+ Plus

Occasion – Yamaha BT1100 Bulldog

Bij de lancering in 2002 was de techniek van deze machine feitelijk al verouderd. Een doorslaand succes werd het ook niet direct en te hopen viel destijds dat de Bulldog zijn tijd vooruit was. Dat bleek ook zo te zijn en als occasion is het tegenwoordig zelfs een aanrader. Tenminste, als je deze machine op waarde weet te schatten.

Het concept van deze motorfiets: uit de jaren tachtig. De V-twin dook voor het eerst op in de – tegenwoordig salonfähige – TR1 en later ook in de XV1100 cruiser. Verder: carburateurs. Daar zit tegenwoordig bijna niemand meer op te wachten. En hey, niet eens ABS! Gaat het nog? Zeker wel! Ook met slechts 65 pk en een eenvoudig uitgevoerd rijwielgedeelte. Voor motorrijders, die een machine met gematigd vermogen, geen overbodige opsmuk en een rechte zitpositie zoeken, is de Bulldog zeker geen verkeerde keuze. Of zoals Yamaha het destijds zelf verwoordde: “Een aantal van die mensen is niet per se op zoek naar een motorfiets met een extreme vermogens- en handlingskarakteristiek.” De doelgroep wilde liever een traditionele motorfiets met een geheel eigen karakter. Deze uitspraken zijn van 2001, en de marketingstrategen van Yamaha zaten er destijds voor wat betreft de zogenaamde doelgroep behoorlijk naast. Sportieve en dynamische nakeds was destijds namelijk het segment in opkomst.
De eerder comfortabele 1100 bleef wat verkoopcijfers achter bij de verwachtingen. Ook een update in 2005 veranderde daar weinig aan, en in 2006 viel het doek definitief voor de Bulldog. Maar tegenwoordig bieden veel fabrikanten weer motoren aan, die het traditionele juist weer omhelzen en die rijders aanmoedigen te onthaasten. Zo als daar is een Ducati Scrambler, een Moto Guzzi V7, een BMW R nineT, een Triumph Bonneville. En met succes. En eigenlijk sluit ook de Bulldog naadloos op die trend aan. Afsluitend nogmaals een citaat van Yamaha uit 2001, maar dit keer bijzonder treffend als het om een proefrit met een Bulldog gaat: “Lol onderweg is zoals bekend vaak de doorslaggevende motivatie om motor te rijden!”

AANKOOPTIPS
Een bekend zwak punt is de vrijloop van de statmotor. Als er vreemde bijgeluiden tijdens het starten hoorbaar zijn, dan is er reparatie van ettelijke honderden euro’s aanstaande. Dat kan al voorkomen bij kilometrages onder de 20.000 kilometer. Iedere 20.000 kilometer staat er trouwens ook een grote beurt op het programma. En ook die is niet heel voordelig, aangezien naast de klepspeling ook het balhoofdlager, de swingarmas en de achterschokdemper moeten worden nagekeken. Bij gebrekkig onderhoud zonder regelmatig vetten, moeten de lagers soms al na minder dan 30.000 kilometer worden vervangen en ook dat voel je in de portemonnee. Dus: onderhoudsboekje goed controleren! Geliefd wegens de goede sound zijn vervangende uitlaatdempers van bijvoorbeeld BOS, Shark of Leovince en die moet je bij de prijs incalculeren. En dat geldt ook voor kleinere (vaak) optische smaakmakers als bijvoorbeeld mini-knipperlichten en deels gepolijste velgen en kleinere verbeteringen als progressieve voorvorkveren.

MARKTSITUATIE
De verhouding tussen particulier aangeboden Bulldogs’s en occasion bij motordealers is ongeveer fiftyfifty. Een goed onderhouden Bulldog met niet al te veel kilometers is een graag geziene gast bij een occasionhandelaar en is vaak snel te verkopen voor een bedrag tussen de € 3.500,- en € 5.000,-. Er zijn liefhebbers en er is trouwe schare fans – zwart doet het altijd goed, brons is geliefd en met name het 2005-model is bij de kenners in trek. Boven de € 5.000,- wordt het moeilijk, aangezien de laatste bouwjaren kort voor de invoering van Euro3 met een wel heel voordelig prijskaartje nieuw werden aangeboden en ook dat is inmiddels alweer tien jaar terug. Destijds trok de Bulldog zowel heropstappers als nieuwkopers, die maling hadden aan ABS. Maar de heropstapper van tegenwoordig wil liever niet zonder de elektronische remhulp en andere assistentiesystemen en kan ook niet zoveel met carburateurs. Die vallen waarschijnlijk dus af als geïnteresseerden. Behalve misschien slimme 48-pk-opstappers, die in een geknepen Bulldog een goede basis zien. En terecht. Zeker als de juiste extra’s er op zitten.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-