+ Plus

Occasion Yamaha XJ6/Diversion/F

Moet een motorfiets eigenlijk altijd supersexy zijn, pronken met prestaties en helemaal volgehangen zijn met luxe extra’s? Absoluut niet. De aantrekkelijk geprijsde Yamaha met zijn vitale 78 pk vermogen en ongecompliceerde karakter laat zien dat het ook anders kan.

Doen en goed doen – met deze eenvoudige formule valt de aantrekkingskracht van de in 2009 gelanceerde Yamaha XJ6 te verklaren. Dat recept was achttien jaar daarvoor ook al extreem succesvol gebleken met de XJ600N/S, twee middenklasse bestsellers die maar liefst twaalf jaar in het Yamaha-gamma vertoefden. Ook deze modellen konden niet bogen op gigantische prestaties of een uitgesproken statig voorkomen. Bovendien draaiden deze tweekleppers maar zeer matig toeren. Maar het succes was enorm, want in Europa gingen reden er tienduizenden de showrooms uit. De beduidende modernere XJ6 met zijn vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, injectie, optioneel ABS en stabiele rijwielgedeelte begint ook al behoorlijk succesvol te worden. En dat is knap, aangezien de 20 pk sterkere FZ6 de middenklasse tussen 2004 en 2010 ook al goed bediende.

Maar de XJ6 is in zijn segment vooral een prijstechnisch aantrekkelijke machine, en dat is tegenwoordig een steekhoudend argument. Daarnaast heeft Yamaha ook nog de Diversion- en sinds 2010 de F-uitvoering met een tophalf en een volledige stroomlijn om de kastanjes uit het vuur te halen. Naast het acceptabele topvermogen worden de machines gekenmerkt door bescheiden verbruikscijfers en lage onderhoudskosten. En daar houden zuinig ingestelde toerrijders van. Ook de naakte XJ6 is een ongecompliceerde motorfiets, die beginnende motorrijders al snel veel vertrouwen geeft. Ook bij rijscholen kom je hem daardoor veel tegen. Ook teruggebracht naar 34 pk is de ‘6’ nog goed te rijden en met 48 pk kun je er al heel serieus mee rijden. En de XJ6 doet het altijd. Kortom, geen stress – alles goed.

AANKOOPTIPS

De XJ6 staat bekend als een probleemloze motor. De motorconstructie heeft zich in de in grote aantallen geproduceerde FZ6 en eerder in de YZF-R6 al lang en breed bewezen. Echt zwakke punten zijn er dan ook niet. Maar enige voorzichtigheid is wel geboden bij tot 34 en 48 pk ‘geknepen’ exemplaren. Als de originele onderdelen van het gasklephuis er niet bij zitten, wat bij geïmporteerde 34 –pk-modellen nog wel eens wil voorkomen, zijn deze nauwelijks nog te vinden. Een ombouw naar de standaard 78 pk wordt dan in de regel een duur verhaal. Op de occasionmarkt werken accessoires in de regel verkoopbevorderend. Wat kom je zoal op een XJ6 tegen? Kleine kentekenplaathouders, duo-covers, achterspatbordjes en zijkoffersets voor de Diversion. En heel af en toe kom je een vervangingsdemper tegen. Niet daar de prestaties van omhoog schieten, maar puur vanwege het geluid en het lagere gewicht.

MARKTSITUATIE

Er wordt door motorzaken vaak flink gestunt met jong gebruikte XJ6’s. Een nagenoeg nieuwe en perfect onderhouden motor met nauwelijks kilometers voor een gebruikte prijs, dat werk. Voor een welwillende particuliere verkoper wordt het daardoor haast onmogelijk om zijn vaak eveneens goed onderhouden XJ6 voor een goede prijs kwijt te raken, zeg boven de € 5.500,-. De duurdere occasions staan grotendeels bij dealers, die met name jonge klanten met zo’n prijspakker proberen te verleiden. Aan het andere einde van het prijsscala, onder de € 4.000,-, is de keuze veel beperkter, maar is de vraag veel groter. Hoge kilometerstanden van 30.000 en meer zijn kenmerkend voor de Diversion-modellen, die vooral door meer toeristisch ingestelde rijders worden gereden. Bij goed onderhoud worden dergelijke hoge kilometerstanden door prijsbewuste geïnteresseerden vaak op de koop toegenomen. En als er een paar honderd kilometer meer op de klok staat, wordt de keuze ineens een heel stuk groter.

TECHNISCHE GEGEVENS

MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.

Boring x slag          65,5 x 44,5 mm

Cilinderinhoud       600 cc

Max. vermogen      57 kW (78 pk) bij 10.000 tpm

Max. koppel 60 Nm bij 8.500 tpm

 

RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS.

Aluminium gietwielen       3.50 x 17; 4.50 x 17

Banden         120/70ZR17; 160/60ZR17

 

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 104 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte* 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 215 kg, tankinhoud 17,3 liter.

MOTOPLUS METINGEN

Topsnelheid**        200 km/uur

Acceleratie

0 – 100 km/uur         4,0 sec

Doortrekken

60 – 100 km/uur      5,1 sec

Verbruik        1 op 22,2

*MotoPlus-meting

**Fabrieksopgave

MODELGESCHIEDENIS

2009

Introductie van de XJ6 en XJ6 Diversion (tophalf) met typeaanduiding RJ19. Het blok is gebaseerd op de viercilinder van de FZ6, maar is door een hogere compressie, slankere inlaatkanalen en andere nokprofielen op koppel bij lage toerentallen en in het middengebied getrimd. Het stuur is verstelbaar en ABS optioneel. Vermogen: 78 pk, ook als 34-pk-variant leverbaar. Prijs XJ6/Diversion: € 7.199,-/€ 7.499,-

2010

De XJ6 Diversion F completeert de modellijn. Afgezien van de volledige stroomlijn verschilt de ‘F’ in technisch opzicht niet van de Diversion met tophalf. In Nederland wordt uitsluitend de ABS-versie gevoerd. Prijs XJ6/Diversion/F: € 8.199,-/€ 8.499,-/€ 8.999,-

2013

Kleine modelupdates: andere zijkappen en nieuw en compact koplamphuis (alleen XJ6), nieuwe duo-handgreep, instrumenten met LED-verlichting, ander zadelovertrek en heldere knipperlichten. Ook een nieuw model: XJ6 SP met tweedelig zadel, carbon-look onderdelen en zwarte wielen. Prijzen onveranderd. Prijs voor XJ6 SP met ABS € 8.699,-

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.