+ Plus

Occasion – sportmotoren voor instappers

Ongeacht de raceklasse – met de hier gepresenteerde gebruikte atleten zul je geen plekje op het podium bemachtigen. Plezier des te meer, en je bespaart er ook nog eens veel geld mee!

Met meerdere seconden voorsprong de leiding pakken, de bokaal in ontvangst nemen en een grote fles champagne leegspuiten op het podium – het is de droom van iedere sportrijder. Alleen de wedstrijden op tv kijken veroorzaakt al kippenvel, dus hoe moet het voelen om zelf degene te zijn die op een sportmachine zit: volledig in controle terwijl je plat door de bocht gaat en een absolute baas van de gashendel op het rechte stuk bent. Hier krijg je alleen een antwoord op door zelf een poging te wagen. Er zijn bedrijven die je in staat stellen met een huurmachine het voor de racesport zo gebruikelijke compromisloze rijgedrag te ervaren en leren. Hier zijn er echter maar weinig van. Normaal gesproken moet je als beginner je eigen motor meenemen naar bijvoorbeeld een circuitdag waar je leert hoe je zonder de gebruikelijke risico’s als verkeer, vangrails, zijstraten, etc. etc. moet rijden. Hierdoor kun je je, ook zonder seconden voorsprong op de rest, als een winnaar voelen. Bijvoorbeeld de eerste keer dat je met je knie aan de grond komt, of wanneer je een bocht perfect aanremt. Hoewel je geen topmateriaal nodig hebt voor dit plezier is het zeker geen goedkope hobby. Een blik op de nieuwprijs van de fietsen in de verschillende sportklassen zal dan ook veel geïnteresseerden afschrikken. Voor een nieuwe 1.000 cc superbike ben je met 20 mille niet klaar en een motor uit de ondertussen steeds minder populair wordende 600cc klasse kost al snel 15.000 euro. Een nieuwe motor in de instap-klasse, minder dan 500 cc, wordt al een stuk betaalbaarder. Al moet je voor een gloednieuwe Kawasaki Ninja 400, Yamaha R3 of KTM 390 RC ook met gemak 6.000 euro uit de portemonnee trekken.
Dan toch maar voor de televisie blijven hangen om je te verlekkeren aan de snelle motoren die door het beeld razen? Tuurlijk niet! Er moet toch een betaalbare manier zijn om een hobby-racer te worden? Nou die is er. Mede dankzij de snelle verbeteringen in de motorsport-techniek, worden nieuwe fietsen relatief snel ‘oud’. Het gevolg hiervan is dat deze motoren tegen een zwaar gereduceerde prijs te koop aangeboden worden. Daardoor vormen ze het perfecte startpunt voor een beginnende racer, op een betaalbare manier ruiken aan het rijden op een circuit of sportieve toertocht. Laten we eerlijk zijn: in tegenstelling tot bij de echte coureurs gaat het hierbij minder om de seconden en meer om de euro’s. Daarom hebben we twee klassen voor je samengesteld: sportmotoren tot 1.000 cc met een prijskaartje tot 5.000 euro hebben we verzameld onder de noemer ‘Supersport’. Voor de 1.000’s , met een prijskaartje tot 7.000 euro hebben we de toepasselijke naam ‘Koningsklasse’ gereserveerd. Voor ieder wat wils. Gentlemen, start your engines!

Lees meer over

Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...