Occasion: Moto Guzzi Stelvio
Groot en machtig, de presentatie van deze Italiaanse allroad is ronduit imposant. Dat trekt motorrijders die niets moeten hebben van eenheidsworst. Het meest verbazingwekkende aan deze zwaarlijvige 1200? Hij heeft verbazingwekkende stuurkwaliteiten.
Wie herinnert zich de Moto Guzzi V65 TT uit jaren tachtig nog? Niemand? Geeft niets, dat was toen al een exoot. Ook de modernere Quota uit de jaren negentig staat alleen bij hardcore Guzzi-fans nog op het netvlies. Beide modellen hebben gemeen dat ze op onverharde ondergrond eerder aanvoelen als een trekker dan als een wendbare allroad. De in 2008 gepresenteerde Stelvio ziet er evenmin slank en afgetraind uit, maar voor een zware allroad laat deze 270 kilo wegende machine zich verhoudingsgewijs lichtvoetig sturen – eerder op de weg dan in het terrein trouwens. Maar Moto Guzzi heeft zich consequenter dan ooit tevoren gecommitteerd aan het moderne allroad-concept en ook gedacht aan zaken als een in hoogte verstelbaar zadel, een verstelbare ruit en geïntegreerde kofferdragers.
De koppelsterke vierkleps V-twin met 105 pk vermogen is zeer onderhoudend en de versnellingsbak met een goed gekozen spatiëring laat zich lekker licht schakelen. De Stelvio biedt een goede recht-op-zit en heeft ook ruim voldoende plek voor een passagier. En, nog belangrijker, het geluid is heerlijk kenmerkend. Daarmee onderscheidt deze Italiaan zich in belangrijke mate van collega-allroads uit Bayern en Japan. Sinds een aantal jaar is er standaard ABS aan boord en is er ook een NTX-versie met mistlampen, valbeugels en stoere aluminium koffers. Een echte rouwdouwer, die je niet zo snel zult vergeten als zijn voorgangers.
AANKOOPTIPS
De V-twin staat als betrouwbaar bekend en ook de versnellingsbak staat in de regel zijn mannetje. De afwerking van de Stelvio is door de bank genomen goed en bij regelmatig onderhoud hoeft niets een lange en gezonde levenscyclus in de weg te staan. Iedere 10.000 kilometer staat er een onderhoudsbeurt op het programma, die bij voorkeur bij een gespecialiseerde werkplaats dient plaats te vinden (rond € 300,-). De ingrijpende 40.000-beurt kost al snel € 500,-. In de beste Guzzi-tradtities zijn er allerlei recalls geweest, waarbij het een en ander werd verbeterd aan de Stelvio. Bij veel machines zijn zo al kleine scheurtjes in de kabelboom aangepakt en is de middenbok of een lekkend carter vervangen. Wees alert bij particulier onderhouden of geïmporteerde machines, omdat daar vaak geen onderhoudsgeschiedenis van bekend is. Extra’s als een kofferset zijn uiteraard geliefd en de volwassen klinkende standaard uitlaat wordt nauwelijks vervangen door een aftermarket-exemplaar.
MARKTSITUATIE
De Stelvio is een gezochte machine, maar dan met name bij de Guzzi-dealer met zijn trouwe klantenkring. Dat betekent evenwel dat er een goede prijs voor betaald dient te worden. Merkvreemde handelaren willen de Stelvio nog wel eens omschrijven als ‘apart’, wat een nette omschrijving is voor ‘lastig te verkopen’. Met een beetje speurwerk kun je tussen pakweg € 8.500,- en € 9.500 al een goede slag slaan. Dat zijn vaak netjes onderhouden machines van de eerste eigenaar van een jaar of drie, vier oud met zo’n 20.000 kilometer op de klok. Onder die prijs wordt de spoeling al snel zeer dun en stuit je vaak op particulier aanbod. Modellen uit 2008 en geïmporteerde machines zonder ABS heb je voor pakweg € 1.000,- minder dan qua bouwjaar en kilometrage vergelijkbare modellen met ABS.