+ Plus

Occasion: Moto Guzzi V7

Als typische retro-bike doet hij zijn grote voorbeeld, de V7 uit 1967, zeker qua design alle eer aan. Wat betreft rijdynamiek ontdoet hij zijn voorbeeld echter ook niet veel, maar dat hoeft ook niet direct. Met 48 pk is de V7 ook niet bedoeld om de klinkers uit de straat te trekken, maar juist om te onthaasten. En daarin slaagt de V7 als geen ander!

Het vermogen is meer dan instapvriendelijk: 48 pk! Niet bepaald een vermogensplafond waarvan de adem gaat stokken, en daaraan verandert ook het 2012-model niets, dat twee extra paarden in het vooronder aangemeten kreeg. Het karakter van deze in 2008 gepresenteerde Italiaanse retro bike is kortweg al jaren onveranderd. En dat is helemaal prima, want deze Guzzi wil niet racen, maar reizen. Of meer concreet: tijdreizen! Terug in het verleden. Behandel de V7 met de egards die hij verdient en hij beloont je met een rijbeleving zoals alleen de oorspronkelijke V7-piloten uit de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw die hebben mogen ervaren. Buitengewoon aangenaam. Dankzij de verhoudingsgewijs relatief smalle banden en een prima te meesteren rijklaar gewicht van net boven de 200 kilo, laat de twin zich heerlijk door een bochtig landschap leiden. Daarbij versterkt de comfortabele buddy het gevoel van totale overgave aan een stressvrij bestaan. De V7 is niet snel, maar puur als kristalhelder bergwater. Ongecompliceerd vooral en daardoor een waar genot om te rijden.
Maar welke modelvariant kies je dan? Dat is vooral een kwestie van smaak, want zich onderscheiden van elkaar doen ze enkel op design gebied, de technische basis is identiek. Liefhebbers van de trendy café racers zullen ongetwijfeld regelrecht op de opvallende, in 2010 gepresenteerde Racer af stappen. Die is overigens dankzij onder meer de chromen tank, spaakwielen en andere fraaie optische fijnslijperijen ook meteen de duurste van de range. Bijna net zo geliefd is trouwens de ranke en duidelijk aantrekkelijker geprijsde Stone met zijn mooie gietwielen, hoge stuur en blok dat sinds 2012 over net wat meer koppel beschikt. In 2015 wordt de huidige generatie afgelost door de nieuwe V7 II, die met ABS uitgerust zal zijn. Altijd welkom natuurlijk zo anti-blokkeer remsysteem, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat je het op de huidige generatie niet snel zult missen. Wie de V7 rijdt zoals ‘ie gereden moet worden, vergt nooit het uiterste van de remmen!

AANKOOPTIPS
De techniek achter de V7 is ronduit eenvoudig te noemen – gecompliceerde elektronische units voor het aansturen van allerlei hulpmiddeltjes ontbreken bijvoorbeeld – en daardoor ook heel betrouwbaar. Desondanks verdiend het wel de aanbeveling dat alle onderhoudsbeurten door experts zijn uitgevoerd, sla daarom altijd het onderhoudsboekje er even op na. Iedere 10.000 kilometer staat er een inspectiebeurt op het programma, die routinematig tussen de 250 en 350 euro zal kosten.

Sommige V7’s hebben volgens diverse werkplaatsen last van lekkende cilinderkoppen, controleer dit daarom heel nauwkeurig, zeker wanneer het privé aangeboden motorfietsen betreft zonder garantie. Is de toestand van de machine in het geheel genomen goed te noemen en zijn ook de banden nog goed, dan geldt de V7 als een uitstekende investering. Eventuele accessoires, een klein kuipruitje of middenbok is best geliefd onder V7-rijders, maar hebben nauwelijks invloed op de prijs. Wel licht waardeverhogend zijn koffers of de optionele tweepersoons buddy voor de Café of de Racer.

MARKTSITUATIE
De komst van de eindelijk van ABS voorziene V7 II in 2015 heeft tot gevolg dat nieuwe motoren van het huidige modeljaar (2013-2014) voor heel aantrekkelijke bedragen over de toonbank gaan. Dat betekent ook dat aanbieders van weliswaar pico bello onderhouden, maar niet helemaal meer in jonkvrouw staat verkerende motoren niet de hoofdprijs kunnen vragen voor hun koopwaar.
Omdat de in 2008 gedebuteerde nieuwe generatie V7 hier in Nederland nooit echt een hardloper in de verkooplijsten is geweest, is het tweedehands aanbod ronduit overzichtelijk te noemen. Wie in de markt is voor een exemplaar van het eerste modeljaar, nog met 48 pk, en niet al teveel geeft om hoge kilometrages, komt een heel eind voor een bedrag van rond de zes mille. Al is eerlijkheidshalve een hoog kilometrage behoorlijk relatief, exemplaren met meer dan 25.000 kilometer op de klok zul je niet of nauwelijks tegenkomen. Sinds 2012 beschikt de V7 over vijftig pk, prijzen voor exemplaren van deze nieuwe lichting beginnen bij € 7.500,-.

Lees meer over

Moto Guzzi V7 Café Classic

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Moto Guzzi Stelvio

Eerste Test Moto Guzzi Stelvio

15 november, 2023

Hij heet gewoon Stelvio. Moto Guzzi laat het achtervoegsel V100 achterwege, ook al is het motorblok van de V100 ...