+ Plus

Occasion Yamaha MT-07

‘Volwassen puber’ was de kop boven de eerste test van de vier jaar geleden als compleet nieuw model gepresenteerde Yamaha MT-07. Een duidelijke verwijzing naar het speelse karakter in combinatie met ronduit volgroeide prestaties. Een combinatie die nu nog net zo lekker smaakt als vier jaar geleden natuurlijk. Ondanks zijn relatief jonge leeftijd doet de MT-07 het op de occasionmarkt dan ook meer dan goed!

Masters of torque. Ofwel meesters van het koppel. Daarvoor staat de afkorting MT, twee letters die voor het eerst de kop op staken bij de bullige MT-01 (vanaf 2005) en de heel iets later gepresenteerde MT-03 met de 660cc-eencilinder uit de XT-lijn. Ondanks de echt goede rijeigenschappen werd geen van beide verkooptechnisch een groot succes. Dat veranderde echter met de komst van de actuele MT-lijn, die in 2013 gestalte kreeg met de presentatie van de MT-09 met volledig nieuw ontwikkelde drie-in-lijn, waarna het jaar erop de MT-07 volgde. Ook dankzij de meer dan scherpe introductieprijs van € 6.999,00 vloog de 689cc-paralleltwin van meet af aan werkelijk de showrooms uit. Al vier jaar op rij weet de kleine twin zich in de top drie van best verkochte motorfietsen te rijden, met onder meer als gevolg dat ‘ie ook op de tweedehandsmarkt heel goed vertegenwoordigd is. En het goede nieuws: ook als occasion weet de MT-07 met zijn deugden menig motorrijders om zijn vingertjes te winden. Zijnde, meer dan voldoende power, lichtvoetige handling, prima uitrusting, eigenzinnig design, een bult karakter en, zoals inmiddels vast is komen te staan, een uitstekende betrouwbaarheid. Al zijn er natuurlijk ook een paar kanttekeningen. Lichte trillingen bij een constant toerental rond de 5.500 tpm bijvoorbeeld, of de niet altijd even smeuïge versnellingsbak. Zaken waar overigens prima mee te leven valt, eigenlijk is het enige echte zwakke punt de in het LCD-dashboard geïntegreerde versnellingsindicator, die wel eens wil haperen. Iets dat overigens met een aangepaste versnellingsbaksensor opgelost kan worden. Verder staat de techniek van de kleine Japanner echter als uiterst solide te boek.
Verbeteringspotentieel is er wel wat betreft het rijwielgedeelte, zeker voor wat grotere (en zwaardere) rijders is de afstelling van voorvork en achterschokbreker aan de softe kant. Yamaha heeft daar met het 2018-model op geanticipeerd, voor de oudere exemplaren zijn er upgrades beschikbaar in de vorm van zwaardere veren of een andere schokbreker.
Ondanks de prima reputatie heeft de MT-07 als occasion zijnde een probleem: de nieuwprijs. Die was, zeker in het eerste jaar, in vergelijking met de directe concurrentie spectaculair laag, waardoor de tweedehandsprijzen soms ronduit ambitieus lijken. Echter, wanneer de betreffende machine is behangen met extra’s als bijvoorbeeld een comfortzadel, kuipruitje, valbeugels of kofferdrager, zijn dergelijke prijzen absoluut te rechtvaardigen. Wat heet…

MARKTSITUATIE
Een occasionartikel wijden aan een motorfiets van krap vier jaar oud? Wie een tweedehands-lijntje betreffende de MT-07 uitgooit snapt al snel waarom, de twin is zeer goed vertegenwoordigd op de markt. Dat is natuurlijk voornamelijk te danken aan de zeer goede verkoopaantallen van de 07, die de twin onder andere dankt aan zijn aantrekkelijke prijs. Dat rechtvaardigt echter ook de volgende vraag: waarom zou je überhaupt voor een tweedehands gaan, wanneer je voor een fractioneel hoger bedrag ook nieuw kunt rijden? Het antwoord daarop is tweeledig. Allereerst is niet iedere portemonnee even groot en pak ‘m beet tweeduizend euro verschil tussen nieuw en een nette gebruikte, is nog altijd veel geld. Ten tweede hebben veel nieuwkopers het ‘bespaarde’ bedrag deels geïnvesteerd in extra’s, waar je als tweedehands koper dan weer van profiteert. Upgrades aan vering en verdieping van het praktisch gebruiksgemak (windscherm, koffers, handvatverwarming etc.) gelden daarbij als echte meerwaarde. Zoals gezegd staat de MT-07 als zeer betrouwbaar te boek, let bij een bezichtiging daarom vooral op de bekende zaken als slijtage van ketting en banden, valschades, een passende onderhoudshistorie en speling van de bekende lagers. Is dat allemaal in orde, dan zit je wel goed. Prijzen beginnen bij zo’n zesduizend euro voor exemplaren uit de eerste modeljaren, voor duizend euro meer ben je in de markt voor machines van één, maximaal twee jaar oud.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.