+ Plus

Occasion Suzuki Hayabusa

Suzuki’s GSX1300R voelt zich met zijn dikke 1,3 liter viercilinderblok niet alleen op de autosnelweg thuis als een vis in het water, ook op bochtige secundaire wegen is het prima vertoeven met de Japanse slechtvalk. Al sinds 1999 staat ‘ie in de verkooplijsten en nog altijd is ’ie geliefd, zeker op de occasionmarkt!

Diep gebukt, in een uiterst sportieve zithouding. Beste potentiële Hayabusa-koper, zo ziet je leven er uit kort na het moment wanneer je interesse uiteindelijk is bezegeld met een daadwerkelijk koopcontract. Na het op naam zetten gaat het met je minimaal 175 pk sterke aanwinst linea recta naar Autobahn van onze oosterburen waar je de 1300 ongeremd de sporen kunt geven. Je zult al bij het invoegen de weg voor je scannen op vrije ruimte, vervolgens een korte blik over de schouders, klein maken, schakelen en het gas er vol op. De ogen constant heen en weer schakelend tussen de rijbaan, die gevoelsmatig nog maar de breedte van een oud-Hollands steegje heeft, en de snelheidsmeter: 210, 220, 230… Er is namelijk maar één ding dat je wilt: zelf ervaren hoe het is om 300 km/uur te rijden!
In alle eerlijkheid: rechtuit volgas rijden, iedereen kan het en het stelt feitelijk ook geen bal voor. Maar op de één of andere manier voelt het toch ook wel weer speciaal. Toeradepten en niet-motorrijders vertel je daar uiteraard niets over, die vermaak je met praat over het uiterst solide, ronduit betrouwbare en ook nog eens zuinige viercilinder blok, dat zich tevreden stelt met minder dan één liter Euro95 per twintig kilometer. Nou ja, bij een licht sportief, maar wel legaal tempo op secundaire wegen dan. Misschien verlicht je ze zelfs met kennis over het feit dat de Hayabusa helemaal geen sportmotor is. Met zijn minimaal 50 kilo’s teveel op de botten heeft ‘ie helemaal niets te zoeken op het circuit, al helemaal sinds ‘ie vanaf 2001 is begrensd op een top van 295 km/uur. Ook niet vanaf 2008 trouwens, ondanks de vermogenssprong naar bijna 200 pk voelt ‘ie nog altijd niet spectaculair snel aan. Dat er sinds 2013 standaard ABS aan boord is, dat is puur voor een stukje veiligheid. De Hayabusa is eigenlijk een heel verstandige keuze voor dames en heren die de veertig hebben bereikt en niet zoveel waarde meer hechten aan het super sportieve rijden, maar liever wat gemoedelijk toeren.
Je liegt kortom je tanden bloot, alles om maar niet aan de moraliserende praat van de niet-gelovigen te worden blootgesteld. Lieden die nooit de kracht en heerlijkheid van de Hayabusa zelf hebben ervaren, maar er op de een of andere manier wel een mening over hebben. Op de diverse fora wereldwijd vind je meer dan voldoende gelijkgestemden die dezelfde religie aanhangen en deze bijzondere motorfiets eveneens aanbidden. Nu en tot in de eeuwigheid!

MARKTSITUATIE
Al achttien jaar op de markt en al die tijd redelijk goed in de verkoop, zoals je mag verwachten in zo’n geval is het aanbod aan gebruikte Hayabusa’s best groot. Waren het vroeger vooral jonge, sportieve rijders die voor deze speedbike gingen, inmiddels ligt dat zwaartepunt duidelijk bij de veertig plusser, die nog altijd een beetje gas wil kunnen geven, maar daarnaast af en toe ook gewoon rustig wil toeren met plenty vermogen en – vooral – koppel tot zijn beschikking. En vooral dat laatste heeft de dikke viercilinder natuurlijk in ruim voldoende mate. Exemplaren uit de eerste bouwjaren (1999-2000) genieten nog altijd bijzondere belangstelling, enkel daar deze nog zonder begrenzer zijn uitgerust en echt driehonderd plus rijden. In 2008 werd de tweede generatie Hayabusa met iets meer cilinderinhoud gepresenteerd, wat voor sommigen ook wel een issue is. Over het algemeen echter is de algehele staat en onderhoudshistorie van de machine belangrijker dan bouwjaar en eventuele opties. Buiten een hoger ruitje en/of vervangingsuitlaat leent de Hayabusa zich sowieso nauwelijks voor grote ombouwpraktijken, fiks verlengde achterbruggen daargelaten, al moet je daar wel echt speciaal voor in de markt zijn. Het aanbod begint rond de vierduizend euro of zelf iets daaronder, het betreft meestal vroege eerste generatie machines met tellerstanden rond of over de vijftigduizend kilometer. Voor exemplaren van de tweede generatie gaat de vanaf prijs al snel richting de acht mille. Iets om in de gaten te houden, vanaf 2013 was ABS standaard.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.