+ Plus

Occasion – Kawasaki ZX-10R

Tweehonderd pk, tweehonderd kilo en voor de eerste keer ABS. In 2011 wil Kawasaki weer in de voorhoede staan bij de dikke duizends. Gebruikt is de ZX-10R tegenwoordig betaalbaar, maar niet voor beginners!

Allemachtig, de 2011-update van de ZX-10R heeft het allemaal. Kawasaki is de eerste van de “Big Four” die op BMW’s 1000 RR reageert door zijn superbike te perfectioneren en vooral krachtiger te maken. Bij zijn debuut in 2004 heeft de Kawasaki aanvankelijk nog 175 pk. Om de twee jaar voert Kawasaki kleine wijzigingen door die niet altijd goed ontvangen worden door de fans. Het 2011-model heeft echter zoveel kwaliteiten dat hij als winnaar uit de bus komt.
Met 200 pk en evenveel rijklare kilo’s, ABS en tractiecontrole is de Kawasaki niet alleen volledig up-to-date, maar ook de eerste in serie geproduceerde superbike met 200 pk. Vergeleken met zijn voorganger is dit model hanteerbaarder, stabieler, comfortabeler en simpelweg beter. Vergeleken met de concurrentie is de Ninja een volbloed sportmachine: precies, bochtengretig, hongerig naar toeren en met bijtende remmen. Alleen helemaal onderin het toerengebied ontbreekt het aan spierballen. Om een leidende rol te blijven spelen pakt Kawa de machine in 2016 aan. Daarbij verbetert het de elektronica, het rijwielgedeelte en de hulpsystemen.
De sportiefste Ninja is sinds 2017 de ZX-10RR waarvan Kawasaki slechts 500 exemplaren bouwt . De homologatiefiets voor de WSBK-superbike maakt met zijn quickshifter, cilinderkop en geoptimaliseerd rijwielgedeelte nog betere rondetijden mogelijk.
De ZX-10R SE is gebaseerd op het standaardmodel, maar heeft semi-actieve elektronische vering en lichtgewicht Marchesini velgen. Veel van wat de 204 pk sterke “RR” typeert, zoals de gewijzigde kleppentrein vindt je al snel terug op de ZX10R en SE. In het licht van deze snelle ontwikkeling, is het gemakkelijk te vergeten wie er eigenlijk het meest van profiteert: tweedehands kopers met een affiniteit voor racen.

 

Marktsituatie
Het aanbod is voor een sportieve motorfiets redelijk groot. De kilometerstand ligt ook iets boven het gemiddelde. Natuurlijk is dit in beide gevallen te wijten aan de vele jaren die de Kawasaki in productie is. Met een budget van maximaal € 10.000,- blijven alleen de modellen ouder dan 2013 over. Herziene 2016-modellen gaan vanaf € 12.500,-. De SE-modellen (vanaf 2018), uitgerust met elektronische vering, zijn door hun grijze kleur minder geliefd. Door hun lage leeftijd en meestal lage kilometerstand zijn ze toch nog steeds nog steeds aan de prijs. Reken op bedragen tussen de € 15.000,- en € 18.500,-. De prestigieuze en goed uitgeruste RR Ninja’s van 2017 zijn zeldzaam, duur en worden snel weer verkocht. Voor zo’n exoot dien je op zijn minst € 14.500,- neer te leggen.

 

Aankooptips
De ZX-10R’s vanaf 2011 zijn – met regelmatig onderhoud – zeer betrouwbaar. Zelfs als ze voor circuitgebruik zijn ingezet. Een onderhoudsbeurt dient jaarlijks of elke 6.000 kilometer (vanaf 2020 elke 12.000) kilometer te gebeuren. Even belangrijk als de werkplaatsfacturen is een intensieve controle van de machine. Pas op voor versleten exemplaren met sporen van een valpartij. Bij verschillende modeljaren is er sprake van terugroepacties. Dealers kunnen dit controleren aan de hand van het chassisnummer.
Populaire accessoires: Ninja-rijders houden in meer of mindere mate van beschermende stickers en folie. Verder waarderen ze geluid (afhankelijk van de uitlaatfabrikant € 300,- tot 800,-), korte kentekenplaathouders (vanaf € 80,-) en lithium-ion accu’s (vanaf € 70,-). Andere hendels, voetsteunen (€ 300,-) en crash-pads zijn ook populair. Zorg ervoor dat alle onderdelen legaal zijn vooral als je de motorfiets gebruikt op het circuit.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...