+ Plus

Occasion: Suzuki GSX-R750

De Suzuki GSX-R750 heeft een geschiedenis waar veel andere supersportmotoren jaloers op zijn. Een beest van een machine, met wortels in halverwege de jaren ’80. Toen was de 750cc-klasse nog goed gevuld, tegenwoordig staat de GSX-R750 eenzaam alleen in zijn klasse.

De GSX-R750 was ook afgelopen jaar weer een van de best verkopende modellen van Suzuki in Nederland. Alleen de DL650 V-Strom moet de GSX-R voor zich dulden. Een knappe prestatie, niet alleen omdat in Nederland nog altijd vaker met het verstand wordt gedacht dan met het hart. Want in je hart wil je misschien knallen op het circuit, het liefst dagelijks. Maar uiteindelijk wint het verstand vaak en kiezen motorrijders voor een degelijke, breed inzetbare machine als de bovengenoemde DL. De aantrekkingskracht van de 750 is altijd geweest dat hij brute kracht combineert met een laag gewicht en goede stuurkwaliteiten. Voor veel mensen was de GSX-R1100, tot 2001 leverbaar en de voorganger van de huidige generaties GSX-R1000, een brug te ver en was de 750 heer en meester in de superbike-productlijn van Suzuki. Superbike? Jazeker, want in het WK Superbike was 750cc (tot 2003) de maximaal toegestane cilinderinhoud voor viercilinders. En voor sportief ingestelde types geldt: wat de helden rijden op het circuit, dat wil men ook voor op straat. Het liefst een 1-op-1-kopie. In 1985 kwam de eerste GSX-R750 op de markt. Het was een schot in de roos, of, zoals een journalist van het motorblad Cycle Magazine ten tijde van de introductie schreef: “Sportmotoren zullen snel onderverdeeld worden in twee categorieën: vóór de GSX-R, en erna.” Ondanks dat raceresultaten van Kevin Schwanz uitbleven in de AMA Superbike (in 1986 won hij welgeteld één race op de Suzuki GSX-R750), verkocht de machine niet alleen in Europa, maar ook in de V.S. erg goed.
 
In 1988 kwam de tweede generatie GSX-R op de markt. Het was een compleet nieuwe motorfiets, met een ander motorblok, frame, vering en design. Suzuki wilde met deze machine de concurrentie definitief het zwijgen opleggen en verkortte de gangbare productiecyclus van de GSX-R-serie van vier naar twee jaar. De andere fabrikanten konden niet anders dan volgen. Stilstand werd meer dan ooit achteruitgang in de competitieve superbikeklasse. Een quote uit 1988 illustreert de indruk die de nieuwe GSX-R maakt op de pers: “Op deze 750 wordt recht asfalt haast pervers.”
In de jaren negentig blijft de Suzuki GSX-R altijd meedingen voor de hoofdprijs in het superbikesegment, maar wanneer in 1998 de Yamaha YZF-R1 op de markt komt, dan kan zelfs de GSX-R daar niet tegen opboksen. Betekent dit een roemloze ondergang voor de gixxer? Geenszins! Waar andere fabrikanten zich zoetjesaan steeds meer toeleggen op de 600cc supersports en 1000cc superbikes, krijgt de Suzuki steeds meer bewegingsvrijheid en dat is misschien wel de redding geweest van deze nu al historische fiets. De GSX-R750 heeft steeds minder concurrenten, niet alleen omdat de motor zélf zo goed is, maar ook omdat de andere fabrikanten de 750cc-klasse al lang niet meer zien zitten. Ondertussen evolueert de 750 nu al 22 jaar door, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat daar snel een eind aan zal komen. Gelukkig maar, want een fiets met zo’n indrukwekkende geschiedenis, daarvan moet je blijven genieten.
 
De door ons gereden GSX-R750 uit 2003 staat bij Goedhart Motoren in Bodegraven (www.goedhartmotoren.nl, tel. 0172-650005), heeft 14.850 km gelopen en kost € 8490,-.  
 
MODELGESCHIEDENIS
In 1985 komt de oer-GSX-R750 op de markt. In 1988 komt de tweede generatie, met compleet nieuw motorblok, rijwielgedeelte en design. Vanaf dan introduceert Suzuki een tweejaarlijkse productiecyclus en zet hiermee het ontwikkelingstempo van superbikemachines op een nieuw niveau. Het is ondoenlijk om alle veranderingen van de serie te belichten, zo veel zijn het er. Daarom houden we het nu op beelden. Die zeggen in dit geval meer dan duizend woorden. Liefhebbers van de GSX-R zullen de modellen met hun ogen dicht herkennen en hun vingers aflikken bij al die (nooit helemaal) vergane glorie…
 
AANKOOPTIPS
Over het algemeen geldt: handen af van GSX-R750’s die veel tijd op het circuit hebben doorgebracht. Al naar gelang modelvariant is er een aantal punten waarop je moet letten. Ben je op zoek naar een vroeg lucht/oliegekoeld model, dan kun je zoektocht het best beperken tot de doorontwikkelde modellen van 1990/1991. Bij Gixxers die overwegend straatkilometers hebben gemaakt, zul je niet snel in negatieve zin verrast worden. Kijk alleen wel uit met de korteslag-modellen van 1988/1989, die zijn berucht om hun hoge olieverbruik, motorschade en slechte gasaanname. Ook de eerste waterkoelers uit 1992 kennen een hoog olieverbruik en kunnen beschadigde drijfstangen hebben. Verder hebben de SRAD-modellen (1996-1999) soms moeite met een koude start. Door de koude luchtinlaat kunnen de carburateurs bevriezen. Met het bijna mediterrane klimaat dat tegenwoordig in Nederland heerst, is de kans dat je bibberend langs de weg komt te staan echter klein.
MARKTSITUATIE Er is een enorm aanbod aan GSX-R750’s, maar dat mag ook wel voor een model dat al 22 jaar in de verkoopfolders staat. Hier en daar is zelfs nog een van de eerste modellen te vinden, voor de gepassioneerde verzamelaar. Vanaf 1997 is het aanbod ruimer en zijn er veel dealers en particulieren die een of meer 750’s in huis hebben. Prijzen beginnen bij een kleine € 1500,- voor de oude beestjes, tot ruim € 10.000,- voor 2005-modellen en nieuwer. De meeste Gixxers zijn in vrijwel originele staat, met uitzondering van het uitlaatsysteem, dat op veel exemplaren is vervangen voor een welluidender en sportiever ogend exemplaar.
 
TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2003)
 
MOTOR vloeistofgekoelde viertakt viercilinder in lijn, vier kleppen per cilinder, injectie, elektrische starter, natte platenkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.
Boring x slag          72 x 46 mm
Cilinderinhoud       749 cc
Compressie             12,0 : 1
Max. vermogen      102,9 kW (141 pk) bij 12.500 tpm
Max. koppel             86 Nm bij 10.500 tpm
 
RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuigerremklauw, enkele schijfrem achter, enkelzuiger remklauw.
 
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1410 mm, zithoogte 830 mm, voorband 120/70-17, achterband 180/55-17, drooggewicht 166 kg, tankinhoud 18 liter.
 
 
ALTERNATIEVEN
 
DUCATI 749(S) Appels met peren vergelijken? Misschien wel, aangezien de Ducati 749 een V-twin is, en de Suzuki een viercilinder. De motorkarakteristiek is dan ook onvergelijkbaar. Wat wél te vergelijken is, is het supersportkarakter en de cilinderinhoud. De Ducati staat bekend om zijn koppelrijke blok en messcherpe stuureigenschappen. Op dit gebied is hij de Suzuki de baas. Wanneer het echter aankomt op topvermogen, rijdbaarheid en gebruiksgemak, dan wint de Suzuki. Ook het prijskaartje van de Suzuki is beduidend vriendelijker dan dat van de Duc en ook het onderhoud is stukken goedkoper. De prijs voor een 749 begint bij ongeveer € 9.000,- en loopt dan op tot ruim boven de € 10.000,- voor nieuwere modellen. Vaak zit er al een (semi-) open Termignoni uitlaatsysteem bij.
 
TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viertakt V-twin, 748 cc, injectie, 76,8 kW (103 pk), 77 Nm, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, stalen vakwerkframe, banden 120/70-17 en 180/55-17, tankinhoud 13,5 liter, drooggewicht 197 kg.
MV AGUSTA F4S-750
Een Italiaans raspaardje dat schreeuwt om circuitkilometers. Op lage snelheid een draak om mee te rijden soms, met name door de hakerige injectie en het wat stugge stuurgedrag, maar met de gaskraan open blijft het een fenomeen om mee te maken. Het karakteristieke huilende geluid uit de vier orgelpijpen is op zichzelf al geld waard, om over het tijdloze en veel geprezen design nog maar te zwijgen. Is de Suzuki eigenlijk op alle fronten de baas, behalve wanneer het aankomt op alledaags gebruiksgemak en de aanschafprijs, toch twee belangrijke, voor veel mensen zelfs doorslaggevende factoren. Bovendien zijn de tweedehands MV’s zeer spaarzaam te vinden.
 
TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 749 cc, injectie, 102,2 kW (137 pk), 81 Nm, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, stalen vakwerkframe, banden 120/65-17 en 190/50-17, tankinhoud 21 liter, drooggewicht 193 kg.
[Unterschriften]
[Opener ohne Unterschrift. Bitte logo ‘Motorfreaks’ von Arm entfernen!]
 
[Brems]
In 2004 kreeg de GSX-R750 radiaal gemonteerde remklauwen.
 
[9672]
Racy uitzicht op het dashboard.
 
[kont]
Uiterst succesvol kontje, dat van het 2004-model.
 
 
Plaats hier uw tekst

Lees meer over

Ducati Suzuki Yamaha GSX-R750

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-