+ Plus

Occasion: Suzuki SV650/S

Met tophalf of helemaal naakt? Een kwestie van smaak, zullen we maar zeggen. Rijplezier van de bovenste plank heeft deze 650 in beide versies in de aanbieding. Ook op de occasionmarkt is er een eenduidige mening: de SV is top!

Lage prijs, veel fun? Perfect. Dat was bij de lancering van de SV650 in 1999 absoluut het geval. Iets meer dan 70 pk vermogen, een verbazingwekkende lichtvoetigheid, waarmee de goed 190 kilo wegende machine zich over secundaire wegen laat jagen, zonder daarbij te wendbaar of onrustig te worden, gunstige verbruikscijfers, een goede ergonomie voor verschillende soorten rijders en een verre van saai design. De aanvankelijk te zachte voorvork was met andere veren tegen een zacht prijsje op te waarderen. Dat alles overtuigde destijds vele beginnende motorrijders en heropstappers. Maar ook ervaren rotten die op zoek waren naar sportief en praktisch vervoer. In de eerste twee jaren van zijn bestaan was de 650 overal in Europa een succesnummer.

Na de herlancering in 2003 met het nieuwe model WVBY leek die hype alweer wat voorbij, alhoewel de gerenoveerde middenklasser op alle fronten beter was dan zijn voorganger: injectie, beter rijwielgedeelte, vanaf 2007 met ABS. Maar het hoekige design met voordeliger te fabriceren aluminium frame wist de SV-fans in eerste instantie niet zo te bekoren. En de concurrentie lag ook niet bepaald te slapen: Kawasaki kwam in 2005 met de fris, sterk en sexy ogende ER-6 en dat ging ten koste van de verkoopcijfers van de Suzuki-twin. De SV650 raakte langzaam maar zeker wat in de vergetelheid, maar dat was juist goed nieuws voor de koopjesjagers op de occasionmarkt. Want voor de SV geldt nog steeds: lage prijs, veel fun!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.