+ Plus

Occasion Yamaha FZ1/Fazer

Iedereen bouwde op een gegeven moment beresterke naked bikes, behalve Yamaha. Het zou nog tot 2006 duren voor de langverwachte FZ1 samen met de van een tophalf voorziene Fazer de handschoen opnam. De verwachtingen van Yamaha’s FZ1 naked waren een paar jaar terug hooggespannen. Yamaha-fans hadden immers lang op de power naked moeten wachten en bovendien was het segment der kant-en-klare streetfighters inmiddels al aardig gevuld met onder andere de Triumph Speed Triple, de Kawasaki Z1000 en Aprilia’s Tuono. Een behoorlijk competitieve omgeving dus, waarin de FZ1 zich moest gaan bewijzen. Maar met het hypersportieve R1-blok in het vooronder had de FZ1 op papier aardig wat munitie aan boord. Door aanpassing aan nokkenassen, de draaiende massa, de mapping en een andere compressie was dat weliswaar iets minder dan het aantal pk’s van de R1, maar de 150 overgebleven paarden zijn op papier nog steeds geen kattenpis. Helaas hadden de Yamaha-ingenieurs een wat ongelukkige hand voor wat betreft de afstelling van het geheel. Onder de 7.500 toeren gebeurt er namelijk niet zo woest veel en dat is met name op secundaire stuurweggetjes een gemis. Daarnaast heeft de harde, licht vertraagde gasaanname een negatieve invloed op het rijden van loepzuivere lijnen op dit soort wegen. Veel FZ1-rijders hebben dat ondervangen door een kleiner voortandwiel te monteren, wat de Yamaha wat sterker maakt in tussensprints (zie ook kader Aankooptips). Het rijwielgedeelte, met het bijzonder mooi geconstrueerde aluminium frame, kan uiteraard niet tippen aan dat van de R1, maar de vering heeft in ieder geval voldoende dempingsreserves. De FZ1 Fazer, met tophalf, heeft een wat meer toergerichte comfortabele afstelling, terwijl de naked FZ1 een stuggere setting kent, die prachtig harmonieert met de krachtig toebijtende en goed doseerbare remmen. Ook bij stevige remacties blijft de Yamaha steeds mooi in het spoor. Wil je helemaal op zeker gaan kijk dan naar een FZ1 van het tweede bouwjaar, want vanaf dat moment was ‘ie er ook met ABS. AANKOOPTIPSEchte gebreken zijn van deze nog jonge machine niet bekend. Staat een FZ1 of een Fazer in de werkplaats, dan blijft het werk meestal beperkt tot een onderhoudsbeurt en het vervangen van slijtagedelen. Bekend zwak punt: het moeizame doortrekken. Veel FZ1’s zijn achteraf voorzien van een kleiner (meestal) 16-tands voortandwiel om dit iets te verbeteren. Het kost de wereld niet en levert in ieder geval voordeel op. Eventueel is dit zelf te doen, maar houd er wel rekening mee dat je voor de montage de schakelstang en de ophanging van de voetsteun moet demonteren. Verder wil een FZ1 nog wel eens met zijn kop slaan, wat goed te ondervangen is door het monteren van een stuurdemper van bijvoorbeeld Hyperpro of WP. Verder is met name de naakte FZ1 natuurlijk uitgelezen ‘slachtoffer’ voor het monteren van accessoires als mini-knipperlichten, een andere kentekenplaathouder of een vervangingsdemper. Dat kan er mooi uitzien, maar dat is zeker niet altijd het geval. Vraag daarom altijd of de originele onderdelen er nog bij zijn. Check ook even of de FZ1 is voorzien van gemodificeerde spiegels, daar is in 2008 een terugroepactie voor geweest omdat ze konden breken. MARKTSITUATIEEerste eigenaar en dealer-onderhouden, dat zijn de meest voorkomende zinsneden in advertenties waarin een FZ1 of een FZ1 Fazer wordt aangeboden. Een zin die een potentiële koper graag leest, maar tegelijkertijd een zin met een prijs, want onder de € 6.000,- kom je nauwelijks zo’n Yamaha tegen. Aan de andere kant: gezien het grote aanbod en de matige vraag kan het geen kwaad, zeker in het geval van een ABS-loze FZ1, om eens goed over de prijs te onderhandelen. De FZ1 Fazer wordt doorgaans met een hogere kilometerstand aangeboden dan de naakte versie, wat de toercapaciteiten van deze 1000 fijntjes onderstreept. Jaarkilometrages tussen de 10.000 en 15.000 kilometer zijn bij deze gekuipte variant zeker geen zeldzaamheid. En met een beetje geluk kom je ze tegen met handige accessoires als een kofferset, een hogere ruit of een navigatiesysteem op. MODELGESCHIEDENIS2006Introductie van de FZ1 en FZ1 Fazer2007FZ1 Fazer voorzien van ABS, zwart blok en gemodificeerde veersetting.2008FZ1 voorzien van ABS; FZ1 Fazer ongewijzigd, maar wel leverbaar in GT-versie met volle stroomlijn en hogere ruit.2009FZ1 Fazer met zwart blok en goudkleurige velgen; FZ1 ongewijzigd.2010FZ1 en FZ1 Fazer met gemodificeerd motormanagementTECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2006; gegevens FZ1 Fazer tussen haakjes)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vijf kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 77,0 x 53,6 mmCilinderinhoud 998 ccMax. vermogen 110,3 kW (150 pk) bij 11.000 tpmMax. koppel 106 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.460 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 109 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 215 (222) kg, max. belading* 195 (188 kg), tankinhoud 18 liter. MOTOPLUS METINGENTopsnelheid** 252 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,6 (3,5) sec0 – 200 km/uur 10,3 (9,8) secDoortrekken60 – 140 km/uur 8,2 (8,2) secVerbruikSecundair 1 op 16,4 (1 op 16,6)[BU’s][Grote foto, zonder BU][p. 102-103 v.l.n.r.]De Yamaha FZ1 Fazer heeft iets comfortabeler afgesteld rijwielgedeelte dan zijn naakte broer.Naakt of tophalf? Op de FZ1 Fazer heb je in ieder geval een betere lichtopbrengst.[Details]Informatieoverdracht geslaagd! De FZ1 heeft een overzichtelijke cockpit, waarin niets ontbreekt: toerenteller, snelheid, benzinevoorraad en de tijd.Hoge, rubbergelagerde risers omklemmen het stuur dat trouwens nauwelijks gebogen is. Het stuurgevoel is in ieder geval heel direct. Een instelbare voorvork, alhoewel veel eenvoudiger dan die van de R1. De uitgaande demping is links te verstellen, de ingaande aan de rechterkant. Met en zonder. De FZ1 en FZ1 Fazer begonnen in 2006 zonder ABS, in 2007 kreeg de Fazer ABS, een jaar gevolgd door de FZ1.Achterop de FZ1 Fazer zou je beter moeten zitten dan op het kontje van de FZ1, maar de handgrepen zitten ergonomisch niet helemaal op de juiste plek.GETEST IN MOTOPLUSFZ16/2010 (ET), 13/2009 (VT), 24/2008 (VT), 14/2008 (VT), 24/2007 (VT), 9/2007 (ET), 16/2006 (VT), 15/2006 (VT), 6/2006 (VT)FZ1 Fazer2/2011 (VT), 17/2010 (VT), 19/2009 (VT, GT-versie), 7/2008 (VT, GT-versie), 9/2007 (ET), 13/2006 (T)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl. INTERNETwww.fazer.nlwww.fz1.nl

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-