+ Plus

Occasion: Suzuki Bandit 1250/S

Nieuwe geluids- en emissie-eisen (Euro3) zorgden er voor dat dit model op de wereld werd gezet. Maar na tien jaar wordt de Suzuki Bandit 1250/S door de nieuwe Euro4-norm ten grave gedragen. Niet getreurd, op de occasionmarkt is de dikke Soes waarschijnlijk nog een lang leven beschoren.

“Dit ding kan niets verkeerd doen!” Het is een veelgehoorde quote van Bandit-verkopers en slaat de spijker behoorlijk op zijn kop. Tenminste, als je niet al te veel waarde hecht aan rijdynamiek en looks en op zoek bent naar een betrouwbare, niet intimiderende maar toch potente motorfiets, waarmee je ook nog eens aangenaam op vakantie kunt. En dat ook nog eens voor een eerlijke prijs en met behapbare onderhoudskosten. Ratio zonder opsmuk, de Bandit is er de belichaming van en dat bedoelen we beslist niet denigrerend. De basis onder die populariteit als occasion werd gelegd door zijn voorganger, de tussen 1996 en 2006 gebouwde 1200-versie. Toen kwam echter de Euro3-norm en verscheen ook de 1250 op de markt. Met een nieuw motorblok reed deze nieuwe Bandit vanaf 2007 onopvallend, netjes, maar plichtsbewust naar een nieuwe topnotering in de Big-Bike-verkoopcijfers. Maar dan wel zonder de bij Bandit-fans zo geliefde koelribben op de cilinders, want het nieuwe blok is vloeistofgekoeld. Wisselgeld is er in de vorm van beduidend meer koppel. Meer dan 100 newtonmeter bij een lage 3.500 krukasomwentelingen – bam! Wat motorblok betreft dus sterker dan de 1200 en ook het rijwielgedeelte is beter, want stugger, stijver en directer. De zitpositie is bij uitstek geschikt voor langere ritten en vakanties en op de S-versie met tophalf-stroomlijn word je ook nog eens goed beschermd tegen de rijwind. Wel is de ruim 255 kilo wegende Bandit in het krappere bochtenwerk wat stijfjes in de heupen. Maar dat was al bekend van zijn zo succesvolle voorganger. Schakelen gaat met het nieuwe blok niet middels een vijf- maar een zesbak en de remmen hebben assistentie van een ABS-systeem. Voor een toerrijder zijn dat belangrijke aankoopargumenten.

Dus: alles beter bij de 1250? Kan ‘ie niets verkeerd doen? Nou ja, hij had ongewijzigd zo nog een paar jaar door kunnen gaan, want Bandit-fans houden nu eenmaal van het conventionele hebben ook zonder een keur aan elektronische hulpsystemen meer dan genoeg pret. In Europa is de Bandit altijd een populair model geweest, waarbij de S-versie veruit de meeste populariteit genoot. Maar toen kwam Euro4 om de hoek kijken en werd de productie in 2016 gestaakt. De laatste modellen zullen inmiddels wel verkocht zijn en daarmee komt een tijdperk tot een voorlopig einde.

Lees meer over

Suzuki Bandit 1250

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-