+ Plus

Occasion: Yamaha XL600S Diversion

Een motorfiets die alles kan en binnen ieder budget past, de pragmatische XJ600S/N met zijn robuuste vier-in-lijn is nog steeds een ontzettend populaire allrounder op de occasionmarkt. Begin dit seizoen waren ze er weer: de XJ6 en de XJ6 Diversion, twee illustere namen uit het begin van de jaren negentig, maar dan in een compleet nieuw designersjack. Deze nieuwe representanten van Yamaha in de 600 cc middenklasse lossen na een pauze van ruim vijf jaar de XJ600S Diversion en de XJ600N af. Dit tweetal is al lang uit de schijnwerpers van de actualiteit verdwenen, maar is niet weg te denken van de occasionmarkt. Het succesrecept van deze middenklassers gaat in feite terug tot de XJ600F uit de jaren tachtig. Solide, betrouwbare techniek, lage aanschaf- en onderhoudskosten en geschikt voor toergebruik waren daarbij de belangrijkste steekwoorden. Zo’n aantrekkelijk totaalplaatje was en is nog steeds gesneden koek voor de pragmatisch ingestelde motorrijder. In ieder geval zijn het niet uitsluitend de jonge beginners (vanwege de 25 kW-uitvoering) en de gerijpte heropstappers (die vooral kiezen voor een XJ met kofferset) die toehappen op een gebruikte XJ600, maar ook de doorgewinterde forens die op zoek is naar een low-budget-werkpaard. Daarnaast laten opvallend veel vrouwen zich verleiden door de Japanner met de ongecompliceerde handelbaarheid, vriendelijke vermogensafgifte en aangename zitpositie. Alhoewel de XJ600 in technische zin inmiddels behoorlijk achterhaald is en ook in optische zin weinig opwindends te bieden heeft, was en blijft de sympathieke Yamaha een prijsgunstige allrounder. Daarmee is een gebruikte XJ600 voor velen nog steeds een zeer geliefd alternatief voor de beide nieuwe XJ6-modellen. AANKOOPTIPSDe conventioneel geconstrueerde vier-in-lijn geldt over het algemeen als zeer betrouwbaar en heeft bij regelmatig onderhoud geen enkele moeite met kilometrages boven de 50.000. Slijtagegevoelige onderdelen als de smalle banden zijn goed te betalen, zodat je bij een netjes onderhouden XJ600 niet al te hoge vervolgkosten hoeft te verwachten. Kenmerkend is het wat rammenlende geraas uit het blok, dat in de regel wordt veroorzaakt door de nokkenaskettingspanner. Handige sleutelaars stellen de spanner echter in een handomdraai voor je bij. Een ander veel voorkomend euvel, althans bij de gekuipte Diversion, is een nerveus klapperende tophalf. Dit wordt meestal veroorzaakt door een defect aan de in vibratiedempend rubber opgehangen montagepunten van de kuip. Goud waard is een al gemonteerd service-kitje voor de carburateurs, waardoor de koude start van met name de oudere modellen sterk verbeterd. Ben je op zoek naar een 25 kW-exemplaar en krijg je er een losse 25 kW-kit bij, controleer dan goed of het daadwerkelijk op de aangeboden machine past. Verkoopbevorderend: een bagagesysteem, waardoor de 600 tot een soort van mini toerbuffel transformeert. MODELGESCHIEDENIS1991Introductie van de XJ600S Diversion (type 4BR). Vermogensvarianten: 27 en 50 pk (61 pk tegen meerprijs). 1993Swingarm versterkt, stuggere achterschokbreker, grotere tophalf met aangepaste ruit.1994Introductie van de naakte XJ600N, die zich in technisch opzicht alleen door een conventioneel stuurslot van de S-versie onderscheidt. Typeaanduiding: 4LX.1996De ronde vormen maken plaats voor een hoekige jas met dito koplamp. Elektrisch verwarmde carburateurs en elektrische benzinepomp, nieuwe oliekoeler en armaturen. 1997Zadel beter gepolsterd, alarmlichten.1998Het jaar van de laatste update. Nieuwe voorremmen met zwevend gelagerde schijven, stuggere vork met Ø 41 mm vorkpoten in plaats van Ø 38. 200050 pk-versie vervalt. TECHNISCHE GEGEVENS (type 4br, bouwjaar 1991)MOTOR luchtgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 58,5 x 55,7 mmCilinderinhoud 598 ccMax. vermogen 37 kW (50 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 39 Nm bij 4.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monovering, veervoorspanning verstelbaar, enkele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 2.50 x 17; 3.50 x 18Banden 110/80H17; 130/70H18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.445 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 97 mm, rijklaar gewicht volgetankt 214 kg, max. belading 183 kg, tankinhoud 17 liter. METINGEN Topsnelheid 171 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,5 sDoortrekken60 – 120 km/uur 12,0 sVerbruik 1 op 11,9 – 1 op 19,6[Bild: IMG_0325]DE OCCASION VAN…Arjan Nijpels (39) uit Hoofddorp, heeft zijn groene Yamaha XJ600S Diversion te koop staan.Arjan reed jarenlang met een Gilera Runner bromscooter vanuit zijn woonplaats Hoofddorp naar zijn werk in hartje Amsterdam. Maar de sluimerende wens om ooit eens te gaan motorrijden en de constatering dat ‘ie van het scooter rijden maar een luie rijder werd, deden hem een dikke anderhalf jaar terug besluiten om het motorrijbewijs te halen. Samen met een vriend, voor de gezelligheid. Na het rijexamen kwam er een groene Yamaha XJ600S Diversion uit 1997 in de schuur, de motor die Arjan nu voor het luttele bedrag van 900 euro te koop heeft staan. ‘’Omdat’’, aldus Arjan ‘’er een BMW R850GS op mijn pad kwam en ik na een proefrit verkocht was.’’ Die GS staat inmiddels ook al in de schuur van Nijpels en heeft de woon-werk-taken van de Diversion al overgenomen. ‘’De Diversion is een heerlijke beginnersfiets en doet precies wat je van hem verlangt. Daarnaast is ‘ie ontzettend betrouwbaar en heeft ‘ie me nog nooit in de steek gelaten.’’Arjan kocht de Yamaha met 60.000 kilometer op de klok en inmiddels staat de teller een jaar later op 77.000. Er zitten een nieuwe remschijf en nieuwe remblokken op en bij de laatste onderhoudsbeurt is er een nieuwe ketting-tandwielset op gekomen en zijn ook de kleppen gesteld. Het vriendelijke prijsje van 900 euro komt ook deels door de Randstedelijke gebruikssporen die de Diversion draagt. ‘’Er zit een deukje in de tank en ook wat krassen van een magnetische tanktas. Verder trilt de tophalf wat doordat een aantal bevestigingspunten niet honderd procent is. 900 euro is een mooie prijs voor een fiets die weliswaar geen schoonheid is, maar niets verkeerd doet.’’ Heb je belangstelling voor Arjans Diversion, waar trouwens ook handvatverwarming op zit, dan kun je bellen naar 06-44 98 96 06. [Unterschriften unterseite v.l.n.r.]In de middenklasse heeft de betrouwbare Yamaha viercilinder een uitstekende reputatie. Sinds 1994 zit de naakte XJ600N in het programma. Te veel ‘old school’: het rommelige stuurslot doet antiek aan. Geen experimenten: de XJ600 krijgt als voertuig voor de massa in 1996 slechts kleine modificaties, waaronder een wat hoekiger tophalf.De extra remschijf die in 1998 op de XJ600 verschijnt, verbetert de remprestaties aanzienlijk en tilt de Yamaha als geheel naar een hoger plan.Stijvere vorkpoten brengen in 1998 meer rust in de voorheen wat slappe voorpartij. Toch blijft het een aanrader om ook een set stuggere veren te monteren. Ook de naakte versie van de XJ600 was zeer succesvol.

Lees meer over

BMW Yamaha XJ600S Diversion

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...