarcatiezone strekt zich dwars over het eiland uit en loopt tussen de baaien van Famagusta en Mórfon. Dat brengt ook verrassende zaken met zich mee, zo heeft de regering van de Republiek Cyprus het noordelijke deel voor buitenlanders tot gesloten gebied verklaard en havens en vliegvelden aan die kant worden dan ook als illegale grensovergangen beschouwd.Daarom is het ook lastig om met je eigen motor op dit meest oostelijke land van de EU te komen. Weliswaar varen er vrachtboten vanuit Griekenland, maar die nemen geen passagiers mee en dan zou je de motor op de boot kunnen zetten en zelf gaan vliegen, maar dat is wel omslachtig. Vanuit Turkije overvaren is gezien de grensproblematiek ook niet echt een optie. Daarom is Cyprus eigenlijk alleen geschikt voor een ‘fly & drive-vakantie’, dus er naar toe vliegen en ter plaatse een motor huren. Dat kan georganiseerd, maar het internet biedt ook uitstekende mogelijkheden om het gewoon zelf te regelen. Omdat we in de loop van de morgen op het vliegveld van Paphos arriveren, halen we meteen de gereserveerde huurmotor op bij Petrides Rentals, dat ongeveer 35 kilometer noordelijker in het plaatsje Polis is gelegerd. Motoren kunnen trouwens ook bij de luchthaven afgeleverd worden, mocht je geen transfer hebben. We treffen het en krijgen de beschikking over een heuse Honda Afrika-Twin, de machine van de baas zelf.Het feit dat Cyprus een Britse kolonie is geweest, vertaalt zich vandaag de dag nog in links rijden. Hoewel dat ook een geheel andere bochtentechniek vergt, raak je er snel aan gewend. Op het eiland vind je twee bergmassieven, in het noorden het Kyrenia gebergte – dat parallel aan de kust loopt tot aan het schiereiland Karpas – en in het zuidwesten het Troödos gebergte met de 1953 meter hoge Olympus als hoogste top. ’s Winters kun je er fantastisch skiën, maar in voor- en najaar kan het hier behoorlijk spoken. Vanaf onze uitvalbasis rijden we via Stavros dwars door de Cedervallei, die zijn naam dankt aan het grote aantal Cypriotische ceders die er te vinden zijn. Het ligt ver weg van de bewoonde wereld en je kunt hier kilometers lang rijden zonder ook maar iemand tegen te komen. In Kykkos aangekomen arriveren na een tijdje bij het gelijknamige klooster, het beroemdste van het eiland. Een prachtig bouwwerk dat tevens plaats biedt aan de laatste rustplaats van aartsbisschop Makarios, de eerste president van Cyprus. Het geheel heeft een nogal commerciële inslag. Ambachtelijk gemaakte producten, maar ook allerhande prullaria worden hier getracht aan de man te brengen. De hele omgeving hier ligt bezaaid met lieflijke dorpjes vol nauwe, rustieke straatjes en karakteristieke huizen liggen verscholen op de terrashellingen of in de vallei. Kakopetria is zo’n plaatsje en ligt aan de noordoostkant van het gebergte, op zo’n 700 meter hoogte. De beschermde historische dorpskern ligt in een smal dal op een langgerekte rots tussen twee rivierbeddingen in. Aan het grote dorpsplein met de schitterende oude watermolen liggen veel restaurantjes en er heerst vandaag een gezellige drukte. In de directe omgeving bevinden zich een aantal Byzantijnse kerkjes. Vooral die van Ayios Nicolaos tis Stegis is een bezoek meer dan waard. Een adembenemend mooi stukje architectuur en één van de in totaal tien kerken en kloosters in het gebergte die op de werelderfgoedlijst van Unesco staan.Na een bezoek aan de Olympus en Troodos maken we nog een omweg en gaan via Palekhori over de Papoutsa-top naar Louvaras. Een schitterende en sfeervolle route dankzij de wild groeiende commanderiawijngaarden die de weg flankeren. Dan zakken we af naar de zuidkust om via Paphos weer terug te keren naar Polis. Cyprioten zijn vriendelijke, gastvrije mensen en ’s avonds is het dan ook volop genieten van een schitterende zonsondergang en de mediterrane keuken in een van de vele restaurants. De volgende dag rijden we eerst in noordelijke richting naar Pakhyammos. De Ayios Raffail kerk staat nagenoeg aan zee en toont ons de meest opmerkelijke fresco’s, die volgens de overlevering zouden deze bijdragen aan het genezen van kwalen. De kerk ligt op slechts enkele honderden meters afstand van een Turkse enclave. Prikkeldraad en wachttorens, zoals wij ze kennen uit het DDR tijdperk, ontsieren daarom het landschap. Daarbij draait doorgaande weg scherp de bergen in om maar vooral het Turkse territorium te ontwijken. Een weinig positieve gedachte die erachter ligt, maar wel het begin van een ongeveer 45 minuten durende omweg over een prachtige bergweg naar Kato Pirgos. Omweg is misschien in deze een compleet verkeerde benaming, want wat is om, als je de hele dag tijd hebt? Via de westelijke rand van het Troödosgebergte gaat de reis verder naar het kleine vissersdorp Lakki met z’n schitterende haven. En tevens vlak in de buurt van één van Aphrodite’s favoriete stekjes. De nabijgelegen idyllische, ondiepe vijver voor een laaghangende rots was de geliefde badplaats van de godin. Hier zou zij haar geliefde Akamas meerdere keren ontmoet hebben om zich samen met hem aan het liefdesspel te wijden. Deze beroemde Fatana Amorosa (bron der liefde) is nu niet meer dan een armzalige poel, waarvan het water niet – naar men zegt – eeuwige jeugd herbergt, maar wel diarree veroorzaakt. Bij de ingang van deze toeristische trekpleister houdt de verharde weg op, maar via een verlaten kampeerterrein kunnen we met de Africa-Twin nog een onverhard pad op in het Akamas natuurgebied. Het uitzicht op de indrukwekkende kustlijn met zijn mooie rotsachtige baaien en het heldere diepblauwe zeewater is daarbij gewoonweg enig in zijn soort. Ook hier kom je afgezien van een eenzame geitenhoeder met zijn kudde nagenoeg niemand tegen. Zo klimmen we de bergen van Akamas in op weg naar Drouseia. Steeds weer worden we getrakteerd op mooie uitzichten op kust en bergen. Het verlaten dorpje Androlikou, waar tot de inval van de Turken in 1974 vooral Turks-Cyprioten woonden, ademt een wat akelige en vreemde sfeer uit. Na verdrijving van de inwoners zijn de huizen vervallen en staat het gros ervan op instorten. De enige levende zielen die zich nog in het dorp ophouden zijn vooral schapen en geiten.Slechts twee wegen leiden vanaf Polis naar de gedeelde hoofdstad Nicosia: door het Troödosgebergte of via de snelweg naar Larnaka, Kofinou en dan Nicosia. Gezien de tijdsbesparing kiezen we voor de laatste optie. Nicosia of Lefkosia is de grootste stad van Cyprus. In tegenstelling tot de rest van het eiland is de bewegwijzering er erg slecht. De borden staan er wel, al blijft het een verrassing waar precies. Tel daarbij het links rijden in het drukke verkeer en de kans dat je een afslag mist is vrij groot. Midden in de stad worden we overvallen door een soort déjà vu. Net als Berlijn destijds is Nicosia in tweeën gedeeld. De grens (of Green Line, vernoemd naar het feit dat de Britten met een groene stift op de stadsplattegrond de scheidingslijn bepaalden) bestaat uit zandzakken, olieblikken en golfplaten, die aan de Griekse kant in het nationale bauw en wit zijn geschilderd. VN-soldaten bewaken daarbij de bufferzone. Fotograferen is hier strikt verboden, maar toch lukt het om een plaatje van een “Checkpoint Charley” te schieten. Het grote Ledra Palace, vroeger een gerenommeerd hotel, dient tegenwoordig als hoofdkwartier voor de VN-soldaten. Het is mogelijk om vanuit hier een bezoek aan het Turkse deel van Cyprus te brengen, maar daarvoor moet je wel een visum hebben en dan nog mag je er slechts beperkt zijn: om 17.00 uur moet je terug zijn op Grieks grondgebied. Kortom: veel rompslomp en wij doen dat dus maar niet. Hoeft ook niet, want er is hier al meer dan genoeg te zien. Zoals het Cyprus Classic Motorcycle Museum bij de barricade in de Granikoustreet. Het enige motormuseum op Cyprus, met een collectie van meer dan honderd motorfietsen van hoofdzakelijk Engelse, Duitse en Italiaanse makelij. Enkele oldtimers hebben zelfs model gestaan voor de Cypriotische postzegels.We stapper weer op en verlaten de stad in westelijke richting om zo lang mogelijk dicht bij de Green Line te blijven. Een tactiek die ons uiteindelijk aan de noordzijde van het Troödos gebergte brengt. Hoewel er hier nagenoeg geen bebouwing is, zijn er veel nieuwe wegen aangelegd. Oude aftandse paden zijn voorzien van een strak asfaltjasje, maar nagenoeg niemand die er gebruik van maakt. Zelden kom je hier ander verkeer tegen, zodat we de hele rijbaan voor onszelf hebben. We genieten van eersteklas bochten over superstrak asfalt en rijden door naar Phapos, in de oudheid het centrum van de cultus rond Aphrodite. Het district is het op twee na grootste van Cyprus, maar wel met de minste inwoners. Voor rust en ruimte is dit dan ook de ideale omgeving. De drukke badplaatsen zoals Famagusta, Agia Napa en Protaras liggen allemaal aan de Zuidoostkust, maar hier in de binnenlanden overheerst gelukkig nog de rust.Phapos is het meest rijk aan historie, heeft een gevarieerde fauna en flora en beschikt daarnaast ook nog over prachtige stranden aan een kristalheldere, azuurblauwe zee. Niet voor niets wordt de schilderachtige kust bij Paphos wel de Cypriotische Rivièra genoemd. Lange tijd was dit het armste deel van Grieks-Cyprus, maar in de jaren tachtig ontwikkelde het toerisme zich door de aanleg van het vliegveld. We rijden eerst naar Coral Bay, een strand dat haar naam dankt aan de roze stukjes koraal die het zand kleuren. Dan zakken we in zuidelijke richting de kustweg af en bezoeken de Koningsgraven, zo genoemd vanwege de majestueuze bouw. Ook de haven, het fort en de binnenstad van Paphos mag je niet missen. Niet ver voorbij Palea Paphos eindigt de vruchtbare kustvlakte en gaat de weg omhoog tegen de breukzijde van een imponerende kliffenkust. We draaien rond een rotspunt en eindelijk hebben we uitzicht op Petra tou Romiou met de Rots van Aphrodite, het mooiste deel van de lange Cypriotische kust. Volgens de legende ontsteeg Aphrodite hier aan het zeeschuim en zou de Griekse godin van de liefde op een schelp aan land zijn gespoeld. Eenieder die haar zag werd op slag verliefd op de knappe godin. Wij ook, al is het dan niet op de godin zelf, maar op het land dat zij zo lief had. Niet voor niets heet Cyprus het eiland der liefde. ________________________________________[INFOKASTEN]INFOCyprus is het meest oostelijkste eiland in de Middellandse Zee. De kust van Syrië is 104 km verwijderd, die van Turkije 72 km en Egypte ligt 350 kilometer zuidelijker. De totale oppervlakte van het eiland is 9251 vierkante kilometer en dat maakt Cyprus na Sicilië en Sardinië het grootste eiland in de Middellandse Zee. De langste afstand van west naar oost bedraagt 223 kilometer, van noord naar zuid is dat ongeveer 95. Meest bijzondere aan het eiland is dat het door de Green Line verdeeld is in een Grieks en Turks deel. Het tijdsverschil met Nederland bedraagt één uur.De monetaire eenheid op Cyprus is de Cypriotische pond (CYL), die omgerekend ongeveer € 1,71 waard is. Vanaf 1 januari 2008 gaat de Republiek Zuid-Cyprus echter als lid van de Europese Unie over op de Euro. Mobiel bellen is met alle Nederlandse GSM-providers mogelijk, maar houdt er rekening mee dat geen enkele provider 100% dekking heeft.DE REISRechtstreekse vluchten worden gedurende het hele jaar uitgevoerd door de nationale maatschappij Cyprus Airways. Er zijn dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Larnaca met soms een tussenstop op Paphos. KLM/Air France biedt dezelfde vluchten ook aan, maar dit zijn vaak gewoon Cyprus Airways-vluchten en vaak betaal je dan meer voor dezelfde vlucht! In de zomer vliegt ook Transavia wekelijks van Amsterdam naar Paphos, andere opties om naar Cyprus te vliegen zijn vanaf Düsseldorf met LTU of Condor, een budget vliegmaatschappij. Of vanaf Brussel met Jetair rechtstreeks naar Paphos, zoals wij deden. Afhankelijk van het seizoen zijn er al vluchten vanaf een kleine honderd euro.VERBLIJFHotels op Cyprus zijn over het algemeen van een hoog niveau en vallen meestal in de drie- tot vijfsterren segment. Het rechtstreeks boeken van luxe hotels is vaak een stuk duurder dan via een erkende reisorganisatie, die de kamers vaak met aanzienlijke kortingen inkoopt en in combinatie met vlucht en transfers ook vaak relatief goedkoop aanbiedt. Goedkopere accommodaties zijn vaak appartementen en pensions. Een aanrader is bijvoorbeeld het Nederlandse pension Villa Peri Petra in Neo Choron nabij Polis (www.cyprusguesthouse.nl). Er zijn ook tal van campings te vinden, zoals bij Paphos, Limassol, Polis, Troodos en Governor’s Beach.WANNEERHet hoogseizoen op Cyprus loopt van half mei tot half oktober. Het middenseizoen loopt van half oktober tot half november en van haf maart tot half mei, goedkoper maar wel het risico dat het weer niet optimaal mee wil werken. Gedurende de winterperiode (half november tot half maart) is het vrij rustig op Cyprus, maar kan het wel erg aangenaam zijn. Helaas regent het er dan wel veel en is het dus wat minder geschikt om motor te rijden. De beste periodes om Cyprus te bezoeken zijn het begin en eind van het hoogseizoen. Goed weer, maar niet te warm. Houdt er rekening mee dat de temperatuur in de bergen beduidend lagen ligt dan aan de kust.MOTORVERHUURDe verhuur van motorfietsen is nog niet zo uitgebreid. Wie net als wij in de omgeving van Polis of Paphos verblijft kan goed terecht bij Petrides Y. Rentals LTD in Polis. Nederlandstalige informatie is te vinden op www.pedridesrentals.com. Het bedrijf heeft meerdere merken in de verhuur en kan de motorfiets ook bij het vliegveld afleveren. Het is verstandig om je eigen helm en motorkleding mee te nemen en vergeet je geldige rijbewijs niet. Wie de voorkeur geeft aan off-road rijden kan hier ook terecht. Met Off-road Motortravel in Harderwijk kun je zelfs georganiseerd de binnenlanden van Cyprus verkennen. Info: www.off-roadmotortravel.nlMeer info vindt je verder op www.visitcyprus.com ________________________________________[BildUNTERSCHRIFTE]7954, 7957 Het mooie vissershaventje van Lakki.7961, 7972, 7974, 7975 Klooster van Kykkos.7963, 7967,7970De winkels in Kykkos varen er wel bij.7978, 7982Zicht op Chrysochou Bay op weg naar Pomos. 7986Pakhyammos: de Ayios Raffail kerk.7990De bijzondere fresco’s in de kerk kunnen kwalen genezen.7994Smalle kustweg tussen Pomos en Pakhyammos.8004Prikkeldraad en wachttorens bij de Turkse enclave.8014, 8018Links rijden vergt ook een andere bochtentechniek.8034Wijnproeverij. 8042Ook onverhard kom je in Cyprus aan je trekken.8048, 8053,0143 Ongerepte natuur in de Akamas.8049Alsof de tijd stil staat in Drouseia.8057, 8062Androlikou is na het vertrek van de Turken een spookstad geworden.8069Zicht op de kustlijn vanaf Akamas.8076Bad van Aphrodite.8085, 0118, 0120, 0122 Motormuseum in Nocosia.8095Typisch Cypriotische straatje in Kakopetria.8098 Ambachtelijk gemaakte producten.8105 8166Stuwmeren voor de waterhuishouding..8108, 8109Wijngaarden met lage ranken.8118Wat kan een motorrijder zich nog meer wensen?8126 Een goede voorbereiding is het halve werk.8135, 0103Cyprus kent een weelderige flora.8141, 8164Geitenhoeders kom je veelvuldig tegen.8173Klooster van Panayia.8148Hoewel er links gereden wordt, is de snelheidslimiet wel in kilometers.8150Hotel in oude Griekse stijl.8155,8159,0078Zonsondergang in Cyprus.0083Troodosgebergte maakt deel uit van Europese wandelroute.0089Grieks voor slipgevaar.0090Geldt niet voor motorfietsen.0092Pittoresk dorp in Troödosgebergte.0100Deze plaat is geel, huurmotoren hebben een rood kenteken.0104, 0105Verlaten gebied, ooit bewoond door Turkse-Cyprioten.0108Aardbeiboompje.0130Green Line in Nicosia.0131VN houdt Grieken en Turken uit elkaar.0136Bewegwijzering is over het algemeen goed.0144Aan de zuidzijde van het Troödosgebergte kun je uren rijden zonder ander verkeer tegen te komen.0166De Akamas biedt steeds weer mooie vergezichten.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-