+ Plus

Occasion Suzuki Gladius

Suzuki’s Gladius heeft de wind niet bepaald mee gehad. Het design viel niet bij iedereen in de smaak, maar de middenklasse had het V-twin-hart daarentegen op de goede plek. Hoe doet de 650 het op de occasionmarkt?

De voetstappen, die de Gladius bij zijn entree moest vullen, waren behoorlijk groot. Zijn voorganger, de SV650, had tot de aflossing in 2009 immers uitstekend verkocht en een ijzersterke naam opgebouwd. De opvolger van dat succesnummer zou zichzelf dus haast moeten gaan verkopen. Maar dat liep even anders. Aan de ene kant was er dat ronde, speelse design, waarmee Suzuki nadrukkelijk op jonge en vooral vrouwelijke klandizie mikte, maar dat niet bij iedereen in de smaak viel. En aan de andere kant was de tot 2015 gebouwde Gladius op veel details minder mooi afgewerkt dan de SV. In plaats van het mooie aluminium frame moest de Gladius het bijvoorbeeld doen met een stalen exemplaar met kunststof afdekkappen. Daarnaast was de uitlaat was niet langer van roestvrij staal maar van zwart gespoten staal en was er op de vering beknibbeld. Maar de Gladius kon daarentegen ook terugvallen op een grandioze V-twin, die bovendien ook nog eens wat modificaties had ondergaan en nog makkelijker en aangenamer in de omgang was dan voorheen in de SV650. Een echte troefkaart dus, die ook in Gladius-trim tot de beste in zijn klasse gerekend mocht worden. En betrouwbaar was het blok ook nog eens! In een duurtest liet de V-twin zich van zijn beste kant zien, levenslustig, zuinig en aangenaam krachtig (zie ook: MotoPlus 7/2011).
Het zitcomfort viel echter minder in de smaak. Met name het dun gepolsterde zadel was een punt van kritiek. Het is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom de Gladius, ondanks zijn uitstekende omgangsvormen, niet bepaald de meest ideale partner voor uitgebreide reizen of kilometervreten was. Het comfortzadel uit eigen huis bracht daar trouwens weinig verandering in. Ook de vering kon niet op veel bijval rekenen, met name de matig gedempte achterschokdemper niet. Hier valt tegen overzichtelijke kosten absoluut winst te boeken met een aftermarket-demper. En dat is aan te raden, want dan komt ook de geweldige V-twin volledig tot zijn recht.

 

MARKTSITUATIE
Er is een redelijk aanbod aan goed onderhouden machines met lage tot gemiddelde kilometrages. Met een beetje geluk stuit je op een koopje. In het lagere prijssegment, vanaf pakweg € 3.500,-, moet je goed opletten, want hier wil nog wel eens ABS-loze modellen tegenkomen. Kilometerstanden schommelen in de regel rond de 20.000. Let bij heel lage kilometerstanden op ABS en valschade.
Vanaf zo’n € 4.500,- begint het gemiddelde prijsniveau en ook hier kun je nog wel eens op een model zonder ABS stuiten. Verder is het aanbod goed, met name bij dealers, met deels lage kilometrages. Vaak zitten er ook nog leuke accessoires op. Boven de € 5.500,- zit het topaanbod met uitstekend onderhouden, goed ingereden en jong gebruikte machines. Motoren in topstaat en deels nog met garantie.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-