+ Plus

Occasion Yamaha MT-01

Tussen vedergewichten scoort de bokser met het hoogste aantal slagen. Bij de zwaargewichten daarentegen telt niet het aantal slagen, maar gaat het juist om die ene, vernietigende dreun. Zou je in deze een parallel willen trekken met de motorwereld, dan is Yamaha’s MT-01 zonder twijfel een zwaargewicht. In meer dan één zin. Vermogen wordt soms volledig overschat. Wanneer 90 pk een 267 kilo zware machine met daarbij ook nog het gewicht van de rijder moet verplaatsen, dan wordt de motorische goegemeente daar niet bepaald warm van. Terecht misschien ook wel. Wanneer echter diezelfde 267 kilo plus rijder direct na het ontkoppelen, vanaf net iets boven stationair toerental, er vandoor gaat alsof er een sloopkogel tegen de achterzijde dreunt, dan liggen de zaken ineens heel anders. Vervang sloopkogel nu maar eens door koppel en laat de volgende klinische waarden eens rustig op je in werken: de moddervette V-twin mobiliseert al vanaf slechts 1.200 toeren een dikke 100 Newtonmeters aan koppel en heeft zijn maximum 150 Nm koppel al paraat bij 3.750 toeren per minuut. En heeft het zin om met dergelijke waarden überhaupt nog te discussiëren over vermogen? Feitelijk niet, al laten de voor Yamaha ongetwijfeld enorm teleurstellende verkoopaantallen zien dat de enorme groep vermogenslemmingen er uiteindelijk voor zorgt of een model nu wel of geen verkoopsucces worden. Top afwerking, een standaard al goddelijk klinkend blok, trekkracht in overvloed, verrassend handelbaar, gezien zijn postuur opmerkelijk sportief te rijden en een technisch honderd procent betrouwbaar kunstwerk: het mocht voor de in 2005 geïntroduceerde MT-01 helaas allemaal niet baten. Echter: importeursleed betekent ook vreugd onder occasionkopers! Het aanbod is wellicht niet overvloedig, als echte liefhebbersmachine zijn de aangeboden MT-01’s doorgaans goed onderhouden, met liefde verzorgd en bovendien ogen ze als nieuw. En misschien nog wel belangrijker, de MT-01 doet wat iedere motorfiets zou moeten doen: hij tovert een glimlach op je gezicht! ________________________________________ AANKOOPTIPS Wat betreft betrouwbaarheid zijn de meningen eensgezind: volledig probleemvrij, loopt simpelweg altijd zonder modelspecifieke gebreken. Wat echter niet automatisch betekent dat de MT-01 gevrijwaard is geweest van de werkplaats, minimaal drie officiële terugroepacties zijn er bekend. Allereerst een mogelijke breuk in het hevelsysteem (betreft framenummers JYARP121-000301 tot JYARP121-011175 en JYARP111-000301 tot JYARP181-001239). Ook waren er problemen met een defecte gasklepsensor, hetgeen er toe kan leiden dat een warm gereden blok plotseling afslaat (betreft framenummers JYARP121-000301 tot JYARP121-0006312). Een productiefout in de spiegelsteunen van de volgende framenummers kan het afbreken van een spiegel tot gevolg hebben: JYARP18100000001 tot JYARP181000002563. De MT-01 is een geliefd object om rijkelijk vol te hangen met allerlei accessoires, vraag altijd even of de originele onderdelen nog voorhanden zijn. ________________________________________ MARKTSITUATIE Met uitzondering van het eerste jaar werd voor de MT-01 doorgaans nooit de cataloguswaarde gevraagd. Ondanks dat de vette twin nooit echt de hoofdprijs heeft gekost, gingen de nieuwverkopen erg taai. Voor relatief jonge gebruikte machines, die soms ook nog eens met bijzonder prijzige, exclusieve accessoires opgetuigd zijn, is de lucht voor de verkoper redelijk dun. Voor prijzen rond de € 8.500,- heb je al een mooi exemplaar met een lage kilometerstand. Veel van de aangeboden MT-01’s zijn nog van de eerste eigenaar die hun machine altijd vertroeteld hebben, echt scharrige exemplaren zul je dan ook nauwelijks tegenkomen. Dat heeft ook tot gevolg dat je niet moet denken even flink je slag te kunnen slaan door een ‘prijsknallertje’ binnen te hengelen, voor minder dan € 7.500,- kom je nagenoeg niets tegen. De MT-01 is wat dat betreft echt een liefhebbersmachine, die heel doelbewust gezocht en gekocht wordt. Verwacht niet zoals bij een allrounder er ‘zomaar’ tegen eentje aan te lopen! ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS (type RP121, modeljaar 2005) MOTOR luchtgekoelde viertakt 48° V-motor met vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 40 mm, geregelde katalysator, accu 12V/12Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 97,0 x 113,0 mm Cilinderinhoud 1.670 cc Compressie 8,4 : 1 Max. vermogen 66,3 kW (90 pk) bij 4.750 tpm Max. koppel 150,3 Nm bij 3.750 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 267 mm met dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.525 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 103 mm, veerweg v/a 117/103 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 267 kg, tankinhoud 15 liter. MEETGEGEVENS Topsnelheid** 210 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,7 sec Doortrekken 60-140 km/uur 7,9 sec Verbruik (secundaire weg) 1 op 17,9 * MotoPlus-meting; ** Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 2005 Modelintroductie (type RP121. Kleuren: paars en zilver. Nieuwprijs: € 15.999,- 2007 Type RP181. Zes- in plaats van vierzuiger remklauwen voor. Herziene vloeistofreservoirs van koppeling en voorrem; nieuw vormgegeven buddy, nieuwe vorkpootbeschermers en andere spiegels. Kleuren: zwart, wit en rood. Nieuwprijs: € 15.999,- 2008 Kleuren: zwart, wit en zilver. Nieuwprijs: € 15.999,- 2009 Type RP184. Speciaal SP-model: Öhlins veerelementen, Pirelli Diablo Rosso banden, conisch stuur, tweekleurige buddy, goudkleurige velgen, rood/witte kleurstelling en uitlaatsysteem met nanocoating en diverse verchroomde details. Nieuwprijs SP: € 17.999,- Kleuren standaard model: zwart en wit. Nieuwprijs: € 14.999,- 2010 Kleuren: zwart, zilver en grijs. Nieuwprijs: € 15.999,- 2011 Kleuren: zwart. Nieuwprijs: € 15.999,- 2012 MT-01 in Nederland niet meer leverbaar. ________________________________________ DETAILS De Stage 1 kit met fenomenaal klinkende Akrapovic pijpen maakt de MT-01 aanvankelijk tot eenzitter. Eind 2005 leverde Yamaha ook hitteschilden voor duogebruik. Voor in het blok zit het oliereservoir van de dry-sump smering. Het uit de Road Star Warrior stammende, flink aangepaste blok is op acht punten met het 17 kilo zware aluminium frame verbonden. De tellerpartij in soepbordformaat informeert digitaal over actuele snelheid en geeft het toerental analoog weer. Uiterlijk bij 5.500 tpm moet de versnellingsbak worden beroerd. Vanaf 2007 prijken er zes- in plaats van vierzuiger remklauwen in het voorwiel, dezelfde set die ook de 2007-R1 tot stoppen maant. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 19/2011 (VT); 23/2008 (VT), 21/2007 (VT) VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste test; CT = Compacttest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl ________________________________________ INTERNET https://mt01.valenkamp.nl ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 7500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 7.500,-. Waar: Doornekamp Motorsport Wat: Triumph Street Triple R Prijs: € 7.450,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 7.000 Info: 033-253 4425 [Bild Triumph_Street_Triple] MOTOPLUS-oordeel + Sterk en gecultiveerde driecilinder Flitsend stuurgedrag Volledig instelbare veerelementen Comfortabele zitpositie – Geen ABS Koppelingshendel niet instelbaar ________________________________________ Waar: Motorhuis Bakker Wat: Suzuki Burgman 650 ABS Prijs: € 7.490,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 4.500 km Info: 0591-521 279 [Bild Suzuki_Burgman] MOTOPLUS-oordeel + ABS Zeer comfortabele zitpositie Praktische woon-werk machine Laag kilometrage – Hoog gewicht Stabiliteit ________________________________________ Waar: John van de Bunt Motoren Wat: Yamaha YZF-R6 Prijs: € 7.500,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 4.532 km Info: 033-475 1181 [Bild Yamaha_YZF-R6] MOTOPLUS-oordeel + Beresterke 600cc viercilinder Pure racer Messcherpe stuurprecisie – Piekerig motorkarakter Extreme zithouding Geen stuurdemper

Lees meer over

Suzuki Triumph Yamaha MT-01

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-