+ Plus

Occasion – Suzuki Intruder C/M800

Met de Intruder 750 verscheen in 1986 één van de eerste echte Japanse choppers ten tonele. In de daaropvolgende jaren werd het platform enorm uitgebreid, variërend van een smal en licht 125-je tot de machtige 1800 strepentrekker. En daar ergens midden tussenin: de Intruder 800!

De Nederlandse vertaling van het woord Intruder luidt ‘indringer’. Niet heel erg positief, vooral heel provocerend eigenlijk, en daarmee eigenlijk weer heel goed passend bij het lijdend voorwerp van vandaag. Indringen was namelijk precies wat de Intruder-familie deed, en wel in het door Amerikaanse merken gedomineerde cruiser segment. Meest bekend lid van de familie is de in 1986 gepresenteerde Intruder 1400, maar ook in de kleinere klasse was Suzuki met een 750 present. En dat was weer de basis waaruit in 2001 Suzuki de Intruder VL800 LC Volusia en de parallel daaraan onthulde Marauder extraheerde. Dat laatste betekent overigens, eveneens weinig opbeurend, ‘stroper’, maar achter deze beide niet geheel smaakvolle modelnamen gaan wel twee motorfietsen schuil, die met hun ongecompliceerde karakter en veel koppel de ziel wist te strelen. Een stuk moderner qua design zijn de C800 en M800 die in 2005 als opvolgers van de Volusia en Marauder werden gepresenteerd.
De C staat daarbij voor classic, de M voor muscle. De benaming slaat overigens vooral op het voorkomen van beide broers. Technisch zijn er namelijk nauwelijks verschillen, beide Intruders rijden zich bijvoorbeeld in het voetlicht met een onderhoudsarme cardan en de bekende vloeistofgekoelde 45° V-twin uit 1986, echter nu wel voorzien van brandstof-injectie en 805 cc cilinderinhoud. Daarmee zijn het weliswaar niet de doorsnee cruisers van de dikke soort, maar cruisen kun je er wel degelijk mee. En dat ondanks dat de van fraaie koelribben voorziene V-twin onder de streep weliswaar goed is voor slechts 53 pk, maar het maximum koppel van 69 newtonmeter is meer dan voldoende voor een stukje onbezorgd rond boemelen. Dat maximum koppel ontvouwde zich de eerste jaren bij 4.000 toeren, vanaf 2009 echter schudde de twin dat dat al bij 3.200 krukasomwentelingen uit de mouw. Perfect voor het betere cruisewerk dus, van lichtvoetig bochtenwerk of hogesnelheidsgeneuzel moet de 262 kilo zware 800 met dikke ballonband voor daarentegen helemaal niets hebben. Al was het alleen al omdat de enkele schijf in het voorziel niet van de meest overtuigende soort is, en de ondersteuning van de trommelrem achter vooral van ceremoniële aard is. Daarom geldt: lekker rustig rijden, zo geniet je optimaal van de elastische V-twin en de ontspannen zithouding!

MARKTSITUATIE
Eerlijk, betaalbaar, ongecompliceerd, waardevast; slechts een paar steekwoorden die de Intruder 800 treffend omschrijven. Een ronduit ‘verstandige’ motor dus, die met name bij (her-)opstappers enorm in de smaak valt en zich relatief makkelijk laat verkopen. Eigenaren zijn behoorlijk trouw aan hun machines en de 800 wordt vooral in de verkoop gedaan omdat men toe is aan iets zwaarders. Het blok staat als uiterst robuust te boek en omdat de Intruder eigenlijk vooral wordt gebruikt voor ontspannende toertjes rond de plaatselijke kerk zijn de kilometrages over het algemeen ronduit schappelijk. Slechts een enkel exemplaar heeft meer dan 50.000 op de teller staan, het gros van de tellerstanden echter bivakkeert tussen de twintig- en vijftigduizend, zelfs van oudere machines van de eerste modeljaren. Het aanbod is redelijk ruim, waarbij de klassiek gelijnde C net iets meer de overhand heeft. Prijzen beginnen bij een goede vier mille voor exemplaren uit de eerste modeljaren (2005/2006). Rond de vijfduizend euro ben je in de markt voor iets jongere 2009-modellen met dubbele ontsteking en wie meer dan 6.500 euro te besteden heeft, koop een C of M800 van de tweede generatie met een bijna maagdelijke tellerstand en de nodige extra’s. À propos extra’s, hoog op het wensenlijstje staan over het algemeen leren zadeltassen, valbeugels, een sissy-bar en een andere uitlaat. Met name die laatste is vrij prijzig en geldt daarom als echte meerwaarde.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-