+ Plus

Occasion Suzuki V-Strom 650

Inmiddels toch alweer een jaartje of tien op de markt, en in die periode heeft Suzuki’s tweecilinder allroad V-Strom 650 zich bewezen als een uiterst betrouwbare en bovenal veelzijdige metgezel. Ook bij prijsbewuste koopjesjagers valt Suzuki’s alleskunner goed in de smaak, zeker in volledige toertrim.

 Geliefd was en geroemd werd de Suzuki V-Strom 650 al vanaf zijn marktinvoering in 2004. Vooral vanwege de rijkwaliteiten en het veelzijdige karakter, over het uiterlijk van de Japanner was het merendeel van de motorgemeenschap iets minder enthousiast. Echt een motor voor de ratio-koper dus, niet voor de emotie-zoeker. Een behoorlijke facelift vanaf modeljaar 2012 moest daar verandering in brengen en de make-over verschafte de 650 ook daadwerkelijk een duidelijk moderner en aantrekkelijker uiterlijk. Het design van het nieuwe model (type C7) is een stuk homogener, de slankere einddemper oogt sierlijker en als kers op de slagroom is het onderhanden genomen blok niet alleen nog meer levendig, maar levert het ook nog twee pk meer. Bovendien ging de nieuwe buddy er qua comfort nog wat op vooruit en regelt het in Nederland standaard ABS duidelijk verfijnder af.
Toch resulteerde de komst van de nieuwe machine niet in sky high exploderende verkoopcijfers. Niet omdat de nieuwe slechter was, integendeel, maar omdat het oude model tot aan zijn laatste levenscyclus domweg nog altijd uitstekend verkocht. Tot en met het laatste jaar bivakkeerde de ‘oude’ nog in de top vijf van best verkochte motoren. Hoe dat kan? V-Strom-rijders weten exact wat ze willen: een onderhoudsvriendelijke en –arme toermachine voor wisselgeld. En aan die vereisten voldoen beide, zowel het wat hoekige WVB1-model dat in 2004 werd gepresenteerd, als de flink opgefriste C7.
Omdat het uiterlijk van de machine nog individueel afhankelijk is, houden wij ons voor al aan de harde feiten. De lijst aan zaken waarom men juist voor deze 650 tweecilinder kiest, is lang: uitstekende ergonomie voor zowel rijder als passagier, uiterst laag verbruik (de twin loopt moeiteloos 1 op 25), adequate, hoewel niet uitzonderlijk goede remmen (sinds 2007 optioneel ondersteund door ABS), formidabel rijwielgedeelte, goede handling, uitstekende bochtenstabiliteit, nauwkeurige en vertrouwwekkende stuureigenschappen, hoog veercomfort. En dan natuurlijk die ongekende betrouwbaarheid. Een halve ton op de teller? De gemiddelde V-Strom wordt er niet warm of koud van. Het nog geen 70 pk sterke blok, dat behoorlijk gretig tot maximaal 9.000 toeren klimt, staat dan ook bekend als oerdegelijk. En daar wordt zelfs de allergrootste emotie-koper warm van. Terecht ook!

AANKOOPTIPS
Wat goed is, nog beter maken, zo luidt het devies wat betreft Suzuki’s V-Strom. Als waardeverhogend gelden zaken als een robuust koffersysteem (Givi, Hepco & Becker, Touratech, SW Motech), een betere ruit (waaronder het hogere toerscherm uit de eigen accessoire-lijn) en een praktische middenbok (eveneens originele accessoire). Ook van meerwaarde is een after market schokdemper (bijv. Hyperpro), zeker wanneer je er veelvuldig met volle bepakking en/of passagier op uit trekt. Sommige diehards hebben de eindoverbrenging verkort door voor een kleiner tandwiel (14) te monteren. Net wat meer trekkracht, qua topsnelheid lever je dan wel licht in. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Over het algemeen geldt dat een eventuele bezichtiging relatief losjes kan verlopen. Zit het met de algemene staat van de machine wel goed (banden, ketting/tandwielen, lagers etc.) en is ook de onderhoudshistorie nog eens helemaal perfect in beeld gebracht, dan zul je je niet snel een buil vallen aan de koop. Een netjes onderhouden V-Strom 650 staat niet voor niets te boek als uiterst uiterst standvast.

MARKTSITUATIE
Met een bescheiden drieduizend euro op zak kan de zoektocht naar een passende V-Strom al beginnen. Dan moet je over het algemeen wel goed kunnen leven met een krasje meer of minder en licht verweerde kuipdelen, terwijl ook de onderhoudshistorie (zeker van de laatste jaren) vaak niet altijd even smetteloos is. Wat krijg je voor die drie mille? Doorgaans een machine uit de eerste lichting (2004-2005) met een bovengemiddeld hoog kilometrage (45.000 plus kilometers) op de teller. Voor een kleine duizend euro meer bevind je je al in een heel andere categorie, namelijk die van strak onderhouden machines van de eerste of tweede eigenaar. Het aanbod aan dergelijke motoren is relatief groot, je hoeft er dus niet stad en land voor af te rijden. Modellen met ABS (vanaf 2007) zijn er vanaf een kleine vijfduizend euro en voor de hier ten lande populaire, flink aangeklede Black Rhino- en Touring-uitvoeringen moet je minimaal nog een kleine vijfhonderd euro extra uittrekken. Een V-Strom in zijn jongste verschijningsvorm (vanaf 2012) komt voor een bedrag vanaf 6.500 euro in beeld, afhankelijk van bouwjaar en kilometrage kan die prijs oplopen tot ongeveer € 7.500,-. Duurder wordt het niet snel, een nieuwe V-Strom is er immers al van negen mille!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.