+ Plus

Occasion: Yamaha FZ6 (Fazer)

Half aangekleed toeren of naakt door de stad – Yamaha’s 600-bestseller is van vele markten thuis en heeft beslist meer in zijn mars dan het opvrolijken van de beginnende motorrijder.De Fazer was er als eerste. Om precies te zijn al in de laatste maanden van 1990, als FZS600. Deze Yamaha met tophalf kuip schopte het tot een van de best verkochte machines op de motormarkt. En terecht ook, want deze sportief aangeklede Japanner met net geen 100 pk aan boord was allesbehalve een saaie en verveelde middenklasser. Ook zijn opvolger, de FZ6, nam deze deugden over en hield het vaandel sinds 2004 hoog, tot hij in 2010 werd vervangen door de FZ8. Ook de FZ6 was met tophalf leverbaar als Fazer en in de tweede helft van 2004 kwam daar de naakte FZ6 bij, beide met 98 pk. Dat vermogen schudt het van de R6 overgenomen, vloeistofgekoelde viercilinderblok met injectie er lekker losjes uit. Daarnaast staat de FZ6 bekend om zijn enorme betrouwbaarheid en het stijve, uit twee gietdelen bestaande aluminium frame. Een pareltje om te zien. Ook dit model groeide al weer snel uit tot een echte verkooptopper. En daar heeft het ABS (vanaf 2006 voor de FZ6 Fazer, vanaf 2007 voor de FZ6) zeker aan bijgedragen. In 2007 presenteerde Yamaha naast de ‘normale’ FZ6/Fazer de Fazer S2 een extra model met een langere swingarm en een aantal andere modificaties (zie ook Modelgeschiedenis). Wel daalde de oude FZ6 iets in prijs, maar ook in vermogen: naar 78 pk. Al snel bleek dat deze geknepen versie, die in bepaalde om verzekeringstechnische redenen handig was, geen schijn van kans had tegen de 98 pk sterke S2, die vanaf 2009 in de naakte variant verkrijgbaar was. Mooi, sterk en uitgekiend, kortom een motorfiets waar je veel lol aan kunt beleven. En tegenwoordig ook voor aantrekkelijke occasionprijzen. AANKOOPTIPSGoed nieuws voor techneuten met twee linkerhanden: de FZ6 hoort tot de categorie motorfietsen waarbij je je doorgaans geen zorgen hoeft te maken over zwakke punten of technische malheur. Even de algemene staat van onderhoud controleren, kijken of er valschade is (er zitten wel eens ex-lesmotoren tussen), checken of er op korte termijn dure slijtageonderdelen vervangen moeten worden, even in het onderhoudsboekje kijken of het reguliere onderhoud netjes is uitgevoerd en dan kopen. Simpel. De betrouwbare Yamaha kom je als occasion ook wel als 25 kW-uitvoering tegen, maar het overgrote merendeel wordt uiteraard gevormd door de modellen met vol vermogen. Ook de 78 pk-versie kom je wel tegen, maar daar is de vermogensbegrenzing via de gasaanslag vaak ongedaan gemaakt. Is dat nog niet gebeurd, dan moet je rekenen op bijkomende kosten van rond de € 200,-. Iets om mee te nemen bij de prijsonderhandeling.MODELGESCHIEDENIS 2004Introductie van de FZ6 (type RJ074) en de Fazer met tophalf (type RJ071). Vermogen: 98 pk.2006De nieuwe Fazer (type RJ076) is voorzien van ABS, de FZ6 blijft ongewijzigd. Terugroepactie voor de FZ6 met framenummers JYARJ074 000 000 301 tot JYARJ074 000 029 125 en de FZ6 Fazer met de nummers JYAR071 000 000 301 tot JYAR071 000 039 566. Dit in verband met een vervanging van de gasklepsensor. 2007Komst van de Fazer S2 (type RJ149) met ABS, nieuwe voorrem, nieuwe aluminium swingarm, aangepast zadel en lager geplaatste voetsteunen. De ‘oude’ FZ6 Fazer (type RJ148) wordt in prijs verlaagd, maar ook het vermogen daalt, naar 78 pk. De naakte FZ6 (type RJ14B) zakt ook naar 78 pk, maar krijgt ook ABS. 2009Nieuwe FZ6 S2met ABS en 98 pk vermogen (type RJ14D).2010Laatste bouwjaar. MARKTSITUATIEOp een aantal internetsites kom je opvallend machines uit Polen en Italië tegen, die vaak voor belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Aantrekkelijk, maar je kunt je beter de moeite van een ‘koopvakantie’ besparen, want het blijken in de praktijk maar al te vaal vaak motoren met (motorische) schade en andere gebruikssporen. Voor een net onderhouden FZ6 kun je dus beter op zoek gaan bij een dealer of particuliere aanbieder binnen de landsgrenzen. De keuze is ruim en vaak vind je je persoonlijke koopje al dicht in de buurt. Wat de nieuwverkopen betreft is het tophalf-model in Nederland altijd populairder geweest dan de naakte variant en dat zie je terug in het occasionaanbod. Machines zonder ABS zijn minder gewild en zijn daardoor vaak een stukje gunstiger geprijsd. DETAILSDe uitlaatjes onder het kontje was in 2004 een echte hype onder hypersports. Bij de FZ6 draagt het voornamelijk bij aan de slanke lijn.Intro- of eerder extrovert? De schakelstang wordt door het prachtige frame geleid, een even ongebruikelijke als prachtige detailoplossing. Nieuwe, gegoten aluminium swingarm voor de S2 (vanaf 2007). Deze was lichter en stijver en moest voor een beter stuurgevoel zorgen. Dat voelen alleen extreem gevoelige rijders. Kwestie van styling: twee tripmeters, weergave van benzinevoorraad en koelvloeistoftemperatuur, toerenteller, snelheidsweergave. Enfin, veel info op weinig ruimte. Wie heeft er aan de klok gedraaid? Het S2-model kreeg een vers instrumentarium. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar is wel overzichtelijk. [BU actiefoto]Het ‘meeneem-effect’: de middenklasser is krachtig en ergonomisch goed onderlegd om een passagier mee te nemen. TECHNISCHE GEGEVENS (type RJ14B, bouwjaar 2008) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 65,5 x 44,5 mmCilinderinhoud 600 ccMax. vermogen 72 kW (98 pk) bij 12.000 tpmMax. koppel 63 Nm bij 10.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning verstelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 98 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 210 kg, tankinhoud 21 liter. METINGENTopsnelheid** 210 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,7 sec0 – 200 km/uur 15,8 secDoortrekken60 – 140 km/uur 12,2 secVerbruikSecundair 1 op 20,0*MotoPlus-meting**FabrieksopgaveGETEST IN MOTOPLUS22/2008 (VT – generatietest), 12/2007 (VT – naked), 7/2007 (VT – naked)ET = Eerste Test, T = Test, TT = Toptest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl INTERNETwww.fazer.nlwww.fz6-forum.com (Engels)www.ydcn.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.