Nieuws

Occasion – Yamaha MT-03

In het kleine, maar groeiende aanbod van motoren in de 300cc-klasse vertegenwoordigt de Yamaha MT-03 het meer volwassen type. Als gebruikte motorfiets is het vooral een ongecompliceerde aanrader voor nieuwkomers.

Een motorfiets met 30 Newtonmeter koppel die zichzelf de titel ‘Master of Torque’ geeft komt mogelijk net iets te zelfverzekerd over. Toch is de afkorting ‘MT’ in deze cilinderinhoudsklasse volkomen gerechtvaardigd voor de kleine Yamaha. Ook in andere opzichten is het de tweecilinder die de MT-03 onderscheidt van de concurrentie op instapniveau. Die monteren voornamelijk allemaal goedkopere eencilinders. De zwaardere voorganger (2006 tot 2013) met dezelfde naam beschikte ook over een eencilinder.

De huidige naakte MT-03 is technisch niet gebaseerd op die 660 cc zware voorganger, maar op het instapmodel YZFR3. Ook zonder kuipwerk slaat de hoogtoerige tweecilinder met 320 cc een goed figuur. Hij maakt indruk met zijn krachtige vermogen en soepele loop. Bovendien is het lage brandstofverbruik uiterst welkom bij de notoir krap bij kas zittende jonge doelgroep. Het feit dat de amper 170 kilo wegende MT-03 net iets onder de wettelijke grens van 48 pk presteert, stoort niet echt. Het is meer de vering, die zoals gebruikelijk in deze klasse eenvoudig is gehouden, die de grenzen bepaalt. In principe gaat de vering harmonieus samen met de lichtvoetige Yamaha, maar zodra de snelheid toeneemt of de wegomstandigheden slechter worden, krijgt de vering het al snel een stukje lastiger. Kritiek is er ook op de op zich betrouwbare, maar wat grove ABS-regeling.

Dit alles doet echter nauwelijks afbreuk aan het rijplezier voor beginners. Ook omdat de MT-03 verder geen zwakke punten heeft. De naked beschikt als bonus over een prima actieradius (tot 400 kilometer) en ontspannen ergonomie. Sinds 2020 (zie modelgeschiedenis) is de zitpositie nog meer voorwielgericht en presteert de motor door de aangepaste afstelling van het rijwielgedeelte zelfverzekerder. Nog duidelijker (en voor velen een doorslaggevende factor bij de aankoop) is het agressiever ogende koplampmasker met LED-koplampen.

Marktsituatie
Het aanbod van gebruikte MT-03’s houdt niet over. Blijkbaar worden dit soort motoren gewoon onder vrienden verkocht. Daardoor zien ze nooit een dealer of online verkoopplatform. Als dat laatste wel het geval is, moet je eerst de 660cc-voorganger met dezelfde naam uitfilteren. In tegenstelling tot de oer-MT-03 zijn de tweecilinders niet verkrijgbaar voor minder dan € 4.000,-. Jonge rijders die de voorkeur geven aan het iets gedegener ontwerp van de vroege modeljaren, hebben rond de € 4.300,- redelijk wat te kiezen. MT-03’s (vanaf bouwjaar 2020) die volgens zijn het boekje zijn onderhouden gaan rond de € 5.000,- weg. De kilometerstand is over de hele linie laag. Slechts een handvol motoren heeft meer dan 10.000 kilometer op de teller staan. Veel dealers bieden de motoren aan voor nauwelijks meer geld, maar wel met garantie en een beurtje. Demo-modellen gaan nog steeds voor ongeveer € 6.000,- over de toonbank.

Bezichtiging
Vervelend genoeg werden bijna alle modeljaren van de technisch nauw verwante YZF-R3 en MT-03 geteisterd door terugroepacties. Of die zijn uitgevoerd kan op basis van het chassisnummer bij de dealer of online worden gecontroleerd. Afgezien daarvan is de techniek van de MT onopvallend in de beste zin van het woord. Zoals altijd zijn de staat van de motor en regelmatig onderhoud de doorslaggevende factoren bij een aankoop. Een beurt is elke 10.000 kilometer of eens per jaar nodig. Kleine sporen van ongelukken of krassen in de kunststof bekleding zijn typerend voor beginnersfietsen, maar dit zijn meestal slechts cosmetische gebreken.
Populaire accessoires: Yamaha biedt een uitgebreid assortiment accessoires. In de praktijk zijn de meeste MT-03’s redelijk spaarzaam met extra’s uitgerust. Op vroege MT-03’s worden soms LED-knipperlichten gemonteerd (paar voor ongeveer € 80,-). Over het algemeen zijn een paar accessoires in de mode: kortere/verstelbare hendels (paar voor € 100,-), korte nummerplaathouders (60,-) of vervangende uitlaatdempers (vanaf € 300,-). Valbeugels, windscherm of bagagemogelijkheden? Zeer zeldzaam.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...