+ Plus

Produkttest 7 onboard camera’s

Motorrijden is pure actie, zeker vanuit het perspectief van de berijder. In deze tijden van schijnbaar onbegrensde digitale mogelijkheden kan iedereen met filmaspiraties nu zonder veel omhaal een ster worden op You Tube. Als je tenminste over de juiste apparatuur beschikt. Zeven actuele camera’s laten zien wat ze kunnen.Nut heeft het op de een of andere manier altijd wel. Bijvoorbeeld om je eigen rijstijl te verbeteren vanuit het perspectief van degene die achter je rijdt. Menig rijinstructeur zweert er daarom ook bij. Ook kun je het thuisfront met behulp van bewegende beelden eens een keer dat echte gevoel proberen over te brengen van het rijden over Alpenpassen door spectaculaire haarspeldbochten. Met de moderne en inmiddels ook betaalbare onboard camera’s is dit tegenwoordig namelijk zelfs voor amateurfilmers een fluitje van een cent.Maar heb je het ook echt nodig? Eerlijk antwoord: nee. Dergelijke camera’s zijn niet meer dan leuk speelgoed voor grote mensen, en juist daarin schuilt hem het nut: het is gewoon erg leuk! Al vanaf één euro begint de pret bij min of meer obscure aanbieders op het net (camera in je sleutelhanger, jawel!). Brengt je niet veel die goedkope rommel, maar vanaf ongeveer 100 euro liggen er al wel starterspakketten in de winkel waar je leuk mee aan de slag kunt. Leg je nog eens 200 euro extra op de toonbank dan film je zelfs in Full HD kwaliteit, voor de meer ambitieuze filmers nog altijd een redelijk betaalbare hobby. Professionele apparatuur om de racerij goed in beeld te brengen zijn wat dat betreft stukken duurder en slaan minimaal een gat van zo’n duizend euro in je budget. Maar duurder betekent niet als vanzelfsprekend beter. Het is zelfs schokkend wat voor een eclatante gebreken er bij enkele van de kandidaten naar boven komen. Iets dat na een spontane aankoop tot grote teleurstellingen zou kunnen leiden. Matige beeldkwaliteit, gebrekkige bevestigingsmogelijkheden, veel te ingewikkelde bediening. Frustraties te over dus.Aan de andere kant is wel weer verbazingwekkend hoe snel de markt zich ontwikkelt. Pas een paar jaar geleden waren nog maar een handvol freaks met dit onderwerp bezig. Met reusachtige en topzware camcorders, door middel van meters plakband op helm of tank vastgemaakt, dook men circuit, crossbaan of openbare weg op. Niet bepaald comfortabel en bovendien was het beeld dan ook nog van een zeer twijfelachtige kwaliteit. Schokkerig, vol ruis, zelfs de zwartwit beelden van de heimelijk gefilmde jeti zijn nog duidelijker. Beroepsfilmers werken bij voorkeur met zogenaamde vingercamerasystemen, waarbij meerdere minicamera’s op verschillende plekken op en in de motor met een recorder verbonden worden. Dat levert dan wel topkwaliteit opnames op, zoals voor reclamefilmpjes, maar het is ook peperduur en omslachtig. Actuele, handzame onboard systemen met voldoende opslagruimte daarentegen zijn ook aantrekkelijk voor privé doeleinden. Wie in deze moderne wirwar van mogelijkheden mee wil doen, heeft op zijn minst een simpele camera nodig om zijn of haar acties vast te leggen. Leveranciers van motoraccessoires als Motozoom, evenals elektronicaketens (onder meer Media Markt) en gespecialiseerde bedrijven als Onvitech (www.onvitech.eu) hebben mooie compacte systemen in de aanbieding, waarvan we er zeven in deze test hebben opgenomen. En daarmee denken we toch wel een groot deel van de huidige markt te hebben afgedekt.Het is bijna opmerkelijk wat sommige van deze kleine systemen presteren. Nog maar een paar jaar geleden moest je voor een dergelijke kwaliteit een heel leger aan professionals mobiliseren. Er is in een relatief korte tijd een hele groot sprong voorwaarts gemaakt, waarvan vooral Jan Modaal nu de vruchten plukt. De jongste toverformule heet HD, dit staat voor High Definition – of in normaal Nederlands hoge resolutie – en garandeert een uitstekende beeldkwaliteit. Ook hierin heb je nog verschillende gradaties, waarbij Full HD de bovengrens markeert. Dit zijn films met een resolutie van 1080 x 1920 pixels, alleen zinvol wanneer je ze afspeelt op een grote TV of immense monitor. Internetsite You Tube biedt overigens ook al de mogelijkheid om Full HD filmpjes af te spelen. Het moge duidelijk zijn: HD is de toekomst.Beginners moeten zich dan wel duidelijk afvragen of ze bereid zijn het hiervoor aanzienlijke bedragen neer te tellen. Voor wie slechts af en toe een rondje over het circuit of een mooie route in bewegende beelden wil vastleggen, is een simpele VGA-resolutie (640×480 pixels) ruim voldoende. Dat betekent een investering in een systeem dat een redelijke beeldkwaliteit levert en bovendien slechts een derde kost van de aanschafprijs van een actuele (Full) HD uitrusting. Hoe goed een videoclip er uiteindelijk uitziet hangt echter niet alleen van de camera en bijbehorende lenzen af. Vooral de meegeleverde of als accessoire verkrijgbare bevestigingsmogelijkheden zijn doorslaggevend voor het eindresultaat. Hoe je een dergelijke camera optimaal aan je motor bevestigt vind je in een kader ‘Goed gemonteerd’ verderop in dit artikel. Je kunt nog zulke goede hardware hebben, maar wanneer dit met goedkope plastic beugeltjes aan je motor is vastgemaakt, kan het beeld dusdanig trillen dat er niet naar te kijken valt. Eveneens belangrijk is het opslagmedium voor de geschoten beelden. Alleen Midland, Contour en Aim leveren standaard een (Micro) SD-kaart van twee of vier Gigabyte mee, bij de anderen moet deze je er los bijkopen. Overigens is het aan te bevelen altijd een extra kaart achter de hand te houden, zelfs van een 8 Gigabyte kaart (let op, voor HD-kwaliteit heb je minimaal een Class 4 SD-kaart nodig in verband met de benodigde schrijfsnelheid, al verkrijgbaar vanaf € 30,-) bedraagt de opnametijd in Full HD resolutie slechts 80 minuten. Grotere geheugenkaarten hebben weinig zin, omdat de huidige camera’s deze niet altijd even goed verwerken kunnen. Daarnaast kun je als digibeet ook nog problemen tegenkomen bij het bewerken van de beelden op de PC. Wil je het gefilmde materiaal met een montageprogramma bewerken, moet je eerst uitzoeken welke zogenaamde Codec door de camera wordt ondersteund. Een Codec is een stukje software dat wordt gebruikt om de beelden te comprimeren (kleiner maken) zodat er langer gefilmd kan worden. De film moet voor bewerking echter eerst weer met dezelfde Codec gedecomprimeerd (uitgepakt) worden. De verschillende bewerkingsprogramma’s, bijvoorbeeld Windows Movie Maker, Apple iMovie, Adobe Premier of Avid Media Composer, maken echter allemaal gebruik van verschillende Codecs, zoals H.264 of Motion JPG, zaak dus om van tevoren goed uit te zoeken welke Codec je moet hebben. Dergelijke relevante informatie vind je, als het goed is, in de gebruiksaanwijzing.Heb je eenmaal alle horden met betrekking tot hardware en software genomen, kan het maken van je eigen videoclip beginnen. Om op You Tube of je eigen blog een mooi resultaat neer te zetten, is een gedegen voorbereiding nodig. En dat behelst iets meer dan het klaarzetten van een projector voor een ouderwetse diavoorstelling zoals vroeger het geval. Voor publicatie op internet loop je de kans op onvoorziene problemen te stuiten. Als je bij voorbeeld besluit je beelden van bijpassende muziek te voorzien, zelfs wanneer het uitsluitend bedoeld is voor je eigen mondjesmaat bezochte homepage, moet je niet raar opkijken wanneer er opeens een rekening van Buma/Stemra op je mat valt. Op You Tube, maar ook elders op Internet vind je legio sites met rechtenvrije,gratis muziek, zodat je voor een muziekale bijdrage niet de zolder af hoeft te struinen op zoek naar je oude blokfluit.Let er bovendien op dat filmen op sommige plaatsen aan strikte regels is gebonden. Op sommige circuits, bijvoorbeeld de Nordschleife, moet je zelfs als privéfilmer vooraf een vergunning aanvragen. Datzelfde geldt vaak ook bij georganiseerde (amateur)races en lokale evenementen waaraan privérijders zonder licentie deelnemen. Eerst vragen dus, dan filmen, want de beeldrechten zijn vaak in handen van de organisator (die het verzoek overigens maar zelden zal weigeren). Bovendien moet een motor met onboard camera voor elke race wel eerst technisch gekeurd worden. Niet zelden zijn er in het verleden delen van de opnameapparatuur afgebroken tijdens de race, hetgeen gevaar voor andere deelnemers kan opleveren.Ondanks alle beschreven struikelblokken is het onboard filmen zelfs voor de digitaal minder begaafden heel goed te doen. Vooral veel proberen, met elk gemaakt filmpje doe je niet alleen ervaring maar ook nieuwe ideeën op. Niet mooier voor de beginnend hobbyregisseur dan met een zakje chips en een biertje voor de buis te genieten van een fraaie actiefilm. Geschoten vanachter je eigen kuipruitje!________________________________________[TEXT IM KASTEN ‘TIPPS FÜR BEFESTIGUNG’]TIPS VOOR BEVESTIGINGGOED GEMONTEERDRegel één: wanneer mogelijk de camera op vaste onderdelen van de motor monteren. Zelfs de beste camera is waardeloos wanneer bevestigd op een vibrerende kuip die daarmee voor een onscherp beeld zorgt. Daarnaast zorgt een vast onderwerp in het beeld voor wonderen. Lens daarom zo richten, dat een stukje helm, snelheidsmeter of een ander vast punt in de beeldrand te zien is. Dat geeft zelfs bij verder nerveuze opnamen toch voor een stukje rust in beeld. De juiste keuze voor bevestiging (alternatieven voor de originele bevestiging zijn meestal als accessoire te krijgen) is niet alleen belangrijk voor een optimale positionering van de camera, maar bepaalt ook hoe stevig de camera vast zit. Wees bijvoorbeeld extreem voorzichtig bij zuignapbevestigingen. Al bij de minste verontreiniging of trillingen can de camera tijdens de rit loslaten. Een paar extra tieraps, of tape en stevig draad kan dab echt geen kwaad. Tijdens de test bleek montage met behulp van speciale beugels of robuust dubbelzijdig tape goed te voldoen.[Bildunterschrift]Noodlanding: de vibraties van een KTM RC8 waren sterker dan de zuignapbevestiging. En de achterop komende vrachtwagen was robuuster dan de camera.________________________________________[TEXT SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WEOmdat filmen niet onze core business is hebben we de hulp ingeschakeld van de internet videodienst Moto Monster. Daarbij werden er twee teams gevormd: het eerste monteerde de camera’s op offroad machines voor een circuitrondje op de baan van Villars, Frankrijk. Het tweede team bevestigde de camera’s op sportmotoren en helmen voor een rondje Hockenheimring. Doorslaggevend in de test waren echter de beelden gefilmd vanaf een Kawasaki Z1000 en BMW S1000RR tijdens een rit over de Schwäbische Alb, waar bosrijke gedeeltes (wisselend licht) en open terrein en bochtenwerk (landschappen) elkaar afwisselden. Beeld en geluid is aansluitend beoordeeld op gekalibreerde beeldschermen en studio speakers.________________________________________[KASTEN DIE 5 GRÖSSTEN FEHLER]De 5 grootste fouten bij het filmen1. Camera verkeerd gericht. Nogal lullig als het rondje over het circuit perfect is verlopen en je achteraf slechts blauwe lucht of een paar wolken te zien krijgt. Daarom liever vooraf eerst proefopnamen maken om het juiste camerastandpunt te bepalen.2. Te weinig geheugen of een lege accu. Je zult niet de eerste zijn die onderweg is op een droompas wanneer halverwege de camera er de brui aan geeft door een lege accu of een volle geheugenkaart. Geen reservekaart of –accu bij de hand? Jammer dan!3. Crashgevaar. De aanwezigheid van een camera roept bij sommige rijders het slechte in de mens op. Men meent extra spectaculair, niet vaak boven eigen kunnen, te moeten rijden voor een beetje boeiend eindresultaat. Gevaarlijk en bovendien onnodig, de mooiste opnamen maak je namelijk met een vloeiende rijstijl.4. Camera overboord! Vol gas over hobbels en door kuilen levert behoorlijk spectaculaire beelden op, tenminste als de camera blijft zitten. Niet zelden neemt deze namelijk halverwege afscheid omdat er geen extra bevestigingsmiddelen zijn gebruikt. Stelregel: vertrouw nooit alleen de standaard bevestigingen.5. Juridische gevolgen. Als je film op het net staat, kan iedereen meekijken. Dus ook de politie en controleurs van Buma/Stemra. Waaghalzerij aan de verkeerde kant van de wegenverkeerswet of Linking Park’s nieuwste hit als vette soundtrack? Tsja, voor je het weet staat er onwelkom bezoek op de stoep met een nog meer onwelkome boodschap.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AIM SMARTYCAMImporteur: Roteg Racing, tel. 038-423 8582, www.roteg.nl Prijs: € 800,00Resolutie: 720 x 400 pixelsMaximale opnamehoek: 84ºFramerate: 30 fpsOpnameformaat: AVI (Codec: H.264)Opslagmedium: Micro SD-kaartAfmeting (l x b x h): 122 x 47,5 x 46,5 mmGewicht*: 235 gramMeegeleverd: oplader, Micro SD-kaart (4 Gb), bevestigingskit, gebruiksaanwijzing, software, USB-kabel, aansluitkabel (12 volt of CAN)BEELD- EN GELUIDKWALITEITContouren voor zijn geringe resolutie relatief scherp, nauwelijks rastervorming of misvormingen. De kleuren zijn natuurlijk en het afspelen verloopt erg vloeiend. Geluid komt over het algemeen wat gedempt over, met hier en daar piekvorming. Windgeruis is wel aanwezig maar niet storend, geeft een reëel beeld van de motorkarakteristiek.BEVESTIGINGMeegeleverde bevestigingskit bijna uitsluitend aan de voorvork vast te maken, additionele fixatie dan nog dringend aanbevolen. Bij geen van de testmotoren een goede montageplaats kunnen ontdekken, niet bijzonder praktisch daarom.BEDIENINGSGEMAKBasisfuncties dankzij een helder kleurendisplay en overzichtelijk menu gemakkelijk te bedienen. Probleemloos afstellen via monitordisplay.AFWERKINGZeer robuuste, gedeeltelijk met rubber beklede behuizing. De camera is wel de zwaarste van het testveld.CONCLUSIEGPS, acceleratiesensor en CAN-aansluiting voor de boordelektronica maken van de SmartyCam een hightech camera voor de racerij. Voor vrijetijdsfilmers door zijn complexe techniek, ontoereikende bevestigingsmogelijkheden en de wel erg hoge prijs niet echt een aanrader.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende* incl. accu’s en behuizing________________________________________CAMSPORTS NANOImporteur: Camsports, tel.06-57135070, www.nanocam.nl Prijs: € 139,00 (exclusief € 10,- verzendkosten)Resolutie: 736 x 480 pixelsMaximale opnamehoek: 74ºFramerate: 25 fpsOpnameformaat: AVI (Codec: Motion JPG)Opslagmedium: intern geheugen van 4 GbAfmetingen (Ø x l): 18 x 68 mmGewicht*: 22 gramMeegeleverd: helmbevestiging, brilbevestiging, USB-kabel, oplaadstationBEELD- EN GELUIDKWALITEITBeeld is over het algemeen wat troebel, kleuren zijn wat vaal. Bij snel wisselend licht grijpt de belichtingssensor vertraagd en schokkerig in, en onder gelijkblijvende lichtomstandigheden is er een lichte mate van overbelichting. Gedeeltelijke golfvorming in beeld. Het windgeruis is overmatig weg gefilterd, motorgeluid is daarentegen wel hoorbaar.BEVESTIGINGEenvoudige en snelle montage door middel van klittenband en plakstrips. Door zijn geringe afmetingen en lage gewicht overal aan te brengen zonder dat extra zekering nodig is.BEDIENINGSGEMAKScherp stellen is door zijn constructie niet erg eenvoudig, net als de bediening middels twee ongemerkte toetsen. Let op, de achterste knop wist opgeslagen opnamen! LED aan/uit lampje bij veel licht slecht te zien.AFWERKINGRedelijk robuust, geïntegreerde geheugen en accu niet vervangbaar.CONCLUSIEDe Klein Duimpje onder de deelnemers is verleidelijk door zijn geringe omvang en lage gewicht en daardoor met dubbelzijdig plakband werkelijk overal aan vast te maken. Met een betere beeldkwaliteit en een wat simpeler bediening zou de Nano tot een echt universele camera kunnen uitgroeien.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende* incl. accu’s en behuizing________________________________________CONTOUR HD 1080PImporteur: MotoPro Sport, tel. 0599-663 000, www.motopro.com Prijs: € 279,00Resolutie: 1080p = 1920 x 1080Maximale opnamehoek: 135ºFramerate: 60 fps (bij 720p)Opnameformaat: MOV (Codec H.264)Opslagmedium: Micro SD-kaartAfmetingen (l x b x h): 53 x 34 x 95 mmGewicht*: 128 gramMeegeleverd: Micro SD-kaart (2 Gb), brilbevestiging, montageplaat met kleefpad, USB-kabel, lithium-ionen accu, gebruiksaanwijzing.BEELD- EN GELUIDKWALITEITHoge resolutie en erg vloeiende opnamen. Kleurechtheid (briljante kleuren) en contrast wat minder dan van de de Go Pro, het beeld komt gedeeltelijk wat dof over. Bij veel contrast (wegdek/lucht) regelt de belichtingsmeter niet erg precies. Rijgeluiden en motorkarakteristiek goed herkenbaar, maar wel wat meer windgeruis dan bij de Go Pro.BEVESTIGINGVastmaken met behulp van een kleefpad en klittenband gaat erg eenvoudig en snel. Geen speling in de bevestiging, ook niet bij sportief gebruik, extra zekering is daarom niet nodig.BEDIENINGSGEMAKEenvoudig richten en scherpstellen met behulp van laserpunten en traploos draaibare lens. Dankzij een grote schuif ook met handschoenen goed te bedienen. De framerate (aantal beelden per seconde) is alleen op de PC in te stellen.AFWERKINGZeer robuuste en hoogwaardige behuizing en knoppen.CONCLUSIEDe Contour HD 1080P behoort tot de topcamera’s in de test. De films zien er geweldig uit, de camera is zeer hoogwaardig en richten en scherpstellen is een fluitje van een cent. Op alle punten evenwel net een tikje minder dan de testwinnaar.[Logo Motoplus]-oordeel: zeer goed* incl. accu’s en behuizing.________________________________________GO PRO [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]HD HERO (BASIS)Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nl Prijs: € 319,95Resolutie: 1080p = 1920 x 1080Maximale opnamehoek: 170º (bij 960p) Framerate: 60 fps (bij 720p) Opnameformaat: MPEG4 (Codec H.264)Opslagmedium: SD-kaartAfmetingen (l x b x h): 42 x 60 x 30 mmGewicht*: 167 gramMeegeleverd: Waterdichte behuizing, montageplaat met kleefpad, USB-kabel, videokabel, analoge audio-out kabel, lithium-ion accu, gebruiksaanwijzing.BEELD- EN GELUIDKWALITEITHoge resolutie videocamera met scherpe contouren en goede detailweergave. Mooie verzadigde kleuren, beter dan bij de Contour, de regeling bij wisselend licht zou evenwel iets beter kunnen. Geluid heeft teveel bas en is een beetje gedempt, storende geluiden door rijwind. Tweede behuizing voor gebruik bij hogere snelheden standaard meegeleverd.BEVESTIGINGGoed te monteren, maar door de vorm wel wat beperkingen. Kleefbevestiging uiterst stabiel, geen extra zekering nodig.BEDIENINGSGEMAKRuime mate aan instelmogelijkheden aanwezig, menu-indeling niet helemaal logisch. Grootste opnamehoek in deze test.AFWERKINGGoed doordachte en stabiele constructie met degelijke behuizing, die echter wel moeilijk open te krijgen is.CONCLUSIEEen op het eerste gezicht nogal ingewikkeld menu schrikt in eerste instantie af, maar de goede afwerking, erg goede beeld- en geluidkwaliteit en een reusachtige opnamehoek bezorgen hem hier toch de overwinning. Grote klasse: het omvangrijke en uitgebreide accessoirepakket van de Go Pro.[Logo Motoplus]-oordeel: zeer goed* incl. accu’s en behuizing.________________________________________HIGHPEQ SPEEDCAM SC-130Importeur: PST B.V., tel. 020-547 1166, www.pst.nl Prijs: € 79,00Resolutie: 640 x 480Maximale opnamehoek: 74 gradenFramerate: 30 fps Opnameformaat: AVI (Codec Motion JPG)Opslagmedium: Micro SD-kaartAfmetingen (l x b x h): 105 x 45 x 37 mmGewicht*: 103 gramMeegeleverd: Klem, stuurbevestiging, helmband, adapter voor montageplaat, gebruiksaanwijzing.BEELD- EN GELUIDKWALITEITSterke rastervorming van de contouren, hier en daar kleurafwijkingen en vervormingen in beeld. Bijzonder sterke filtering van rijgeluiden en windgeruis, vanaf 50 km/uur zijn er geen motorgeluiden meer te herkennen.BEVESTIGINGMeegeleverde stuurbevestiging is erg instabiel. Motorvibraties en rijwind veroorzaken trillingen in beeld, de bevestiging kan bovendien verschuiven. De meegeleverde montagemogelijkheden zijn geen aanrader voor motorfietsen.BEDIENINGSGEMAKAlle functies zijn door de met rubber beklede knoppen snel en eenvoudig te bedienen. Status LED ook bij veel licht gemakkelijk af te lezen. De geheugenkaart zit aan de onderkant van de behuizing, is veel kracht voor nodig.AFWERKINGBehoorlijk robuuste, gedeeltelijk met rubber beklede kunststof behuizing.CONCLUSIEHet grote manco van de Highpeq zijn de gebrekkige bevestigingsmogelijkheden. Te weinig stabiliteit leidt dan ook tot slechte opnamen. Zelfs zijn voordelige prijs compenseert dit euvel niet.[Logo Motoplus]-oordeel: slecht* incl. accu’s en behuizing.________________________________________MIDLAND [LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]XTC-100 ACTION CAMERAImporteur: Combai Electronic, tel. 010-501 0077, www.combai.nl Prijs: € 119,00Resolutie: 640 x 480Maximale opnamehoek: 140ºFramerate: 30 fps Opnameformaat: AVI (Codec Motion JPG)Opslagmedium: Micro SD-kaartAfmetingen (l x b x h): 85,2 x 30,3 x 42,2 mmGewicht*: 86 gramMeegeleverd: Skibrilbevestiging, fietshelmbevestiging, stuurbevestiging, motorhelmbevestiging, 2 AAA alkalinebatterijen, USB-kabel, Micro SD-kaart (2Gb) inclusief SD-adapter.BEELD- EN GELUIDKWALITEITDe opnamen zijn erg vloeiend, bijna geen trillingen. Belichtingsmeter regelt bij verandering van de lichtverhoudingen erg subtiel. De contouren zijn scherp afgetekend, gedeeltelijk zelfs wat grofkorrelig. Kleuren hier en daar iets te fel.BEVESTIGINGDoordachte stuuradapter met praktische ratelsluiting functioneert dankzij de met rubber beklede binnenkant erg goed (ook op supersportmachines). Stuurbevestiging en kleefpad erg stabiel, universeel aan te brengen zonder speling.BEDIENINGSGEMAKRichten van de camera zonder hulpmiddelen dankzij laserdisplay. Eenvoudige bediening door middel van slechts één schuif. Status LED iets te klein.AFWERKINGHoogwaardige kunststof behuizing.CONCLUSIEDe XTC-100 lijkt wel wat op een kleinere versie van de dure Contour. Ondanks wat kleine minpuntjes in de beeldkwaliteit levert deze camera erg mooi ruw materiaal. Een groot scala aan bevestigingsmogelijkheden en hoge mate van gebruiksvriendelijkheid maken van hem een goed alternatief voor de duurdere HD camera’s.[Logo Motoplus]-oordeel: goed* incl. accu’s en behuizing.________________________________________OREGON ATC 5KImporteur: Distec International, tel. +32 (0)67-874 800, www.distec.be Prijs: € 199,00Resolutie: 640 x 480Maximale opnamehoek: 53ºFramerate: 30 fps Opnameformaat: AVI (Motion JPG)Opslagmedium: SD-kaartAfmetingen (l x b x h): 65 x 50 x 115 mmGewicht*: 215 gramMeegeleverd: USB-kabel, AV-kabel, infrarood afstandbediening, gebruiksaanwijzing, 2 1,5V Mignon batterijen, helmbevestiging, stuurbevestiging, klittenband, helmband, webcam voet, tas.BEELD- EN GELUIDKWALITEITOver het geheel genomen is het beeld wat schokkerig met weinig details in de lichte of juist donkere gebieden. Belichtingsmeter regelt langzaam en rastervorming verstoort het totaalbeeld. Sterk windgeruis vanaf 50 km/uur en er is maar weinig motorgeluid te horen.BEVESTIGINGVeel meegeleverde accessoires, maar voor bevestiging op de motor geen van allen echt praktisch. Stuurbevestiging alleen geschikt voor een buisstuur. Opnames maken net over de rand van de snelheidsmeter is nauwelijks mogelijk.BEDIENINGSGEMAKZeer logisch opgebouwd menu, het richten is dankzij de display een makkie.AFWERKINGRelatief grote, robuuste behuizing. Opnameknop ook met handschoenen goed te bedienen.CONCLUSIEDankzij de uitstekende display scoort de ATC 5K bij bedieningsgemak het volle pond. Toch zijn de opgenomen video’s in vergelijking met de anderen niet bijzonder fraai van kwaliteit. Kleine technische extraatjes zoals de webcamfunctie of de afstandbediening veranderen daar niets aan.[Logo Motoplus]-oordeel: goed* incl. accu’s en behuizing.________________________________________[TEXT IM KASTEN ENDWERTUNG]CONCLUSIEDe HD camera’s nemen een flinke voorsprong dankzij kwalitatief hoogwaardige opnames, het beslissende criterium in de test. Midland biedt met de XTC-100 een camera aan met een goede prijs-kwaliteitverhouding, binnenkort volgen er ook modellen met HD kwaliteit. Highpeq en Oregon volgen waarschijnlijk ook snel. We zijn daarom benieuwd wat de toekomst gaat brengen.________________________________________ [UNTERSCHRIFTE SEITE 106 – VON LINKS NACH RECHTS]Wiebelkont: weinig stabiele bevestigingsmogelijkheden verminken bij de Highpeq het beeld.Andere hoek: de handzame en robuuste Concours is snel bevestigd en levert top HD kwaliteit.Eenvoudig: de slechts 23 gram zware Camsport zit met een simpele klittenband stevig vast.Klein maar fijn: bij de Oregon zie je op de heldere display direct wat je aan het filmen bent.Een transparante, uiterst robuuste behuizing wordt standaard met de Go Pro meegeleverd, evenals stabiele en makkelijk te monteren bevestigingsmogelijkheden.De reusachtige schuifknop van de Midland laat zich zelfs rijdend nog uiterst simpel bedienen.De kleine display van de AIM is bij veel zon nauwelijks zichtbaar, helpt wel bij het richten.

Lees meer over

BMW Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...