Nieuws

Occasion Vespa GTS300

Een Vespa belichaamt het Italiaanse dolce vita-gevoel als geen ander. Scoort de GTS300 ook op technisch vlak voldoende punten om je daadwerkelijk een heerlijk leven te bezorgen?

Als Vespa de Granturismo in 2003 introduceert, spitsen fans van de cultscooterfabrikant hun oren. Eindelijk zit er weer een motorblok van meer dan 200 cc in een Vespa. De nieuwkomer verschilt fundamenteel van de verouderde eerdere modellen. In plaats van de handgeschakelde en luchtgekoelde tweetaktmotor van de PX200, gebruikt Vespa een moderne, watergekoelde viertaktmotor met 244 cc inhoud en met een traploze automatische riemaandrijving. Het iconische draaien van de linkerpols op een Vespa scooter is direct verleden tijd.

De naam van het nieuwe model verwijst naar zijn aspiraties. De scooter is met zijn zogenaamde ‘Largeframe’ ontworpen voor lange ritten en dat mag eventueel ook met twee personen zijn. Wie droomt er niet van om over de schilderachtige wegen van Italië te cruisen met een betoverende metgezel op de duozit? De GTS300 kan dat droombeeld wel eens werkelijkheid laten worden. Met de nieuwe GTS slaagt Piaggio erin om elegantie, klassieke schoonheid en zorgeloos rijden te combineren. En deze drie-eenheid kan met recht succesvol worden genoemd. Van de GTS zijn immers alleen al in Duitsland tussen 2008 en 2016 in totaal 20.888 exemplaren verkocht. Er staat daardoor ook heel wat gebruikt spul te koop.

In 2008 vergroot Vespa de cilinderinhoud van de GTS300 Super tot maar liefst 278 cc. Het vermogen blijft ongewijzigd op 16 kW/22 pk. De toename van het koppel met iets meer dan twee Newtonmeter bij 5.000 tpm zorgt voor een merkbare toename van de trekkracht. De Variomatic zet die om in een iets levendigere rijdynamiek. De scooter omschrijven als levendig is echter enigszins overdreven. De verfijnde motor is absoluut geen racemotor en zijn acceleratie bocht-uit is eerder – dolce vita eigen – van een nonchalante aard en zonder enige vorm van hectiek.
In 2014 pakt Vespa het model weer aan. De Euro4-norm maakt een aanpassing van de eencilinder noodzakelijk. Die richt zich op het uitlaatkanaal, het injectiesysteem en een nieuwe mapping. De ingreep zou naar verluidt ook de betrouwbaarheid iets verbeteren. Verder wordt de motor iets stiller en krijgt hij een smeuïger gasrespons. De Euro4-afstelling kost een handvol van de toch al zo spaarzame pk’s de kop. Pas in 2019, als Vespa de nieuwe HPE-motor met iets minder dan 24 pk, in het Largeframe rijwielgedeelte introduceert, gaat het weer wat krachtiger vooruit.
Natuurlijk moet je je altijd afvragen hoeveel kracht het ‘zoete leven’ daadwerkelijk nodig heeft. Want de aandrijving is daar slechts één aspect van. Toch is het wel direct een belangrijk aspect wanneer – zoals bij de GTS300 – de andere componenten zoals design, rijwielgedeelte, veercomfort, wendbaarheid en remmen prima voldoen. Een scooter ‘smaakt’ altijd het zoetst wanneer het mengsel geraffineerd van smaak is en aantrekkelijk verpakt.

De GTS-generaties vanaf 2014 hebben voor scooters uit die tijd een geavanceerde veiligheidsuitrusting. De elektronica bestaat uit ABS met twee circuits voor de voor- en achterwielen en slipcontrole (ASR) voor het achterwiel. Puristen kunnen ervoor kiezen om het zonder deze voorzieningen te doen, maar neem gerust van ons aan dat ze de meerprijs van driehonderd euro elke cent waard zijn. Het ABS van Continental Automotive controleert en regelt de remdruk voor elk wiel afzonderlijk om te voorkomen dat het blokkeert. Om het voorwiel af te remmen tot het ABS ingrijpt, moet het remhendel wel stevig worden ingetrokken. De achterrem is aanzienlijk krachtiger en daarom gemakkelijker te bedienen. De tractiecontrole voorkomt dat het achterwiel doordraait op gladde oppervlakken zoals natte kasseien. De van de Primavera overgenomen enkelzijdige voorzijde zorgt voor een goed rijcomfort. In principe is niet alleen de motor, maar ook het rijwielgedeelte van de Vespa vrij van valkuilen.

Bij de aanschaf van een scooter moet niet alleen de aankoopprijs, maar ook het waardeverlies en de gemonteerde accessoires worden meegewogen in de aankoopbeslissing. Deze aspecten leveren de GTS een grote voorsprong op ten opzichte van de concurrentie. Kies liefst voor modellen met ABS vanaf 2014 en een topkoffer en valbeugel zijn altijd handig. Die modellen combineren hoge kwaliteit met praktische extra’s en de instap in de in de Vespa-cultus is een gratis bonus.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...