+ Plus

Occasion: Suzuki GSX750F

De Suzuki GSX750F kan veel, kost weinig, maar is niet bepaald een hardloper op de occasionmarkt. Hoe kan dat? Het oog koopt ook mee en wat dat betreft zijn de meningen over het sportieve toerbroertje van de GSX-R vaak duidelijk: echt mooi is anders.

De eerste generatie van de GSX750F was niet bepaald sexy en opwindend en dat werd er met de tweede generatie, met zijn kenmerkende ronde vormen, niet heel veel beter op. Maar wie deze Suzuki puur en alleen op het uiterlijk beoordeelt, doet deze machine enorm onrecht aan en laat vooral een aantrekkelijk koopje aan zijn neus voorbijgaan. Dit sportief toeristische alternatief voor de in eerste instantie althans identiek gemotoriseerde GSX-R750 kan in het normale stratenverkeer eigenlijk alles beter dan zijn sportieve evenknie en kost beduidend minder. Maar met een stalen in plaats van een aluminium frame en een goed beschermende toerstroomlijn in plaats van een lager uitgesneden sportieve jas heeft de ‘F’ geen kans tegen de ‘R’ als het wat sneller gaat.

Desondanks bleef de ‘F’ zeventien jaar gehandhaafd in het programma en dat grotendeels in ongewijzigde vorm, wat in vergelijkingstesten dan wel eens aanleiding gaf tot weinig flatteuze opmerkingen als ‘op leeftijd gekomen’. De overstap naar de Bandit 600-basis maakte deze machine met ingang van 1998 betrouwbaarder, maar de deugden van de eerste generatie bleven gehandhaafd: een comfortabel, stabiel en precies rijwielgedeelte en een goede zitplek voor langere ritten (in ieder geval voor rijders tot een lengte van 1.85 meter). En een motorblok met de charme van de jaren tachtig, dus een lekkere kernachtige loop en de klassieke ‘onderin-weinig-boven-alles-afstelling’. Wat de GSX750F tegenwoordig interessant maakt voor de occasionkoper, is de uitstekende prijs-kwaliteits-verhouding. Voor weinig geld krijg je veel alledaags gebruiksgemak. En het goede gevoel dat het helemaal niet erg is als de motor eens een paar weken met vliegenlijken op de stroomlijn en kettingvet op het achterwiel in de schuur staat.

AANKOOPTIPS
De tot 1997 gebouwde eerste generatie (type GR78A) kan met het vorderen van de leeftijd met een aantal ouderdomsongemakjes te maken krijgen: nokkenasschade, klepsteelproblemen en verhoogde slijtage aan de zuigers zijn bij kilometerstanden boven de 40.000 geen zeldzaamheid. De zwarte uitlaatbochten willen nog wel eens gaan rotten en het balhoofdlager kan ten prooi vallen aan corrosie. Lichte problemen met de koude start en een lastige warmloopfase (lees: dosering choke) zijn haast al normale verschijnselen. De wat rondere GSX750F (vanaf 1998, type AK, respectievelijk WVAK) is wat onderhoudsvriendelijker, echte (motorische) ongemakken kent dit type eigenlijk niet. Schuurplekken aan de kabelboom willen nog wel eens voorkomen en ook een defect balhoofdlager kom je wel eens tegen. Nog kenmerkender: schade door lang stilstaan, dus verstopte carburateurs en verouderde banden. En daardoor ook achterstallig onderhoud.

MARTKSITUATIE
Het begrip ‘bestseller’ is in het geval van een gebruikte GSX750F een misser. Ofwel: ze willen nog wel eens blijven staan bij een dealer. In het geval van de eerste generatie (GR78A) haast alleen nog maar bij particuliere aanbieders en handelaren, maar zo’n machine is gezien de potentiële ongemakken niet helemaal zonder risico. De tweede generatie kom je bij dealers nog wel tegen en in de regel voor zeer aantrekkelijke prijzen. Een onderhoudsbeurtje en een setje nieuwe banden zijn er bij een dealer altijd wel voor een schappelijke prijs bij te regelen. Als je dan eens met een realistische blik naar particulier aangeboden machines kijkt, dan moet je al snel concluderen dat je onder de streep vaak minder gunstig uit bent. Kooptip daarom: neem € 2.500,- in de hand mee en probeer daarvoor bij een dealer een goed onderhouden machine uit bouwjaar 2002 met ongeveer 20.000 kilometer op de klok van de eerste of desnoods tweede eigenaar in handen te krijgen. Veel gunstiger kom je zo’n alleskunner, waar je het hele jaar door probleemloos mee onderweg bent, niet tegen. 

Lees meer over

Suzuki GSX750F

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-