+ Plus

Occasion – KTM 1190 Adventure / R

Is het wel een adventure/allroad, of gaat het richting een sportmotor? Strikt genomen nest de KTM 1190 Adventure/R natuurlijk in dat eerste segment, maar met z’n dik gevulde pk-portemonnee spreekt de Oostenrijkse twin ook rijders aan die volledig in het leer gestoken op de buddy klimmen. Ja, de 1190 Adventure is niet voor één gat te vangen!

De gemiddelde allroadrijder is doorgaans bepaald niet van de gezapige soort. Zelfs met volledig koffersysteem en tanktas voor de neus zijn ze het liefst een beetje dynamisch onderweg. Zeker bij avonturiers en globetrotters loopt het zweet langs de ruggengraat wanneer ze weer eens met hun dik 250 kilo zware machines over hobbelige gravelpistes denderen. Maar dynamisch en sportief zijn toch twee heel verschillende zaken. Toch maakte dat laatste begrip zijn entree in allroad/adventure-land in 2013, toen KTM het doek trok van haar 1190 Adventure. Met de toen voor deze klasse sensationeel hoge 150 pk (de toen eveneens 150 op sterke Ducati Multistrada 1200, die met zijn 17 inch wielen meer als crossover te boek staat niet meegerekend) mocht de 1190 het opnemen tegen de koning van het segment, de 125 pk sterke BMW R1200GS. Op secundaire wegen bleek de Beierse boxer in geen velden of wegen tegen het Oostenrijkse geweld opgewassen, waardoor ineens ook behoorlijk sportief ingestelde rijders hun ogen op het segment lieten vallen. Ze lieten hun Blades en Gixxers achter, strekten zich in het leren racepak vanuit gebukte naar een meer ontspannen rechtop houding en klommen op de machtige, maar tegelijkertijd ook slanke allroad.
Toch werd de 1190 niet een heel groot verkoopsucces. Over de hele productieperiode genomen werden er minder 1190’s verkocht dan van de R1200GS in één jaar. De Duitser gaat wat minder extreem en radicaal te werk, wat blijkbaar toch een breder publiek aanspreekt. Bovendien neigt de 1190 al met slechts weinig bagage tot pendelen bij hoge(re) snelheid, wat zeker voor dergelijke reismachines een echt manco is. Toch wist de V-twin wel degelijk een flinke en ook trouwe fanschare te vergaren, die waarde hecht aan de prima ergonomie, het sterke blok, de krachtige sound, het elektronisch instelbare rijwielgedeelte en – als eerste in zijn klasse – bochten-ABS (vanaf 2014).
Voor de ware globetrotters is er bovendien nog de R-versie, met langere veerwegen en – nog belangrijker tijdens offroad-uitstapjes, smallere en grotere spaakwielen. Met passend schoeisel meestert de R zelfs de meest onherbergzame pistes buiten civilisatie. Retorische vraag: wie heeft daarvoor eigenlijk 150 pk nodig? Tot aan de bouwstop in 2016 zorgde de 1190 Adventure met zijn enorme berg vermogen voor een tweespalt onder allroad-rijders, maar wist daarmee ook een heel nieuw, sportief publiek richting het segment te lokken. En dat maakte ‘m toch tot een succes, wat zich ook op de occasionmarkt terug laat zien!

MARKTSITUATIE
De 1190 Adventure weet al vanaf zijn introductie rijders in het zadel te lokken die de bestaande allroads wat saai en braaf begonnen te vinden. Het is echt een sportief beestje, waarmee je ondanks de rechtop zithouding moeiteloos de superbike fractie bijhoudt. Voor veel geïnteresseerden ook iets té sportief, al kun je er wel degelijk ook rustig mee toeren en is ‘ie ook nog behoorlijk veelzijdig. Zeker wanneer de machine is behangen met praktische accessoires als zijkoffers, een topkoffer of comfort buddy (ergo seat). In esthetisch opzicht doen zaken als valbeugels, mistlampen, koplampbeschermer of carterprotector het erg goed, echter wel uit de eigen PowerParts-catalogus of van gerenommeerde toeleveranciers als Touratech. Kopers hechten over het algemeen waarde aan kwaliteit en zijn bereid daar ook voor te betalen. In het algemeen geldt dat rijk met accessoires geoutilleerde motoren duidelijk meer gewild zijn dan standaardexemplaren, ondanks de hogere prijs.
Sinds 2013 zijn er verschillende software-updates en terugroepacties geweest, vergeet daarom bij de bezichtiging niet te vragen of alle updates etc. ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Ondanks dat het aanbod behoorlijk groot is, is de prijs relatief hoog. Het aanbod begint bij zo’n negenduizend euro, dan heb je doorgaans een exemplaar uit het eerste modeljaar met een flink kilometrage van dik boven de 50.000 kilometer. Voor een kleine tweeduizend euro meer ben je in de markt voor motoren uit eerste hand met iets minder kilometers op de teller. Reken voor jonge exemplaren uit de laatste twee productiejaren op bedragen van minimaal € 13.000,00.

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-