+ Plus

Occasion Suzuki GSX1250FA

Moet een flinke toermachine eigenlijk wel prijzig en zwaar zijn, of kan het ook anders? Volgens Suzuki dat laatste, en dat bewezen de Japanners met deze in 2010 geïntroduceerde volgekuipte Bandit, die eigenlijk geen Bandit genoemd mag worden. Voor wie veel reismotor zoekt waarbij een glansrol is weggelegd voor het blok, is deze Suzuki GSX1250FA een regelrechte aanrader.

De beste ideeën worden vaak uit nood geboren. Wat te doen wanneer alle concurrenten een echte groottoerist in het gamma hebben, maar jij niet? Simpel, dan ga je er zelf eentje ontwikkelen. En als daar dan zowel tijd als middelen voor ontbreken? Dan neem je eens een kijkje op de eigen schappen en maakt van het beschikbare een zo geschikt mogelijke combinatie. Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar op ongeveer deze wijze ontstond wel de in 2010 gepresenteerde Suzuki GSX1250FA. De basis voor Suzuki’s grote toermachine wordt gevormd door de Bandit 1250, op dat moment één van de meest populaire modellen uit het gamma van de Japanners. Diens geroemde viercilinder en meer dan complete chassis – stalen wiegframe, aluminium swingarm en deels instelbare veerelementen – kreeg een nieuwe verpakking aangemeten. Volledig nieuw? Niet helemaal, want de volle kuip deed sinds 2008 ook al dienst op de GSX650F, werd echter voor transplantatie op de 1250 wel enigszins verbreed en voorzien van een nieuwe koplamp in GSX-R design. Echt nieuw waren eigenlijk enkel de grotere radiateur en de tweede ventilator, die separaat bij hogere temperaturen wordt ingeschakeld.
De orgaantransplantatie was echter meer dan succesvol, want uiteindelijk stond er een uiterst solide toermachine. Die presenteerde zich weliswaar niet als meest lichtvoetige bochtenkunstenaar ooit, net als alle grote Bandits feitelijk, maar alleen al het uiterst bullige blok, dat in de praktijk overigens veelal meer dan de op papier beloofde 98 pk uitspuugt, is voor velen reden genoeg om de deze reisgenoot in het hart te sluiten. Meer trekkracht dan deze 1.255 cc viercilinder voorschotelt, krijg je nagenoeg nergens. Al vanaf tweeduizend toeren is de viercilinder goed voor meer dan 100 newtonmeter, bij 3.700 tpm is het maximum koppel al voorhanden! Nog vragen? Ja: waarom heet dit koppelkanon niet gewoon Bandit 1250F? Omdat sporttoerders bij Suzuki altijd onder de GSX-vlag zijn ondergebracht! Dus….

AANKOOPTIPS
De benadering van Suzuki biedt zo zijn voordelen, aangezien de technici grotendeels kozen voor veelal goed gerijpte en daardoor ook door en door betrouwbare onderdelen. Typische ongemakken kent de GSX1250FA dan ook niet. Daarbij komt ook nog dat de gemiddelde GSX-rijder weliswaar redelijk veel kilometers rijdt, maar zeker geen extreem sportieve ambities geniet en zich als berekenend motorrijder ook netjes aan de service- en onderhoudsintervallen houdt. Als er überhaupt al iets stuk gaat, dan heeft het vaak betrekking op de elektronica: water en pekel willen soms hun weg vinden in niet altijd even optimaal tegen vocht beschermde stekkerverbindingen. Kwestie van goed even alle metertjes en controlelampjes controleren. Wat extra opmerkzaamheid bij de bezichtiging is ook geboden bij eventuele extra’s. De 1250 is een geliefd platform voor toercapaciteit verhogende opties als een vario touringscherm of ruime koffersets. Die verhogen inderdaad het rijcomfort, maar enkel wanneer fatsoenlijk gemonteerd!

MARKTSITUATIE
Volledig uitgeruste toermachines horen niet bepaald tot de hardlopers op de occasionmarkt en de GSX1250FA vormt daarop geen uitzondering. De machine staat vaak net zo lang te koop tot er zich een echte kenner specifiek voor dit bewuste model meldt, dat helaas volledig onterecht slechts bij weinigen bekend is. Omdat de GSX1250FA in Nederland slechts vier jaar in de prijslijsten heeft gestaan, is het aanbod zoals je mag verwachten, niet bijster ruim. Zeker particulier kom je ze niet snel tegen, wel bij officiële dealers, die de dikke viercilinder beter op waarde weten te schatten. De nieuwprijs bedroeg in het laatste officiële dienstjaar (2013) een uiterst aantrekkelijke € 10.990,- en dat houdt in dat je op de tweedehandsmarkt voor een relatief prima prijs je slag kunt slaan. Uiterst frisse, nauwelijks gebruikte exemplaren en zelfs overjarige modellen zonder een enkele kilometer op de teller vind je al voor nog geen tien mille. Dat maakt de 1250 alleen maar nog aantrekkelijker!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.