+ Plus

Occasion Suzuki V-Strom 650/XT

Goed en gezegend met een aantrekkelijk prijskaartje was ‘ie altijd al, in de loopt der tijd werd ‘ie ook steeds mooier. Bovendien is Suzuki’s evergreen V-Strom 650 inmiddels een van de laatste middenklasse allroads met een rasechte V-twin aan boord. Dat maakt ‘m nog altijd zeer gewild!

De vergelijking met een lelijk eendje valt de V-Strom 650 al sinds zijn debuut in 2004 ten deel. Of hij zich inmiddels tot een prachtige zwaan heeft ontpopt, moet eenieder voor zichzelf uitmaken, feit is wel dat het bij de Japanner vanaf dag één vooral om het innerlijk draaide. Misschien wel meer dan bij andere motorfietsen, waar verbeterpuntjes maar wat graag als karakter werden bestempeld of door een opvallend design werden gemaskeerd. Zo niet bij de V-Strom. Het maakt niet uit welk thema je aanstipt; rijwielgedeelte, handling, motorblok, verbruik, remmen of toereigenschappen, de Suzuki is op alle punten simpelweg goed, had een aantrekkelijk prijskaartje en was wonderbaarlijk genoeg ook nog eens niet opvallend zwaar. Hij zit iedereen als een op maar gesneden jas: groot en klein, (her)opstappers en routiniers. Een motor kortom voor iedereen en voor alle omstandigheden. Dankzij het 19 inch voorwiel, de redelijk ruime veerwegen en behapbare afmetingen draait ‘ie zelfs zijn handen niet om voor een bescheiden offroad uitstapje.
De lange bouwtijd heeft inmiddels gezorgd voor een enorm uitgerijpt concept, waarbij de Suzuki zijn wortels niet verloochent. Waar de overige middenklasse allroads meer en meer terugvallen op een paralleltwin met verzette kruktappen, blijft de V-Strom het V-twin-concept trouw. En daarmee is ‘ie inmiddels bijna een unicaat. Dankzij de constante doorontwikkeling blijft de 90°-V-twin bij de tijd en levert nog altijd op frivole wijze rond de 70 vlijtige pk’s. En dat is meer dan ruim voldoende. Het kuipwerk werd in de loop der jaren steeds verbeterd, en ook kreeg hij een verstelbare kuipruit, ABS en beter zadel. Andere allroads mogen dan inmiddels moderner, sterker en luxer zijn, met zijn prima uitrusting, no-nonsense rijeigenschappen en uitstekende prijsstelling blijft de V-Strom een absolute aanrader, die op het gebied van prijs-kwaliteit enorm hoog scoort. Ook als tweedehands.


 

MARKTSITUATIE
Sinds dag één is de V-Strom 650 een absolute bestseller en die constante, rijke stroom aan nieuwe modellen vertaalt zich in een bijzonder ruim occasionaanbod. Dat aanbod wordt gedomineerd door exemplaren van de eerste en tweede generatie, waarbij je voor prijzen vanaf € 3.500,- in de markt bent voor een meermaals van eigenaar verwisselde motorfiets met vaak aanzienlijke kilometrages op de teller. Wie ongeveer duizend euro meer spendeert gaat er zowel qua bouwjaar als kilometrage op vooruit. Vanaf minimaal € 5.500,- komt het sterk geüpdatet model vanaf 2012 binnen handbereik en wie zeven mille of meer kan en wil investeren mag zich op het actuele, in 2017 gepresenteerde model verheugen. Zeer geliefd en niet eens zo gek veel duurder zijn de wat rijker uitgeruste XT-modellen vanaf 2015.


 

BEZICHTIGING
De lange bouwtijd en behoedzame modelupdates zijn hét bewijs van de ijzersterke, betrouwbare basis van de V-Strom. Wat de betrouwbaarheid aangaat, spelen bouwjaar en type wat dat betreft ook geen rol. Ook hoge kilometrages hoeven zeker geen dealbreker te zijn, zolang de betreffende motorfiets maar regelmatig zijn beurtjes heeft gehad en een goed onderhouden indruk maakt. In die gevallen kun je ook in de particuliere hoek vol vertrouwen handelen. De V-Strom is ook een geliefde machine om met accessoires te behangen die met name de toercapaciteiten nóg verder verhogen. Zaken als zijkoffers, valbeugels, grotere ruit en handkappen zijn van echte meerwaarde. Net als een middenbok, waarbij met name de originele van Suzuki als goed uitgebalanceerd te boek staat. De onderhoudsinterval werd in 2015 van zes- naar twaalfduizend kilometer (of één keer per jaar) getild, waarbij bij 24.000 kilometer een grote servicebeurt staat voorgeschreven. Er zijn maar weinig terugroepacties geweest, deze kun je aan de hand van het chassisnummer online checken.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-