+ Plus

Praktijktest vier sets scooter winterbanden

Vier verschillende motorscooters, vier verschillende rijders, vier verschillende profielen. En een jaar tijd met in totaal 10.000 testkilometers. Een soort langeduurtest dus, om de eigenschappen van allweather scooterbanden eens goed onder de loep te nemen.

Een beter begin – nou ja – van de test  konden we ons niet wensen. Toen begin januari 2014 de vier motorscooters net van nieuw rubber waren voorzien, lag er sneeuw. Optimale omstandigheden voor ons testkwartet, dat tijdens een langeduur bandentest vier sets allweather scooterbanden aan de tand ging voelen. Ofwel, banden met een modder en sneeuw codering (M+S) die zowel in zomer als winter gereden mogen worden. Het rubber werd op vier totaal verschillende scooters gelegd, waarbij de uit 1992 stammende Honda Helix niet alleen de meest opvallende maar ook oudste van het stel was. Voor de meer dan 20 jaar oude Honda was enkel de Heidenau K58 er in de goede. Naast Heidenau bieden ook Metzeler, Michelin en Continental allweather banden aan met M+S codering aan en unaniem beloven ze prima allround rijeigenschappen. Daar mag je best sceptisch over zijn en dus stuurden we het schoeisel onder alle denkbare extremen de stad door en secundaire wegen op, sneeuw, harde regen, glad bladerdek, maar ook verzengende zommerhitte met gloeiend asfalt kreeg het rubber voor de kiezen. De verschillende ervaringen lees je hieronder.

METZELER
FEELFREE WINTEC

Testmotor: Piaggio Carnaby Cruiser 300ie
In eerste instantie voelt de motorscooter met een M+S band wat stijver aan in de heupjes vergeleken met een reguliere scooterband, toch weet de Metzeler Feelfree over de hele linie genomen aardig te overtuigen. Zowel onder koude en natte, als hete en droge omstandigheden weet het rubber vertrouwd veel grip te genereren. Er is een korte gewenningsperiode nodig, maar daarna durf je er steeds grotere hellingshoeken mee te rijden. Onder de streep biedt het schoeisel een vertrouwd rijgevoel  met een prima feedback, zonder overmatige slijtage. Een echte allrounder dus!

MotoPlus-oordeel: goed

MICHELIN
CITY GRIP WINTER

Testmotor: Kymco DJ 125S
De verwachtingen van de Michelin City Grip Winter waren vooraf hoog. En inderdaad, de banden bieden een harmonieus rijgevoel, de stuurprecisie  is ronduit uitstekend en de slijtagegraad meer dan acceptabel. Helaas gaat het mis met deze semi-winterband op één van de kernpunten: de grip op nat wegdek is ronduit slecht, ongeacht of het nu warm of koud is. Een vertrouwde band opbouwen met de Michelin’s is daardoor nagenoeg onmogelijk. Iets dat goed te zien is aan de rubbernippeltjes, die na 2.500 testkilometers nog altijd de flanken van de band sieren.

MotoPlus-oordeel: voldoende

CONTINENTAL
CONTIMOVE 365

Testmotor: Gilera Runner FXR180 2T
De overstap van de in 2013 gemonteerde Metzeler Feelfree Wintec naar de ContiMove 365 zorgen voor een duidelijk betere handling, waarbij zeker ook de stuurprecisie naar een hoger plan is getild. Ontnuchterend echter is vervolgens de hoeveelheid grip die de Conti’s weten te genereren. Op warme dagen en droog wegdek piept het rubber bij hard remmen uiterst snel en fel om genade. Op nat wegdek, zeker bij temperaturen onder de tien graden, zijn zowel de grip als feedback ruim onder de maat. Verder is er wel positief nieuws over de slijtagegraad, die gewoon ronduit laag is.

MotoPlus-oordeel: net voldoende

HEIDENAU
K58

Testmotor: Honda CN250 Helix
Buiten drie graden? Voldoende grip. Bij sterke regen onder een hellingshoek: vertrouwd prestatieniveau. Daarbij een goedmoedige stuurprecisie en een slijtagegraad die na 2.500 kilometer minder dan twee millimeter betreft. En hoe doen ze het bij slecht weer? Ook goed. Toch is het niet enkel hosanna, het grove rolgevoel lijkt op dat van een vrachtwagen- of noppenband, vanaf 90 km/uur ontpoppen zich ook hinderlijke trillingen. Resultaat: rijplezier omlaag, verbruik door de sterke rolweerstand omhoog. Er zijn zomerbanden die het predicaat ‘allround’ meer verdienen dan deze K58.

MotoPlus-oordeel: voldoende

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-