+ Plus

Occasion Triumph Sprint ST

Typisch Brits en toch zo betrouwbaar als de concurrentie uit Japan. Dat is op zich al goed nieuws natuurlijk. Nog beter nieuws is dat de Triumph Sprint ST dankzij zijn onmiskenbare karakter ook een zeer onderhoudende machine is. De doorgewinterde toerrijder is in de regel geen gevoelsmens als het om motorfietsen gaat. Een motor wordt niet gekozen op basis van de ‘WOW-factor’, maar op rationele gronden. Maar de Sprint ST, en dan met name het 1050-model (vanaf 2005), is het rijdende bewijs dat verstand en hebzucht wonderbaarlijk genoeg in dezelfde helm passen. Eigenlijk schuilt het hele verhaal in de typeaanduiding van deze Brit. Als de je eigenzinnige, maar helaas ook wat dorstige driepitter een lekker kietelt, komen er oerkrachten vrij en legt de ST een ongebreidelde voorwaartse drang aan de dag. Een sprintje van 0 naar 100 km/uur kost hem iets meer dan drie tellen, we bedoelen maar. Je kunt er in die zin dus lol genoeg mee hebben, vooral als je de driedubbele vuurmond bij het uitknallen van bochten lekker laat vlammen. Het rijwielgedeelte valt op door zijn enorme handelbaarheid en stabiele karakter. De vering is best stug, zeker vergeleken met de doorgaans wat weke vering die je bij concurrenten tegenkomt. Maar oncomfortabel is het zeker niet. De veerafstelling is geslaagd en harmonieert mooi met de uitgekiende ergonomie. Heb je een Sprint ST met koffers, navigatie en handvatverwarming dan kun je met een gerust hart het onbekende tegemoet rijden. Ook het iets zwakkere eerste model, met 105 pk en vanaf 2001 met 120 pk sterk 955-blok, scoort punten als het om lange afstanden of sportief getinte ritjes gaat. De occasionprijzen zijn in de regel dusdanig netjes dat ook de zeer rationele toerrijder genoeg redenen kan bedenken om een Sprint St te overwegen. AANKOOPTIPSOpgelet bij kilometerstanden net onder de 20.000 of net onder de 40.000. Vooral particuliere aanbieders doen bij deze kilometrages vaak afstand van hun Sprint ST, omdat er dan een (dure) grote onderhoudsbeurt aan zit te komen. Een aandachtspuntje om mee te nemen bij de onderhandeling over de prijs. Zowel bij de 955 als de 1050 hoef je eigenlijk nooit in te zitten over mogelijke defecten, beide staand bekend als uiterst betrouwbaar. De laatste terugroepactie was in 2009, toen de achterwielophanging licht gemodificeerd werd (framenummers 221423 – 424192). Maar deze modificatie moet inmiddels op nagenoeg alle modellen wel zijn uitgevoerd. Doe bij twijfel navraag bij de Triumph-dealer. Met name Sprint ST’s met kofferset zijn gewilde occasions. MARKTSITUATIEHet 955-model (tot 2004) is geen hardloper onder occasionkopers, waarschijnlijk de sleet inmiddels aardig op het design van deze versie zit. Mocht het je aanspreken, dan kun je in ieder geval aardig je slag slaan. Tussen de € 3.000,- en € 4.000,- is er aardig at te vinden. Reken daarbij wel op kilometerstanden boven de 30.000. De veel modernere 1050 is niet alleen sterker, maar als occasion ook veel geliefder, mede ook door het ABS-systeem. Een 1050 in nette en goed onderhouden staat vind je nauwelijks onder de € 7.000,- en aangezien de nieuwe en meer toergerichte GT-uitvoering onder andere door zijn 30 kilo extra gewicht niet iedere Sprint-fan zal aanspreken, blijft de ST ook als occasion een gewilde machine. MODELGESCHIEDENIS1999Introductie van de Sprint ST (955-model).2000Nieuwe ECU en bij enkele exemplaren (framenummer 098573 – 099811) moet de ketting worden vervangen.2002Nieuw blok met 120 pk vermogen (was 105 pk), gewijzigde stroomlijndelen. Bij motoren met de framenummers 132693 tot 161257 werd het achterwiellager vervangen. 2005Komst van de nieuw model, de Sprint ST 1050 met optioneel ABS.2007Hoger stuur, hogere ruit en koffers als standaard uitrusting. Verder zijn de stroomlijndelen gewijzigd voor een betere warmteafvoer, is de kunststoftank vervangen door een stalen exemplaar en zijn het zadel en de ECU vervangen door nieuwe exemplaren. 2010Laatste jaar voor de Sprint ST op Nederlandse bodem. [V.L.N.R.]DETAILSToen keek de Sprint ST nog met twee ogen de wereld in. De eerste serie met 955-driecilinder debuteerde in 1999.Bewijs voor de sportieve genen: de toerenteller met witte ondergrond. De rest van het instrumentarium oogt bescheiden. Volle bak voor het 1050-model: prima uitgevoerde cockpit, in dit geval met navigatie. Perfect voor onbegrensd toeren. Bij een concurrent als de Honda VFR is de enkelzijdige swingarm al sinds mensenheugenis stijlkenmerk, maar die van de Sprint smoelt ook prima.De drie uitlaatpijpjes zijn een blikvanger, jammer dat de hoge duohandgreep daar een beetje afbreuk aan doet. [BU actie]Grote afstanden leg je zorgeloos af met de Sprint ST. Het vette koppel zorgt altijd en overal voor een aangenaam stukje soevereiniteit. TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-wump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting.Boring x slag 79,0 x 71,4 mmCilinderinhoud 1.050 ccMax. vermogen 92 kW (125 pk) bij 9.250 tpmMax. koppel 104 Nm bij 5.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, veervoorspanning verstelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm, monoschokbreker met hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping verstelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.457 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 90 mm, zithoogte* 815 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 247 kg, max. belading* 209 kg, tankinhoud 21 liter.METINGENTopsnelheid** 260 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,3 sDoortrekken 60 – 100 km/uur 3,6BenzineverbruikSecundair 1 : 19,6Snelweg 1 : 16,4* MotoPlus-meting** FabrieksopgaveGETEST IN MOTOPLUS18/2009 (VT), 21/2008 (VT), 4/2007 (LDT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl. INTERNETwww.triumphownersclub.nl www.triumphriders.nl

Lees meer over

Honda Triumph Sprint ST

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...