+ Plus

Occasion – Yamaha FJR1300

De meest Europese onder de Japanse motorfabrikanten verkeerde in 2001 in jubelstemming aangezien het doorgewinterder kilometervreters eindelijk met een uiterst dynamische toermachine kon bedienen. En die opgetogen stemming was volledig terecht.

Wat was dertien jaar geleden het ergste wat een BMW-verkoper kon overkomen? Dat een potentiële koper eerst eens op de toen hagelnieuwe Yamaha FJR1300 ging zitten er in het slechtste geval ook nog eens een proefritje mee maakte. Dan was de geïnteresseerde definitief verloren geweest voor de blauwwitte brigade uit München. En niet zonder reden. De FJR deed destijds werkelijk alles beter dan iedere vergelijkbare toerbuffel – niet alleen die van BMW. De Yamaha was veel dynamischer, veel sterker in vlotte tussensprints en handelbaarder, maar bovenal compromisloos in zaken als stabiliteit, zitpositie en windbescherming. En de Yamaha bood precies datgene wat veel kilometervreters al lang niet meer te bieden hadden: rijpret, heel veel rijpret. De overwinningen in vergelijkingstesten regen zich aaneen en uitstekende verkoopcijfers waren het logische gevolg. De enige BMW-troef deed er na 2003 ook niet meer toe, want vanaf dat moment werd ook de FJR eindelijk standaard met ABS geleverd. Maar het verging de FJR net als alle trendsetters. De concurrenten deden na verloop van tijd ook stevig van zich spreken en wisten de Yamaha deels te achterhalen. Dat verandert echter niets aan het feit dat de steeds met veel aandacht gemodificeerde Yamaha ook tegenwoordig nog een fantastische (gebruikte) machine is.

AANKOOPTIPS
De Yamaha FJR1300 staat bekend als technisch volledig probleemloos, top afgewerkt en ook na vele jaren intensief gebruik ‘nog goed in de lak’. Motorrijders die een nieuwe FJR hebben aangeschaft, zijn in de regel ervaren rijders die veel aandacht aan het onderhoud van hun machine besteden. Dat maakt de situatie er op de occasionmarkt alleen maar rooskleuriger op. Echte kinderziektes zijn er niet geweest. Defecte klepvoeringen (licht tikken hoorbaar) kwamen heel af en toe voor, maar dat werd door Yamaha in de meeste gevallen vaak onder coulance opgelost. Verschil in kwaliteit in de lak van de koffers mag inmiddels ook geen issue meer zijn. In 2006 was er een terugroepactie voor de modeljaren van 2001 tot 2005 (afslaan bij stationair lopen, vervangen gasklepsensor) en in 2011 voor de modeljaren 2006 tot 2009 (uitvallen elektronica door een massaprobleem) en 2011 (voorste remlichtschakelaar).

MARKTSITUATIE
Als nieuw verkochte machine hoort de FJR al een paar jaar niet meer tot de echte verkooptoppers, de concurrentie is ondertussen te omvangrijk en te sterk. Maar als occasion geniet deze Yamaha nog steeds een enorme populariteit, dealers zien ze graag als inruilers komen en kopen waar nodig ook extra in. Bang dat ze lang blijven staan, hoeven dealers niet te zijn, mits de vraagprijs realistisch is. De FJR is een machine met een zeer behoorlijke ‘omloopsnelheid’. Grote prijsverschillen zijn op te hangen aan de jaren waarin de FJR werd gemodificeerd: 2003, 2006 en met name 2008. Het meest gunstig geprijsd zijn uiteraard modellen uit de eerste twee ABS-loze jaren, die je met een vijfcijferige kilometerstand rond de € 4.000,- kunt vinden.  Tussen de € 6.000,- en € 7.000,- kun je ook al machines met ABS van de eerste eigenaar tegenkomen. Voor € 2.000,- extra leg je met een beetje geluk de hand op een keurig 2008-model. Vanaf modeljaar 2009 wordt het aanbod beduidend minder, aangezien ook het aantal nieuw verkochte FJR’s vanaf dat moment minder werd.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.