+ Plus

Occasion: Kawasaki ZZR1400

Sportmotor, power-tourer, speedbike – hoe je hem ook noemt, er is maar één term die echt de lading dekt: tempobeul. De solide Kawasaki ZZR1400 draait voor een stukje flink doorpoken zelfs na vele tienduizenden kilometers de handen niet om. Als occasion is deze hardloper vaak voor een mooie prijs te vinden.

Hoe overbodig sommigen het misschien ook vinden, maar eenmaal in je leven 300 km/uur op een motorfiets rijden, is een belevenis op zich. De één stapt vervolgens lijkbleek af, terwijl een ander voortaan met een niet af te beitelen grijns door het leven gaat. Maar als je het eens aan den lijve wilt ondervinden, kies dan wel voor een motor die daarvoor geschapen is. En dat is de ZZR1400 absoluut. En hoe! Sinds zijn presentatie in 2006 blijft de ZZR1400 op dergelijke hoge snelheden onverstoorbaar stabiel en precies rechtuit lopen. Aanvankelijk met nominaal 190 pk (180 pk gemeten), maar wel met een wat tamme tussensprint onder de 5.000 toeren en een voelbare dip bij 3.000 toeren. Kleingeld als je het in het grote perspectief van het overdonderende maximum vermogen van de Kawasaki plaatst.

Desalniettemin moest de ZZR1400 van de Japanners na de modelupdate van 2008 wat dat betreft beter voor de dag komen. En dat deed het snelheidskanon ook: 10 newtonmeter meer koppel onder de 3.000 toeren. Maar bij 6.000 toeren werd 5 newtonmeter ingeleverd. Toch is de van een geregelde katalysator voorziene D-versie de betere keuze, ook al had het voorgaande model eveneens de beschikking over uitstekende ABS-remmen en een eersteklas rijwielgedeelte. De vermogensplus bij hogere toerentallen was al bij de eerste serie een onverslaanbaar wapen. Daar kwam in 2012 tractiecontrole bij en de Kawasaki ging en passant door de 200pk-grens. De wedloop – voornamelijk met de Suzuki Hayabusa – betekent ook dat de ‘zwakkere’ voorganger vaak voor een relatieve gunstige prijs van de hand gaat op de occasionmarkt. Maar let op: topvermogen is een criterium, maar een lange levensduur en toercapaciteiten zijn misschien nog wel belangrijker als het om de prijs gaat.

AANKOOPTIPS
Met een niet volledig ingevuld onderhoudsboekje valt te leven als tenminste maar de 12.000-beurten er in staan. Dat zijn de grote onderhoudsbeurten, waarbij onder andere het vervangen van de olie op het programma staan. De 6.000-beurt is meer een veiligheidscheck (koppeling, remmen). Dat er daarnaast, gezien de vaak hoge belasting van een ZZR1400, regelmatig in een professionele werkplaats naar de wielen en ketting is gekeken, is mooi meegenomen. Iedere 42.000 kilometer (kleppen stellen) moet je rekening houden met een flinke kostenpost. Als gelijktijdig ook de banden moeten worden vervangen, dan is dit voor veel eigenaren het moment om de ZZR van de hand te doen. Let dus voor aanschaf even goed op welke onderhoudskosten er op korte termijn nog aan zitten te komen. Maar naast het reguliere onderhoud hoef je in de regel geen rekening te houden met hoge bijkomende kosten.

MARKTSITUATIE
Onder de € 6.500,- kom je al diverse ZZR’s tegen, deels modellen zonder ABS van het eerste bouwjaar 2006. Boven de € 7.000,- kun je al op een mooi pareltje stuiten. Kilometerstanden boven de 50.000 kilometer hoeven bij een of twee voorgaande eigenaren geen probleem te zijn bij een verder goed onderhouden machine. De tegenwaarde zal over het algemeen goed zijn. Voor het technisch wat opgefriste 2008-model moet je het in de regel boven de € 7.500 zoeken. Het aanbod van dit model is evenwel niet erg groot. Voor een gebruikt type F (vanaf 2012) moet je rekening houden met prijzen rond de € 12.500,-.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.