+ Plus

Occasion: Suzuki V-Strom 1000

De grote V-Strom van Suzuki biedt een sprankelende mix van gemak met soevereiniteit. Dankzij een toegankelijke aankoopprijs deed de machine het in de nieuwverkoop helemaal niet verkeerd, al werd het nooit écht een hoogvlieger. Hoe doet de Japanse alleskunner het op de occasionmarkt?

Iemand die als een grijze muis zijn werk doet, verdwijnt vaak in een zee van schreeuwerds. Zo verontschuldigde een van de testrijders zich destijds over de opmerking ‘onopvallend’ die hij in het logboek van de duurtest V-Strom 1000 had opgetekend. Klinkt immers negatief, heel anders in ieder geval dan ‘probleemloos’ of ‘betrouwbaar’, wat hij eigenlijk bedoelde. Moraal van het verhaal is namelijk dat de grote allroad van Suzuki zich tijdens de 50.000 kilometer in de duurtest van de redactie, ongecompliceerd, robuust, bekwaam en krachtig presenteerde. Daarbij moet je de termen groot en krachtig overigens wel in perspectief zien. Vergelijk je ‘m met de V-Strom 650, dan is de motor zeker groot te noemen. Kijk je naar de concurrentie, dan valt de 1000 ‘slechts’ in het middensegment. Toch is de V-Strom 1000 in haar Japanse thuisstad Hamamatsu bewust zo ontwikkeld en daar ligt ook de kracht van de langbenige machine met zijn herkenbare eendenbek. De motor combineert het gemak van een lichte fiets als een 800 met de stabiliteit van een zware 1200. De V-Strom 1000 borduurt daarmee voort op het recept dat zijn voorganger niet heel veel succes bracht: de twin laat zich van een lekker lichtvoetige en luchtige kant zien.
De 1.037 cc grote V-Twin staat als uiterst betrouwbaar te boek en laat zich tijdens de duurtest niet gek maken, de pendelneiging van het oude model is volkomen passé en het Bosch ABS maakt het plaatje ook elektronisch compleet. Deze grote jongen biedt dus echt een ‘feel good’-pakket, is een echte vriend die kleine foutjes moeiteloos vergeeft. Oké, over de looks liepen de meningen behoorlijk uiteen, de talenten van de duizend waren echter boven elke vorm van kritiek verheven. Door de hoge zit waan je je in het stadsverkeer als een koning op zijn troon, op landwegen schiet je vooruit en op de snelweg loopt de motor rustig en stabiel. Daarnaast zorgt het 19 inch voorwiel ervoor dat je ook naast de weg veel plezier kunt hebben. Sinds 2017, met de komst van de XT-variant, zijn de looks zelfs nog wat pittiger geworden.
Met een prijs van net geen dertien mille bood de V-Strom ook nog de financiële ruimte voor wat individualisering. Alleen vanuit Suzuki is er keuze uit meer dan dertig originele accessoires, de meeste fietsen zijn dan ook wel behangen met de nodige extra’s. Altijd leuk.

MARKTSITUATIE
Ondanks dat de 1000 nooit zo populair is geweest als de 650, is het aanbod meer dan ruim. Op een enkele particuliere verkoper na, staat het overgrote deel van de op zich nog jonge V-Strom 1000’s te koop bij dealers. Zinnen als: ‘met veel extra’s’ of ‘zeer compleet’, zijn met grote regelmaat terug te vinden in de advertenties. Daarbij varieert het van alleen een middenbok tot complete fietsen met koffers, handkappen en een extra hoog windscherm. Die grote variatie is ook terug te zien in de prijzen. Kost een redelijk standaard motor om en nabij de 9.000 euro (enigszins afhankelijk van bouwjaar en tellerstand uiteraard), voor de zwaar aangeklede motor worden bedragen van ruim boven de tien mille gevraagd. Motorisch gezien staat de Japanner als oerdegelijk te boek en mag hij eigenlijk geen problemen geven. Let bij het kopen van een V-Strom 1000 daarom vooral op de gebruikelijke slijtage delen als ketting en banden, evenals opvallende cosmetische schade.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.