+ Plus

Presentatie TomTom Rider 40/400

Begin april maakt de langverwachte nieuwe TomTom Rider 40/400 eindelijk zijn opwachting. Het navigatiesysteem ziet er niet alleen duidelijk moderner uit dan zijn voorganger, maar opent qua functionaliteit en mogelijkheden ook deuren die tot noch toe altijd gesloten bleven. Het nieuwe navigeren volgens TomTom!

Wie op de Motorbeurs Utrecht langs de stand van TomTom is gelopen, heeft al kennis met de nieuweling kunnen maken. Een heel verschil met het huidige navigatiesysteem, en dat begint al met de compleet nieuwe styling van het toestel zelf. De zonneklep, die niet alleen de huidige Rider, maar ook zijn voorganger een zo kenmerkend uiterlijk gaf, is verdwenen, waarbij het apparaat niet alleen een flinke afslankkuur lijkt te zijn ondergaan, maar ook een fikse metamorfose. Het design is duidelijk compacter (ondanks dezelfde beeldschermgrootte) en onder meer dankzij de aluminium accenten en het nieuwe glazen display oogt het geheel een stuk strakker. En ook een flink pluspunt, standaard is het toestel nu uitgerust met een geïntegreerde speaker.
Niet alleen het uiterlijk is moderner, ook het innerlijk werd de Rider flink aangepakt. Meest opvallend daarbij is nog wel de volledig nieuwe functionaliteit van de Rider. Het  kleurrijke TFT touchscreen, dat zowel staand (portrait) als liggend (landscape) gebruikt kan worden, is volledig interactief en qua bediening vergelijkbaar met een smartphone. Inzoomen met twee vingers, swipen tussen de verschillende menu’s, qua snelheid ligt er een hele wereld tussen de huidige en nieuwe Rider. Zeker ook wat betreft het inladen en verwerken van (lange) routes. Hét sterke punt van de TomTom was daarbij altijd de intuïtieve bediening, je kon hem bij wijze van spreken aan je oma van tachtig geven, die er vervolgens moeiteloos mee naar de camping in Loon op Zand navigeerde. Tegelijk met het nieuwe interactieve karakter lanceert TomTom echter ook een volledig nieuwe menustructuur. Deze is, gelukkig, in alle opzichten net zo makkelijk te doorgronden als de oude. De gebruiksvriendelijkheid is zelfs nog naar een iets hoger plan getild, onder meer door de voordelen van het interactieve scherm slim te benutten. Zo kun je nu bijvoorbeeld heel snel de routeplanningsvoorkeuren aanpassen, zonder daarvoor eerst door het hele hoofdmenu te hoeven scrollen.

Daarbij is de het menu uitgebreid met een aantal nieuwe en interessante features. Waar de gemiddelde automobilist zijn navigatiesysteem gebruikt om zo snel mogelijk van A naar B te komen, stelt de motorrijder juist heel andere eisen. De route is immers bepalend voor de hoeveelheid rijplezier. De nieuwe Rider springt daar onder meer op in door naast de reeds bestaande optie kronkelwegen, nu ook de mogelijkheid aan te bieden te kunnen kiezen of je veel of juist weinig hoogtemeters wilt maken. Zeker de combinatie kronkelwegen en heuvelachtige routes zou prachtige routes moeten opleveren. Een andere nieuwe feature is de optie ‘rondrit plannen’. Selecteer een gebied waar je wilt gaan rijden en het navigatiesysteem schotelt je, afhankelijk van de gekozen planningsvoorkeuren, een passende route voor. Niet helemaal tevreden, dan laat je het systeem een alternatieve route berekenen of je past de bestaande route heel simpel op het toestel zelf aan. Uiteraard kun je ook bestaande routes downloaden en in je navigatiesysteem laden. Daarbij is afgestapt van het specifieke ITN-bestandsformaat dat enkel in TomTom-navigatiesystemen werkte, al kunnen bestaande ITN-routes natuurlijk nog altijd gewoon worden gebruikt. TomTom is overgestapt naar het meer universele GPX-formaat, zodat routes nog makkelijker onderling uitgewisseld kunnen worden. Onder andere via het nieuwe mini-SD kaart slot. Uiteraard laat de nieuwe Rider zich via Bluetooth koppelen aan headset en mobiele telefoon. De koppeling tussen smartphone en navigatiesysteem maakt het daarbij mogelijk om continu de laatste verkeersinformatie op te halen (TomTom Traffic), waardoor files en wegopbrekingen zoveel mogelijk vermeden kunnen worden. En verder biedt het systeem natuurlijk ook de inmiddels meer gangbare opties als ritregistratie en het bekijken van je ritstatistieken.

De Rider, leverbaar vanaf april, komt er in drie uitvoeringen: de 40, 400 en 400 Premium Pack. Qua functionaliteit en mogelijkheden zijn de systemen volledig identiek, het verschil zit hem in het kaartmateriaal en de leveringsomvang. De 40 is het basismodel van het trio en wordt geleverd met de kaart van West-Europa, 23 landen met Lifetime kaartupdates. Het kaartmateriaal van de 400 betreft eveneens West-Europa, echter dan uitgebreid tot 45 landen. Uiteraard ook met Lifetime updates en daarnaast eveneens Lifetime TomTom Flitsers. De 400 Premium onderscheidt zich van de reguliere 400 door de standaard meegeleverde autohouder, reistas en diefstalbeveiliging. De prijs bedraagt € 349,95 voor de Rider 40, € 399,95 voor de Rider 400 en € 499,95 voor de 400 Premium Pack. 

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...